Tartu verensokerin nousuun ajoissa – jo pieni kevennys auttaa

Tartu verensokerin nousuun ajoissa – jo pieni kevennys auttaa

Mitä väliä, jos verensokeri on vähän koholla? Kun puutut asiaan ajoissa, säästyt monelta murheelta. Tehokkainta on keventää.Lue koko juttu

Kommentit (8)

Pekka Lönnroth

Näin diabetestutkijana kirjoittaisin tämän lauseen hieman toisin:
"Verensokeritasapainon häiriintymisen taustalla on yleensä ylipaino, vähäinen liikunta ja suomalaisilla hyvin yleinen perinnöllinen taipumus 2-tyypin diabetekseen."
ja sanoisin vaikka näin:
"Verensokeritason vaihteluihin liittyy myös aina veren insuliinitasojen vaihtelut ja ne johtavat helposti ylipainoon, erityisesti jos liikunta on vähäistä, ja ne myös lisäävät riskiä 2-tyypin diabetekseen".
Sekä lihomisen että 2-tyypin diabeteksen riskiä voi siten vähentää sellaisilla ravintotottumuksilla, jotka eivät nosta verensokeria eikä veren insuliinitasoa.

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertoaikuisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 60-100 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita tulisi syödä 500-1000 grammaa päivässä.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin ihminen lihoo ja saa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Useimpien oireiden (sairauksien?) taustalla on insuliiniresistenssi ja ravintoaineiden puutos, joita länsimainen lääketiede hoitaa haitallisilla lääkkeillä, jotka aiheuttavat oireiden pahentumista, ei parantumista.

Tällaisia oireita ovat mm.

rasvamaksa
uniapnea
huonot kolesteroliarvot
tyypin 2 diabetes
korkea verenpaine
matala-asteinen tulehdus
sydän- ja verisuonitaudit
lihavuus
unihäiriöt
mielialahäiriöt
sisäelinrasva
osteoporoosi
muistisairaudet
monet syövät

jne ...

Antakaa itsellenne mahdollisuus hyvään elämään ilman haitallisia lääkkeitä.

Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä. Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi vai 3 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä, vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. Tavan kansa kuluttaa hyvin vähän hiilihydraatteja päivässä ( alle 150 grammaa) ja näinollen loppu muuttuu rasvaksi elimistöön ja lopulta rasvoittaa myös maksan. Näin ihminen lihoo ja sairastuu. Sokereissa hiilihydraattia on 100 %, viljoissa 70 %, muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15 % sekä maidossa alle 5 %. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Näin Nöö

Miksi veit aikaani turhan toistamiseen. Et tiedä mitään oleellista. Tuon hiilihydraatteja jokainen tietää.--- Miksi kirjoittelet

Vierailija

Näin Nöö kirjoitti:
Miksi veit aikaani turhan toistamiseen. Et tiedä mitään oleellista. Tuon hiilihydraatteja jokainen tietää.--- Miksi kirjoittelet

Ehkäpä siksi, että Suomessa kukaan lääkäri, ravitsemusterapeutti jne ei uskalla sanoa sitä ääneen, ettei saa huuhaa-leimaa otsaansa vaikka Ruotsin Socialstyrelsen tuon jo tunnusti virallisesti tammikuussa 2008 ja Euroopan ja USA:n diabeetikoiden kattojärjestöt EASD ja ADA syksyllä 2018. Siksi ei-virkasuhteessa olevien riippumattomien tutkijoiden ja asiaan perehtyneiden maallikoiden on näitä tuotava esiin, kun virallisesti se on vielä Suomessa kiellettyä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat