En saa unta

Vierailija

Olen karmeassa unettomuuskierteessä. Nukahtamiseen menee vähintään tunti kuunnellessa kun korvat soi ja sydän hakkaa. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta ja miten siitä selviää?

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

On kokemusta. Tunti valvoimista on aika vähän itseasiassa. Ehkä menet liian aikaisin sänkyyn?

Sydämen hakkauksen kuuntelu kertoo paniikista, jossa unetttomana helposti on.

Ei ole yhtä neuvoa, tarvittaisiin lisää tietoa ongelman ytimeen pääsemiseksi.

Vierailija

Samoin, tunti pari ensi pyöriessä uni tulee jos tulee. Ellei, luen hieman ja koitan sitten uudestaan. Ajatukset vaan pyörii ja harhailee miten sattuu eikä rauhoittuminen, "meditaatio", sun muukaan tunnu auttavan. Alko kyllä mutten usko sen pitkäaikais vaikutusten autuuteen edes unilääkkeenä...
Kun viimein nukahtaa, 2-3 tuntia ja herätys, sitä rataa 4, 5, jopa 6h ja onkin aika lähteä levolllisena ja virkeänä uuteen päivään -just joo...
Tätä rataa kymmenkuta vuotta takana niin alan vähitellen myöntää että alkaa tympiä. Sitten vielä verenpaine ja diabetes alkaa jyllätä niin sillä lailla.
Lääkäreitten kanta asiaan- elämäntapa remontti, ruokavalio ja terveys kuntoon ni katsotaan sitä unta sitten. Rempasta huolimatta taitaa vaan loppua terveys ennen sitä...
Jotta et ainut ole, tsemppiä muillekkin ja apua tässä etsii itse kukin...

Vierailija

Tuttua on! Koko ikäni on ollut tuollaista, aivan lapsuutta lukuunottamatta. Käy lääkärissä ja pyydä kilpirauhaskokeet ja jos olet nainen, hormonitasokokeet. Minulla kummatkin helpottivat vähän, tyroksiini saa seuraavaan päivään virtaa ja estrogeeni vie hikiaallot pois niin valvominen on mukavampaa. Mutta olen alistunut siihen, että elämäni ei kulu nukkuessa vaan käytän unenodotteluni muuhun; luen kirjoja, haaveilen, riimittelen runoja ja suunnittelen kaikkea, muistelen menneitä ja sellaista. Sitten saatan nukahtaa muutamaksi tunniksi ja olen kiitollinen siitäkin!
Eräs työtoverini ei voi juoda kahvia enää päivällä kello 12 jälkeen, muuten unet kaikkoavat, kokeilepa vielä sitä, jospa saat niin helposti avun.
Mutta muuten, ajattele, että ei tähän kuole, tämä on nyt tätä aikaa!

Unikko5
Seuraa 
Liittynyt5.5.2008

Liikunta illalla ulkosalla auttaa kummasti. Esimerkiksi 1/2-1 tunnin kävelylenkki. Sitä ei vaan pidä ajoittaa liian lähelle nukkumaan menoa, muuten käypi äkkiä ylikierroksilla.

Vierailija

Niin, ei siihen kuole. Mutta huonojen öiden jälkeinen päiväväsymys on kurjaa. Ja melkein raivostuttavinta on se, ettei nukahda vaikka haluaisi ja vaikka väsyttää. Kateeksi käy hyväunisia.

Vierailija

Hei,

minä sain aikanani apua unettomuuteen akupunktiosta. Pitkään jatkunut unettomuus vaati kuitenkin aika säännöllistä akupunktiossa käymistä. Nyt en ole kuitenkaan käynyt aikoihin ja uni on melko hyvää. Suosittelen!

Vierailija

Hei!
Olen ollut samanlaisessa unettomuuskierteessä jo kohta ainakin kaksikymmentä vuotta. Aikaisempina vuosina jaksoin yöllä lukeakin, kunnes nukahdin ehkä kahden-kolmen maissa ja herätys klo 6-6.30. Nykyään en jaksa enää ollenkaan lukea yöllä, en edes keskity siihen, vaan katselen televisiota ja nauhoituksia joskus jopa aamukolmeen tai neljään. Joskus en nukahda vielä silloinkaan enkä ole yhtään sen väsyneempi seuraavana iltana. Terveyskeskuslääkäri käski vain huomioimaan "unihygienian" hyvä sänky, tuuletettu huone jne. jotka ovat olleet mielestäni aina itsestäänselvyyksiä. Sain lääkkeeksi 30 kpl nukahtamistabletteja satunnaiseen käyttöön, mutta niistä ei paljon apua ole tullut. Liikuntaa ja ulkoilua olen harrastanut koko ikäni. Koiran kanssa käyn aamu ja iltalenkillä ja yritän muutenkin rentoutua, mutta mitään ei auta. Nyt ole käynyt "oikealla" psykiatrilla muutaman kerran ja keskusteltu mahdollisista syistä, ja sen lisäksi sain jotain mielialalääkettä. En vielä tiedä auttavatko ne.

Vierailija

Huh huh, kuulostaa tutulta. Yksi mikä saattaisi auttaa, on ympäristön muutos. Itselläni kaupungin öiset taustaäänet tahtovat aiheuttaa unettomuutta, ja siihen auttoi kun ostin luontoäänicd:n ja laitoin sen pyörimään illalla hiljaisella. Se peittää taustametelin ja saan haaveilla meriseikkailuista ja sateisista metsäretkistä.

Vierailija

Samoin äidilläni (80 vee) auttaa, että yöllä herättyään hän laittaa radion hiljaiselleen sängyn viereen ja siihen hän nukahtaa taas turvallisesti muutamaksi tunniksi.

Vierailija

Valo häiritsee minun untani eniten. Keväästä lähtien olen herännyt samaan aikaan auringonnousun kanssa.
Pimennysverhot eivät riitä, pienikin valonsäde riittää herättämään.

Vierailija

Onko kokemusta melatoniinista? Auttaako se? Onko kallista? Täytyykö syödä kauan vai riittääkö silloin tällöin?
Sitä voisi kokeillakin, jos vain olisi enemmän tietoa.

Vierailija

ketipinor lääkäriltä saatuna reseptinä 1-2 tablettia yöksi 2 tuntia ennen oletettua nukkumaanmenoa nukuttaa takuuvarmasti. Pilleri vähentää myös stressiä ja ahdistusta. Olen nyt yli vuoden nukkunut erinomaisesti syömällä 2 ketipinoria yöksi. Suosittelen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat