Pähkinä on terveyspommi

Pähkinä on terveyspommi

Pähkinä on sydänystävällinen superruoka, jonka E-vitamiini hoitaa myös muistia. Suomalaiset voisivat käyttää pähkinöitä paljon enemmän.Lue koko juttu

Kommentit (18)

Tuo ainainen inttäminen pähkinöiden kalorimäärästä. Ei kukaan pureksi pähkinöitä niin hyvin, että niiden kaikki rasva imeytyisi. Osa menee viemäriin.

Kourallisen pari voi syödä huoletta joka päivä.

Varsinkin vanhuksille tosi hyvä ruoka.  Heidän on vaikeaa saada riittävästi hyviä kaloreita.  Toinen hyvä ruoka vanhuksille on kananmunat..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kannattaa silti huomioida, että moni saa ripulia ym. oireita syötyään vähänkin isompia määriä pähkinöitä. Erilaiset allergiset reaktiot ovat melko yleisiä. Lisäksi ihan perusterveenkin ihmisen ruuansulatus joutuu aika koville pähkinöiden kanssa, joten varsinkin erilaisista ruuansulatusongelmista jo muutenkin kärsivien kannattaa olla varovaisia.

Ei pähkinöiden rasvamääriä tarvitse pelätä ellei nyt hulluksi heittäydy ja popsi päivittäin 250 gramman säkkiä ja reippaasti ylensyö muutenkin. Jengi lihoo sokerin ja jatkuvan herkuttelun takia, ei terveellisten pähkinöiden. Pähkinöitä pitäisi mieluusti vetästä se kourallinen päivässä, niin itsekin teen.

Hei!

Olen kärsinyt todella pahasta atopiasta koko ikäni ja olen nyt 6 kk syönyt kaupasta saatavaa pähkinäsekoitusta ja ihoni on ollut todella hyvässä kunnossa. Teen  lehdenjakajan työtä öisin ja pähkinät ovat todella hyvä ruoka enne jakolenkkiä.Ne kun pitävät nälän loitolla.

Kannattaa unohtaa ne pähkinöiden kalorit ja syödä erityisesti vähähiilihydraattisia pähkinöitä niin paljon kuin mieli tekee. Turhaa ainaista hössötystä kaloreista kun hiilihydraattien määrä on se mihin tulee aina ja erityisesti kiinnittää huomiota!

Joo, nämä hyvän terveyden jutut on ihan muuta kuin mitä terveellinen ruoka oikeasti on ja mitä  ihmisen terveys oikeasti on. Ärsyttää. Mä syön pähkinöitä pari kourallista päivässä. Suolalla pelottelu on toinen, puhdistamaton luonnonsuola on kaikille hyväksi. Rasvahysteriaa on nämä sivut myöskin täynnä, siis haloo "valtimoita kovettavaa pahaa rasvaa" ei ole olemassakaan.

Maineikas tanskalaisprofessori Arne Astrup kirjoitti tiedelehden pääkirjoituksessa, että maitotuotteiden ”kova” rasva ei ole haitallista.
http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2014/11/14/tanskan-pekka-puska-maitorasva-on-ystavamme/

Pohjoismaiden tunnetuin ja vaikutusvaltaisin ravitsemustieteilijä, tanskalainen professori Arne Astrup on kääntänyt takkinsa 180 astetta: Ennen rasvakammoa lietsonut Astrup kirjoittaa maailman johtavan ravitsemuslääketieteen lehden pääkirjoituksessa, ettei tyydytetyllä maaeläinrasvalla ole syy-yhteyttä sydän- ja valtimotauteihin. Aivan samaa sanoi äskettäin professori Heikki Karppanen Karjalaisen haastattelussa.
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2697

Syön pähkinöitä ja manteleita vajaan kourallisen päivässä. Lisäksi syön yhden maapähkinälevitteisen leivän illalla, Urtekram, jossa ei ole sokeria, hitunen lisättyä suolaa. Ei varmaankaan tule liikaa rasvaa, kun syön toisen leivän aterian kanssa voilla ja toisen siis illalla. Ruoka on kana-kala-kasvisvoittoista. Mietityttää vielä tuo maidon saanti, kun käytän maitoa vain puuroon ja illalla Alpro manteli- tai riisimaitoa 2 dl smoothieen. Juustoja syön kovin harvoin. Olen lähemmäs 60-vuotias nainen. 

Karhunen

Kokonaisrasvapitoisuudet taitavat poiketa tässä jutussa Finelin arvoista: maapähkinä, cashew, manteli? Mistä lähteestä teidän prosentit?

Vierailija

Miten niin kukaan ei pureksi pähkinöitä hyvin?

Itse nimenomaan pureskelen pähkinät perusteellisesti, että ei tule epähuomiossa syötyä liikaa. Ei tule myöskään vatsakipuja.

Nyt söin kymmenen maapähkinää ja aikaa meni noin puoli tuntia.

Korotuksia pieneläkkeisiin

Vierailija kirjoitti:
Varsinkin vanhuksille tosi hyvä ruoka.  Heidän on vaikeaa saada riittävästi hyviä kaloreita.  Toinen hyvä ruoka vanhuksille on kananmunat..

Monilla vanhuksilla, on kolestrolia, joten kananmunien kanssa, pitäisi olla kohtuullinen. Pähkinät taas, ovat liian hintavia, kun monilla liian pienet, olemattomat sairaus- ja kansaneläkkeet.

tav.ruokaa.ei.liikaa

Ajattelin kerran, että alan syömään 'terveellisesti', juurikin mm. siirtymällä marganiinin ja rasvattomaan maitoon sekä käytin juoksevaa kasvisrasvaa, joka EI ollut kylmäpuristettua. Seuraksena jatkuva voimattomuus, nopea väsyminen ja yleinen 'sydänraskas' olo. 

Luovuin sitten asiaa hetken pähkäiltyäni margariinista ja siirryin rasvaiseen ('siniseen') maitoon sekä kylmäpuristettuun kasvisrasvaan. En käytä voitakaan (paitsi joskus jos en joudu sitä itse maksamaan). Ja oloni alkoi sitten palautua normaaliksi hyvinoloksi.

tutkija evp.

Pähkinän tuottajat uhrasivat muutamia miljardeja mainostamiseen ja tulos oli loistava.

Ennen pähkinän kova rasvakin muuttui terveysrasvaksia. Hurjat kalorit ei merkitse mitään jos ei syö hiilareita 2 edeltävänä viikkona kuin 30 g vuorokausi.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat