Syö näin, niin verensokeri tasoittuu – 5 yllättävää vinkkiä

Syö näin, niin verensokeri tasoittuu – 5 yllättävää vinkkiä

Verensokerin kuuluukin vähän heilua, sillä syöminen nostaa ja nälkä laskee sitä. Vaihtelu pysyy maltillisena, kun muistat nämä viisi vinkkiä.Lue koko juttu

Kommentit (15)

Tasainen verensokeri

Parhaan tuloksen saa, kun jättää imeytyvät hiilihydraatit kokonaan pois. Silloin maksa tuottaa tasaisen verensokeri ja juuri sen määrän mitä esim. punasolut tarvitsevat. Silloin myös HbA1c ja veren insuliinitaso pysyvät tasaisen alhaalla. Lihakset, hermosolut ja myös aivot toimivat paremmin ja terveemmin ketoaineilla ja rasvalla. Luonnollisten eläinrasvojen lisäksi kannattaa syödä vain puukasveista saatavia kasviöljyjä kuten oliivi, avokado, manteli, pähkinät ja kookos. Runsaasti omega-6 rasvahappoja sisältävät siemenöljyt kannattaa jättää syömättä herkästi hapettuvina ja syöpää aiheuttavien aldehydien vuoksi.

Rouva65

Olen Anete Palssa kanssa täysin eri mieltä. Hiilihydraatit tosi vähiin, eläuntuotteita ruuaksi, oliiviöljyä, avokaadoo, pähkinöitä ja muita hyviä rasvoja käyttöön. EI rypsi eikä rapsiöljyä. Ruokailu sopivalla paasto välillä, oma tavoitteeni nyt 18-6 eli 18h paasto ja kuuden tunnin aikana saa syödä. Verensokeri pysyy tasaisena ja elimistössä tapahtuu paljon hyviä muutoksia. Niin ainakin minulla. Vaikka olenkin jo "rouva 65", on elämänlaatuni painonputoamisen ja kokonaisvaltaisen hyvänolon kautta nyt todella hyvä nyt. Ei verenpainetta, ei vatsakipuja, ei närästystä, ei ilmavaivoja, ei jatkuvaa makeannälkää. Mutta kukin tavallaan. Tämä sopii minulle. Tärkeintä kuitenkin on tulehdusta aiheuttavien hiilihydraattien poisjättäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Suomessa margariinileipä, peruna, puuro ja maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan.

Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) tai perunaa ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska jatkuva liika hiilihydraatti mm. lihottaa, etkä jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta.

Terveelliset ravitsemussuositukset aikuiselle ovat:

Keskivertonaisen rasvan tarve on n. 70 ja miehen n. 100 grammaa rasvoja päivässä.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, kananmuna, oliiviöljy, kookosöljy sekä eläinrasvat.

ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan siemenöljyjä (rypsiöljy, rapsiöljy, palmuöljy, levite, pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa, sisäelimiä tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin lähes 1000 grammaa.

Juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä. Sama koskee kalaa.

Syöthän D-vitamiinia?

Suomessa paljas iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä. Talvella D-vitamiinia ei saa lainkaan auringosta. Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50 µg ja yli 10-vuotiaalle 100 µg.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10 µg päivässä) D-vitamiinin saantisuositukset riittävät keskosvauvoille.

Mimmi

Sairaseläkkeellä ei ole varaa syödä terveellistä ruokaa. Kyllä olen saanut koulutuksen hoitajaksi. Mut raha riittää vain hiilaripitoiset ruokaan.

Vierailija

Jokainenhan saa syödä mitä itse haluaa.
Me olemme syöneet peruna,kastike, ruisleipä, kaurapuuro jne ruokavaliota yli 60 vuotta. Eli koko iän.
Kummallakaan ei ole mitään sairauksia. Miehellä ei ylipainoa. Minä olen ylipainoinen koska syön liikaa, liian isoja annoksia - ei muuta syytä.

Tällä perusruolla eli vanhempammekin yli 90 vuotiaksi.

rouva 85v

Tämä hiilihydraatti juttu on vaikea, kun lukemattomissa hedelmissä ja kasviksissa on hiilihydraatteja. Kaupat pullistelevat leipää monenlaista. Esim. kuntoilijat ja urheilijat eivät tulisi toimeen ilman hiilihydraattista ruokavaliota.

Samantyyppisiä havaintoja

Rouva65 kirjoitti:
Olen Anete Palssa kanssa täysin eri mieltä. Hiilihydraatit tosi vähiin, eläuntuotteita ruuaksi, oliiviöljyä, avokaadoo, pähkinöitä ja muita hyviä rasvoja käyttöön. EI rypsi eikä rapsiöljyä. Ruokailu sopivalla paasto välillä, oma tavoitteeni nyt 18-6 eli 18h paasto ja kuuden tunnin aikana saa syödä. Verensokeri pysyy tasaisena ja elimistössä tapahtuu paljon hyviä muutoksia. Niin ainakin minulla. Vaikka olenkin jo "rouva 65", on elämänlaatuni painonputoamisen ja kokonaisvaltaisen hyvänolon kautta nyt todella hyvä nyt. Ei verenpainetta, ei vatsakipuja, ei närästystä, ei ilmavaivoja, ei jatkuvaa makeannälkää. Mutta kukin tavallaan. Tämä sopii minulle. Tärkeintä kuitenkin on tulehdusta aiheuttavien hiilihydraattien poisjättäminen.

Tämä on niin kovin kiehtova ja mielenkiintoinen mielipide, koska itselleni eräs nuori lääkäri sanoi jo vuosi pari sitten, etten tarvitse jatkuvaa ruoan mussutusta, vaan voisin pitää pidempiä välejä ruokailussa. Tämä oli jotain uudempaa tietoa silloin, ja menin ihan ymmyrkäiseksi, en heti kokenut tuota turvalliseksi, mutta tietysti uskalsin paremmin pitää pidempiä ateriavälejä jos tilanne siihen ajoi. Mitään epäterveellistä ei siis ole p a k k o syödä tilanteen paikkaamiseksi tai aina verensokerin tasaamiseksi, tämä tietysti kaikilla diabeetikoilla ehdottomasti vasta lääkärin kanssa keskustellen.

Vatsani kunto pitämällä pikkupaastoa päivän aikana parani, ja paino joka junnasi alkoi jopa laskea. Itselläni on ylipainoa johon koin mikään ei vaikuta. Nyt vasta koen, että voin itse säädellä ajaudunko syömään tilanteeseen kyllästyttyäni ja siihen masentuneena (-kun paino ei alene) epäterveellisiä kaloripommeja, vai kärvistelenkö pikkuista nälkää välillä ja annan suoliston levätä -lisäksi juon toki paljon vettä. Siihen tottuu ja kun ei tunnu vatsassa hupsummalta vaan vaivat jäävät pois, sehän miellyttää.

 Joulu sotki tässä asioita, mutta yritän palata taas viime syksyiseen tilaan, missä vatsavaivat olivat poissa ja paino alkoi aleta. En jättänyt leipää pois mutta vähensin sen syöntiä, en oikein tiennyt mitä laittaa leivän päälle, käytin kohtuudella laktoositonta voi-(rapsi)öljyseosta. Etsin jokaisessa ruokajalosteessakin auringonkukkaöljyä ja oliiviöljyä, koin ne itselleni hyväksi. Olin taas löytänyt avokadot ja ne pähkinätmantelit, joista noiden jälkimmäisten käytön määrässä saa toki olla varovainen jos mielii suolistolleen rauhaa.

Ei peikkoja elämään

Rva65:n ruokavalio on itselleen sopiva, ja näin se tasapaino pitääkin löytää. Mutta jos hän kävisi punttisalilla huomaisi pian ettei yksinkertaisesti jaksa, koska jättää hiilihydraatit liian vähälle. Hilihydraatti auttaa nimenomaan jaksamaan muuhunkin elämään kuin vain syömiseen. Monipuolinen syöminen on siksi parasta - eikä pelkästäin valikoiden rusinoita pullasta. Mihin terveelliset marjat unohtui ruokavaliosta?

Vierailija

Mimmi kirjoitti:
Sairaseläkkeellä ei ole varaa syödä terveellistä ruokaa. Kyllä olen saanut koulutuksen hoitajaksi. Mut raha riittää vain hiilaripitoiset ruokaan.

Terveellinen syöminen kallistako?

Ruoka ei ole koskaan suomen historiassa ollut yhtä halpaa kuin nyt, eikä ruokaan ole koskaan mennyt pienempää osaa talouden tuloista.

Lihottava hiilarimättö on todella kallista ja sitä ei rahaton voi ostaa. Esim. sipsipussin, keksipaketin, karkkipussin, pullapitkon, limsapullon tai jäätelöpaketin hinnalla saa esim. 1-2 kiloa juureksia ja kaalia, kilon omenoita jne…

Juuresten, kasvisten, vihannesten, herneiden, papujen, linssien, kananmunien ja pakastevihannesten kilohinta on 1-2 euroa. Osta broileri marinoimattomana (noin neljä viidesosaa kaikesta Suomessa myydystä broilerista myydään marinoituna), jolloin et joudu maksamaan epäterveellisestä marinadista lihan hintaa. Silakka, pakastesei, muikku, sisäelimet, lohi, broileri tai jauheliha (tarjouksessa) on edullista. Maustamaton jogurtti on parempi valinta kuin verensokeria kohottava sokerijogurtti. Laadukkaita kylmäpuristettuja öljyjä saa edullisesti. Kananmunat kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa.

Koosta päivittäinen ruokavaliosi sesongin parhaista raaka-aineista, väririkkaasti ja monipuolisesti.

Keitot, laatikot, sosekeitot, pataruuat, pyörykät ja kastikkeet ei kalliiksi tule. Juureksia, vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia ostetaan sesongin mukaan. Eli älä osta kalliita kasvihuoneissa kasvaneita mauttomia raakoja tomaatteja talvella. Kurkku ja jäävuorisalaatti on aina kallista 99% vettä. Pakastevihanneksia (jos tuoretta kauden kasvista ei ole saatavilla), saa parilla eurolla. Makua saa esim. tomaattipyreellä, tomaattimurskalla, sipulilla, valkosipulilla, kermalla, pippurilla, merisuolalla, juustolla jne. Marjat, sienet, villivihannekset sekä omenat saa ilmaiseksi, kun vaan hakee (kysy kimppakyytiä). Puutarhamarjojakin saa halvalla, kun menee itse ne poimimaan. Kalaa saa edullisesti, jos sille osaa tehdä muutakin kuin kypsentää. Ja netistä löytää ohjetta perkaamiseen. Pähkinät ja siemenet isoissa pusseissa ovat edullisia.

Syö villivihanneksia kesällä ja kasvata parvekkeella esim. lehtikaalia.

Myös Facebookin lahjoitusryhmissä voit kysyä ilmaisia marjoja ja omenoita.

Juo vettä hanasta. Se on terveellisin juoma ihmiselle, eikä maksa juuri mitään.

Täysjyväleipä kannattaa leipoa itse luomujauhoista ja hiutaleista (kaura, tattari, hirssi). Viljavalmisteita ei raavaskaan mies tarvitse kahta leipäpalaa, yhtä pasta-annosta, yhtä riisiannosta tai yhtä puurolautasellista enempää päivässä, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta. Ja kaikki leivonnaisetkin voi tehdä itse juhla- ja herkkupäiviin, koska jauhot ja hiutaleet ovat todella edullisia. 500 gramman voipaketin hinta on tarjouksessa n. 2 euroa ja paketti kestää kauan. Ja aina on joku juusto tarjouksessa jopa vitosen kilo.

Sijoita muutamaan kodinkoneeseen, kuten blenderiin ja sauvasekoittimeen, jolla saat vaihtelua ruokiin ja nopeaa sekä terveellistä helpolla.

Vierailija

rouva 85v kirjoitti:
Tämä hiilihydraatti juttu on vaikea, kun lukemattomissa hedelmissä ja kasviksissa on hiilihydraatteja. Kaupat pullistelevat leipää monenlaista. Esim. kuntoilijat ja urheilijat eivät tulisi toimeen ilman hiilihydraattista ruokavaliota.

Ravinnon luonnolliset ”sokerit”:

Elimistömme ei pysty erottamaan sokerin lähdettä.

Aivan kaikissa kasvikunnan tuotteissa on hiilihydraatteja. Myös maidossa on hiilihydraattia (maitosokeria).

Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä. Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi vai 3 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä, vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. Elimistö pilkkoo kaikki hiilihydraattiketjut glukoosiksi, jotta ne  pystyvät imeytymään suolistosta verenkiertoon. Tavan kansa tarvitsee hyvin vähän hiilihydraatteja päivässä (alle 150 grammaa) ja näinollen loppu muuttuu rasvaksi elimistöön ja lopulta rasvoittaa myös maksan. Näin ihminen lihoo ja sairastuu. Sokereissa hiilihydraattia on 100 %, viljoissa 70 %, muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15 % sekä maidossa alle 5 %. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Vierailija

Hiilihydraatit, paljonko niitä oikein pitää syödä ?

Mitään välttämättömiä sokereita ei ole, eli hiilihydraateille ei ole mitään välttämätöntä roolia.

60 kg nainen joka treenaa kestävyyslajeja 20 tuntia viikossa voi syödä lihomatta 500 grammaa hiilihydraatteja päivässä.

70 kg nainen joka tekee toimistotyötä eikä juurikaan liiku vapaa-ajallaan, selviää 100 grammalla hiilihydraattia.

Tavallinen kuntosalitreeni ei kuluta niin paljoa hiilihydraatteja, että sitä varten pitäisi tankata energiapatukkaa ennen ja palautusjuomaa treenin jälkeen.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat