Haluatko tehdä liikunnasta säännöllistä? Tutkijan mukaan yksi keino on ylitse muiden

Tuhannen taalan kysymys: miten saisin itseni liikkeelle? Kalenteri voi olla yllättävän tärkeä tekijä prosessissa.

 Lue koko juttu

Haluatko tehdä liikunnasta säännöllistä? Tutkijan mukaan yksi keino on ylitse muiden

Kommentit (4)

Kaisa63

Ennen olin suhteellisen hyvä liikkuja, olin aina, mutta vakava masennus on vienyt minulta halut liikkua. Kauppaan sentään kävelen jokusen kerran viikossa, mutta sinnekin lähtö on yhtä tuskaa. Pakotan itseni siihen. Sanotaan kun lähtee ja liikkuu tuleekin wau elämys, mutta itse en ole sitä ainakaan tämän sairauden aikana tuntenut. Kyllä tässä tatvitsisi jonkinlaista tukea lähteä taas liikkeelle, mutta sellaista vain ei ole.

  • ylös 20
  • alas 1
Vierailija

Tuttua on Kaisan kertoma,, kaiken alkaminen on todella vaikeaa, kuten se käynti kaupassa, mutta olen aloittanut joogan aamuisin että tulisi jotain tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Camilla

Heippa! Masennus on vakava tila ja on otettava vakavasti. Yritä huolehtia omasta hyvinvoinnistasi kuin olisit oma rakas lapsesi. Älä ota masennuslääkkeitä, voit joutua pahaan kierteeseen. Yritä olla suvaitsevainen ja sääli itseäsi. Kirjoita ilman vaatimuksia päiväkirjaa, ihan mitä ja miten vain, mitä mieleen juolahtaa ja mielessä pyörii. Masennus ei tule itsestään ja sen voit purkaa, mutta ole kärsivällinen ja hellä, lohduta itseäsi kilteillä sanoilla. Älä naura näille ehdotuksille, vaan yritä käyttää niitä. Lue kannustavia kirjoja. Älä katsele uutisia, vaan mukavia ohjelmia joissa hymyileviä muttei teennäisiä ihmisiä. Kävelytä jonkun vanhan tädin tai sedän koiraa. Masennus alkaa usein jostain syystä jolla on yhteys toisiin ihmisiin. Ihmiset voivat alla meidän suurin ilon aihe, mutta myös surun, tuskan ja huonon voinnin syy. Tule niin tietoiseksi kuin jaksat. Palaudu ristiriidoilta. Ota loma niiltä. - Huomaa: mistä voit hyvin, tee sitä usein ja paljon: kauniit maisemat, hyvä musikki, sauna tai kylpy, käsityö, tai jotain, tee ne asiat ainakin omassa mielessä jollet pääse liikkeelle vielä. 
Syö vain terveellistä ruokaa, mutta hyvänmakuista. Hedelmäsalaattia jossa myös banaania. Vaikka viisi kertaa päivässä. Masentunut tarvitsee b-vitamineja enemmän. Ei alkoholi- eikä sokeripitoisia juomia.
Käytä pienet voimasi siihen että puhut kiltisti ja rohkaisevasti sisäisen lapsesi kanssa, pikkuhiljaa tulet vahvemmaksi ja voit tehdä hyviä ja kivoja asioita yhdessä hänen kanssa tai hänen puolesta.
Tuo paljon puhuttu wau-elämys ei pakottamalla tai muulla ilkeällä puheella synny. Anna kiitosta ja palkitse pienen pienistä askeleista, jopa siitä että ajattelet oikeaan suuntaan. Ajattele näin: itse asiassa, jossain syvässä sielunnurkassa, tiedän jo itse parhaiten mikä olisi minulle avuksi, mitä ja miten tekisin ja missä tahdissa ja milloin ja missä - keneltäkään en tarvitse kysyä lupaa tai hyväksyntää. Voin seulata hyvät neuvot esiin kaikista viesteistä ympärilläni ja muistoissani - huonot roskikseen ja hyvät esille ja talteen.
Kirjoita vessan peiliin: minä tulen avukseeni ja mielelläni. (Siitä tulee pian täysin totta!)

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat