Syö näin, niin verensokeri tasoittuu – 5 yllättävää vinkkiä

Syö näin, niin verensokeri tasoittuu – 5 yllättävää vinkkiä

Verensokerin kuuluukin vähän heilua, sillä syöminen nostaa ja nälkä laskee sitä. Vaihtelu pysyy maltillisena, kun muistat nämä viisi vinkkiä.Lue koko juttu

Kommentit (12)

Tasainen verensokeri

Parhaan tuloksen saa, kun jättää imeytyvät hiilihydraatit kokonaan pois. Silloin maksa tuottaa tasaisen verensokeri ja juuri sen määrän mitä esim. punasolut tarvitsevat. Silloin myös HbA1c ja veren insuliinitaso pysyvät tasaisen alhaalla. Lihakset, hermosolut ja myös aivot toimivat paremmin ja terveemmin ketoaineilla ja rasvalla. Luonnollisten eläinrasvojen lisäksi kannattaa syödä vain puukasveista saatavia kasviöljyjä kuten oliivi, avokado, manteli, pähkinät ja kookos. Runsaasti omega-6 rasvahappoja sisältävät siemenöljyt kannattaa jättää syömättä herkästi hapettuvina ja syöpää aiheuttavien aldehydien vuoksi.

Rouva65

Olen Anete Palssa kanssa täysin eri mieltä. Hiilihydraatit tosi vähiin, eläuntuotteita ruuaksi, oliiviöljyä, avokaadoo, pähkinöitä ja muita hyviä rasvoja käyttöön. EI rypsi eikä rapsiöljyä. Ruokailu sopivalla paasto välillä, oma tavoitteeni nyt 18-6 eli 18h paasto ja kuuden tunnin aikana saa syödä. Verensokeri pysyy tasaisena ja elimistössä tapahtuu paljon hyviä muutoksia. Niin ainakin minulla. Vaikka olenkin jo "rouva 65", on elämänlaatuni painonputoamisen ja kokonaisvaltaisen hyvänolon kautta nyt todella hyvä nyt. Ei verenpainetta, ei vatsakipuja, ei närästystä, ei ilmavaivoja, ei jatkuvaa makeannälkää. Mutta kukin tavallaan. Tämä sopii minulle. Tärkeintä kuitenkin on tulehdusta aiheuttavien hiilihydraattien poisjättäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Suomessa margariinileipä, peruna, puuro ja maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan.

Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) tai perunaa ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska jatkuva liika hiilihydraatti mm. lihottaa, etkä jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta.

Terveelliset ravitsemussuositukset aikuiselle ovat:

Keskivertonaisen rasvan tarve on n. 70 ja miehen n. 100 grammaa rasvoja päivässä.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, kananmuna, oliiviöljy, kookosöljy sekä eläinrasvat.

ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan siemenöljyjä (rypsiöljy, rapsiöljy, palmuöljy, levite, pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa, sisäelimiä tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin lähes 1000 grammaa.

Juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä. Sama koskee kalaa.

Syöthän D-vitamiinia?

Suomessa paljas iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä. Talvella D-vitamiinia ei saa lainkaan auringosta. Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50 µg ja yli 10-vuotiaalle 100 µg.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10 µg päivässä) D-vitamiinin saantisuositukset riittävät keskosvauvoille.

Mimmi

Sairaseläkkeellä ei ole varaa syödä terveellistä ruokaa. Kyllä olen saanut koulutuksen hoitajaksi. Mut raha riittää vain hiilaripitoiset ruokaan.

Vierailija

Jokainenhan saa syödä mitä itse haluaa.
Me olemme syöneet peruna,kastike, ruisleipä, kaurapuuro jne ruokavaliota yli 60 vuotta. Eli koko iän.
Kummallakaan ei ole mitään sairauksia. Miehellä ei ylipainoa. Minä olen ylipainoinen koska syön liikaa, liian isoja annoksia - ei muuta syytä.

Tällä perusruolla eli vanhempammekin yli 90 vuotiaksi.

rouva 85v

Tämä hiilihydraatti juttu on vaikea, kun lukemattomissa hedelmissä ja kasviksissa on hiilihydraatteja. Kaupat pullistelevat leipää monenlaista. Esim. kuntoilijat ja urheilijat eivät tulisi toimeen ilman hiilihydraattista ruokavaliota.

Samantyyppisiä havaintoja

Rouva65 kirjoitti:
Olen Anete Palssa kanssa täysin eri mieltä. Hiilihydraatit tosi vähiin, eläuntuotteita ruuaksi, oliiviöljyä, avokaadoo, pähkinöitä ja muita hyviä rasvoja käyttöön. EI rypsi eikä rapsiöljyä. Ruokailu sopivalla paasto välillä, oma tavoitteeni nyt 18-6 eli 18h paasto ja kuuden tunnin aikana saa syödä. Verensokeri pysyy tasaisena ja elimistössä tapahtuu paljon hyviä muutoksia. Niin ainakin minulla. Vaikka olenkin jo "rouva 65", on elämänlaatuni painonputoamisen ja kokonaisvaltaisen hyvänolon kautta nyt todella hyvä nyt. Ei verenpainetta, ei vatsakipuja, ei närästystä, ei ilmavaivoja, ei jatkuvaa makeannälkää. Mutta kukin tavallaan. Tämä sopii minulle. Tärkeintä kuitenkin on tulehdusta aiheuttavien hiilihydraattien poisjättäminen.

Tämä on niin kovin kiehtova ja mielenkiintoinen mielipide, koska itselleni eräs nuori lääkäri sanoi jo vuosi pari sitten, etten tarvitse jatkuvaa ruoan mussutusta, vaan voisin pitää pidempiä välejä ruokailussa. Tämä oli jotain uudempaa tietoa silloin, ja menin ihan ymmyrkäiseksi, en heti kokenut tuota turvalliseksi, mutta tietysti uskalsin paremmin pitää pidempiä ateriavälejä jos tilanne siihen ajoi. Mitään epäterveellistä ei siis ole p a k k o syödä tilanteen paikkaamiseksi tai aina verensokerin tasaamiseksi, tämä tietysti kaikilla diabeetikoilla ehdottomasti vasta lääkärin kanssa keskustellen.

Vatsani kunto pitämällä pikkupaastoa päivän aikana parani, ja paino joka junnasi alkoi jopa laskea. Itselläni on ylipainoa johon koin mikään ei vaikuta. Nyt vasta koen, että voin itse säädellä ajaudunko syömään tilanteeseen kyllästyttyäni ja siihen masentuneena (-kun paino ei alene) epäterveellisiä kaloripommeja, vai kärvistelenkö pikkuista nälkää välillä ja annan suoliston levätä -lisäksi juon toki paljon vettä. Siihen tottuu ja kun ei tunnu vatsassa hupsummalta vaan vaivat jäävät pois, sehän miellyttää.

 Joulu sotki tässä asioita, mutta yritän palata taas viime syksyiseen tilaan, missä vatsavaivat olivat poissa ja paino alkoi aleta. En jättänyt leipää pois mutta vähensin sen syöntiä, en oikein tiennyt mitä laittaa leivän päälle, käytin kohtuudella laktoositonta voi-(rapsi)öljyseosta. Etsin jokaisessa ruokajalosteessakin auringonkukkaöljyä ja oliiviöljyä, koin ne itselleni hyväksi. Olin taas löytänyt avokadot ja ne pähkinätmantelit, joista noiden jälkimmäisten käytön määrässä saa toki olla varovainen jos mielii suolistolleen rauhaa.

Ei peikkoja elämään

Rva65:n ruokavalio on itselleen sopiva, ja näin se tasapaino pitääkin löytää. Mutta jos hän kävisi punttisalilla huomaisi pian ettei yksinkertaisesti jaksa, koska jättää hiilihydraatit liian vähälle. Hilihydraatti auttaa nimenomaan jaksamaan muuhunkin elämään kuin vain syömiseen. Monipuolinen syöminen on siksi parasta - eikä pelkästäin valikoiden rusinoita pullasta. Mihin terveelliset marjat unohtui ruokavaliosta?

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat