paljon maksaa abortti? tarviiko vanhemmille kertoa?

Vierailija

òon niin pulassa, voiko joku auttaa?

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Julkisessa terveydenhuollossa ei varmasti maksa paljoakaan, luulisin. Ota heti huomenna aamulla yhteyttä terveyskeskukseesi ja kerro ajanvarauksessa asiasi. Siitä se lähtee. Tai jos se ei tunnu hyvältä idealta, varaa aika gynekologilta miltä tahansa yksityiseltä lääkäriasemalta. Se tosin maksaa joitakin kymmeniä euroja. Joka tapauksessa tee se pian, sillä viikot kuluvat... Vanhemmille ei tarvitse kertoa, mutta voisi olla hyvä kertoa, jottei tarvitse kantaa salaisuutta yksin.

Vierailija

Luvan raskaudenkeskeytykseen voi antaa valtion, kunnan tai kuntainliiton palveluksessa oleva virkalääkäri tai lääkäri, joka on hakenut lausunnon antoa varten luvan TEO:lta. Oikea paikka hakea raskaudenkeskeytystä on oma terveyskeskus, jossa lääkäri selvittää tarvittavat esitiedot ja täyttää vaadittavan lomakkeen. Lääkäri kertoo samalla eri keskeytysvaihtoehdoista. Jos raskaudenkeskeytystä edeltävät tutkimukset tehdään perusterveydenhuollossa, keskeytykseen tarvitaan vain yksi sairaalakäynti. Kun tutkimus tehdään sairaalassa, varsinainen toimenpide suoritetaan toisella käynnillä. Ennen toimenpidettä potilaalle tehdään gynekologinen tutkimus, joilla varmistetaan raskauden kesto ja synnytinelinten mahdolliset infektiot ja rakenneviat ja täydennetään tarvittaessa keskeytyslausuntoa. Samalla päätetään keskeytyspaikka ja -tapa sekä sovitaan jälkitarkastuspaikka.

Harvalle naiselle päätös raskauden keskeyttämisestä on selvä alusta lähtien. Tilanne altistaa psyykkisille häiriöille erityisesti hyvin nuoret tai masennuksesta kärsineet naiset. Aikaisempi hedelmättömyyshoito, keskeytyksen myöhäinen ajankohta ja lääketieteellisestä syystä tehtävä keskeytys ovat nekin naiselle vaikeita asioita.Myös ne naiset, joiden taloudellinen tilanne on hankala, joilla on huonot asunto-olot tai joiden kumppani painostaa aborttiin, tarvitsevat tukea muita keskeytyspotilaita enemmän. Keskustelu puolueettoman ammattilaisen, esimerkiksi sairaanhoitajan, sosiaalihoitajan tai psykologin kanssa on usein tarpeen.

Keskeytysmenetelmiä on käytännössä kaksi, kirurginen imukaavinta tai raskauden keskeyttävä lääkitys.

Lähde:

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00025

Vierailija

Ole nopea, joka tapauksessa. Yksityisellä lausunto maksoi n. 180 euroa, julkisella olisi ollut käyntimaksun verran, parikymppiä. Itse toimenpide Kätilöopistolla oli vähän alta 100 euroa.

Vierailija

Oletko varma,että haluat abortin vain siksi,että koet olevasi umpikujassa?

Sinun pitäsi mennä ensin keskustelemaan eri vaihtoehdoista ja nykyisin saa paljon apua lapsen kanssa selviytymiseen.Minä ainakin kunnioitan niitä nuoria,pitävät lapsensa tai antavat adobtioon,koska meille on vain tehty niin helpoksi ratkaisuksi
tehdä sellainen teko,joka ei kuitenkaan ole elämälle luonnollinen.

Minusta sellainen nuori tarvitsee tukea ja keskustelua ja ole kiltti
ja hae sitä!

Vierailija

Hei! Kerro asiasta vanhemmillesi ja keskustelkaa yhdessä mikä olisi ratkaisu tilanteeseen. Olen itse kokenut raskaudenkeskeytyksen
13-vuotiaana ja edelleen se on painolastina elämässäni.
Edes aikuiset lapseni eivät tiedä asiasta, ainoastaan mieheni ja hänenkään kanssaan emme koskaan puhu asiasta.
Asiassa on useita vaihtoehtoja joita kannattaa selvitellä asiantuntijoiden kanssa. Tukea kyllä nykypäivänä on tarjolla.
Jos haluat keskustella lisää asiasta kanssani, niin autan mielelläni.
Epätoivoon ei ole syytä vaipua.

Vierailija

pliis, tottakai vanhemmille kerrotaan, ellei sitten ole sellainen tapaus että voi tulla kotona hakatuksi, sitten ei kerrota, mutta muussa tilanteessa kyllä, ja ei sossu maksa muutaku erityistapauksissa.
-kokenut

Vierailija

Minua pelottaa ihan hirveästi että olen raskaana minua pelotta ajo nytten vaikka harrastn yhdyntää vasta eilen
milloin minun kannattaisi tehdä raskaustesti ja jos se kertoo myöntävästi ni mitä teen
haluan tehdä abortin mutta kertomatta vanhemmille, saatan nimittäin tulla tosi huonosti kohdelluksi, äitini ei kestäisi semmoista!
ja minulla ei ole varaa aborttiin =((( :cry: :cry:
ja en halua missään nimessä pitää lasta koska olen [u]14 vuotias [/u]=(((!

Vierailija

Ensinnäkin, jos et käyttänyt ehkäisyä tai ehkäisy epäonnistui(esim. kondomi hajosi) käy heti ensimmäisenä hakemassa jälkiehkäisytabletti. Koska olet alle viisitoistavuotias, tarvitset siihen reseptin. Eli pian vaikka terveyskeskukseen, ja selität siellä tilanteen. Pidä kiirettä, sillä tabletti pitää ottaa viimeistään 72 tunnin kuluessa yhdynnästä.

Muutenkin, älä vielä ole paniikissa. Kaikki yhdynnät eivät todellakaan aina johda raskauteen.

Raskaustestistä: "Mikä on aikaisin hetki jolloin raskaustestin voi tehdä?

Tarkkaa hetkeä koska raskaustestin voi aikasintaan tehdä ei ole, mutta sen tekemistä ei kannata kiirehtiä. Suurin osa vääristä negatiivisista tuloksista johtuu siitä, että testi on tehty liian aikaisin. Aikaisen testaamisen ongelmana on myös varhaiset keskenmenot, joiden todennäköisyys suurempi ennen raskausviikkoa 12. Jos varhainen positiivinen muuttuu negatiiviseksi, se on todennäköisesti varhaisen keskenmenon takia. Tällöin nainen ei olisi edes huomannut raskautta ilman testiä. Testi kannattaa tehdä aikaisintaan kuukautisten jäätyä pois. Varsinkin jos kierto on epäsäännöllinen, kannattaa testaaminen ajoittaa pisimmän kierron mukaan."

Vierailija
Vierailija
Ensinnäkin, jos et käyttänyt ehkäisyä tai ehkäisy epäonnistui(esim. kondomi hajosi) käy heti ensimmäisenä hakemassa jälkiehkäisytabletti. Koska olet alle viisitoistavuotias, tarvitset siihen reseptin. Eli pian vaikka terveyskeskukseen, ja selität siellä tilanteen. Pidä kiirettä, sillä tabletti pitää ottaa viimeistään 72 tunnin kuluessa yhdynnästä.

Lisäyksenä tähän edelliseen viestiini:

Lääkäri/sairaanhoitaja keskustelee varmasti kanssasi vielä tarkemmin ehkäisystä, niin tulevaisuudessa voit välttää tälläiset ikävät tilanteet. Kysele vain rohkeasti häneltä kaikesta, sillä hän on ammattilainen joka osaa sinua neuvoa. Olet vielä kovin nuori, mutta monella sinua vanhemmallakin tytöllä ja naisella on ollut sama tilanne(näin voi käydä kelle tahansa), joten rohkeasti vain hakemaan apua/tietoa.

Muista myös aina, että vaikka seksi on kaunis ja luonnollinen asia, niin siinä on omat riskinsä, eikä raskaus ole näistä edes se pahin. Tieto on valttia!

Vierailija

Kiitos neuvosta! :)
mutta mun poikaystävällä ei lauennut yhdynnän aikana
ehkä vain pelkään että olen raskaana!
Mutta mitä mun pitäis tehä jos mul ei esim oo aikaa käydä siellä ja 72 tuntii on jo menny? mitä sit teen?

Vierailija

Kyllä mul olis aikaa käydä huomenna siellä, mut mihin sinne mä meen , meenkö vaa sanoo et tartten jälkiehkäisy tabletin, ja saanks mä sen ilmasiks?
ja en oikee osaa :(

Vierailija

Hei! :)

Hyvä jos poikaystäväsi ei saanut orgasmia yhdynnän aikana, se vähentää raskauden riskiä. Huomaa kuitenkin ettei se kokonaan poista sitä. Siittiöitä saattaa olla mukana jo isomäärä ns. liukastustipoissa(tämä on se neste mitä miehiltä tulee usein peniksestä kun he ovat kiihottuneita, mutta eivät ole vielä saaneet siemensyöksyä).

Siitä jälkiehkäisytabletista. Se 72 tuntia on ehdoton takaraja. Mitä nopeammin sen ottaa, niin sitä paremmin se vaikuttaa. Mene heti kun mahdollista vaikka päivystykseen ja pyydät päästä lääkäriin tai sairaanhoitajalle(en tiedä voiko sairaanhoitaja auttaa, joten lääkäri varmaan parempi vaihtoehto), koska asialla on kiire. Jos he kyselevät enemmän, niin selitä rohkeasti asiasi.

Jos kotikuntasi internet sivuilla on jonkin sortin terveyspalvelujenneuvontanumero, voit myös soittaa sinne ja kysyä miten parhaiten toimia tässä tilanteessa: varaatko ajan omalääkärille, menetkö päivystykseen vai riittäisikö vain sairaanhoitajalla käynti. Kerrot vain minkä ikäinen olet(koska olet liian nuori saamaan jälkiehkäisyä apteekista ilman lääkärin määräystä), että ehkäisy petti(puhelimessa neuvoa kysyessäsi sinun ei tarvitse selittää tämän enempää, mutta muista keskustella sitten lääkärin kanssa ehkäisynkäytöstä tulevaisuudessa) ja että asialla olisi kiire koska tapahtumasta/yhdynnästä on kulunut jo aikaa.

Se tabletti kyllä maksaa jonkin verran kun haet sen apteekista lääkärin kirjoittamalla reseptillä, mutta tuskin on kallis, sillä kyse on vain yhdestä tabletista. Jos tabletti on auttanut tai hedelmöitystä ei ole muutenkaan tapahtunut, niin saat kuukautiset sitten normaalisti. Tabletit voivat myös sekoittaa kuukautiskiertoa(esim. aikaistaa), mutta nämä kaikki kerrotaan varmasti käyttöohjeissa. Kysele vain sitten rohkesti lääkäriltä miten toimia jatkossa.

Jos raskaustestiä tarvitaan, niin se kannattaa tehdä vasta jos kuukautiset jäävät tulematta. Liian aikaisin tehty testi ei ole luotettava. Muista myös, että jos tressaat tätä asiaa, niin jo pelkästään se saattaa siirtää kuukautisten alkamista. Eli yritä ottaa ihan rauhassa. :)

Vierailija

Niin, tuli vielä mieleen, että jos kunnallasi/kaupungillasi on nuorisoneuvola tai vastaava, niin tämä voisi olla paras vaihtoehto. Etsi vaikka kaupungin/kunnan nettisivuilta ja soittele sinne jos sellainen löytyy; he osaavat kyllä neuvoa sitten parhaiten.

Kouluaikoina kouluterveydenhuolto on sitten tietysti paras vaihtoehto.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat