Muistisairaan omaishoitajana

Vierailija

Hyvän Terveyden nettisivuilla oli kilpailu, jossa kerättiin muistisairaan omaishoitajan kokemuksia. Osallistu myös keskusteluun: mikä on suurin yllätys muistisairaan hoidossa, minkälaista apua kaipaisit tai jaa vinkkisi hyvästä palvelusta muille samassa asemassa oleville.

Kommentit (4)

Vierailija

Suurin este omalle jaksamiselleni on sen myöntäminen etten jaksa! Apua pitäisi pystyä pyytämään, mutta jotenkin ei perisuomalaisena pysty antamaan periksi ja myöntämään heikkouttaan.
Lepohetki kerran viikossa olisi jo avuksi. Muistamattomuudesta ja sydänvaivoista kärsivä äiti pitäisi saada johonkin kerhoon tai muuhun sellaiseen muutamaksi tunniksi. Mutta kun tämä ei halua ja kertoo sen hyvinkin kiukkusesti. Tässä tarvittaisiin vähän kovuutta tai ehkä huumoria, että osaisi tehdä itselleen parhain päin.
Tulee mieleen vaarini, joka "lähtee kodistaan vain saappaat edellä" niin kuin hänellä on tapana sanoa.

Vierailija

Itselleen pitää olla armollinen, muuten ei jaksa. Minä jaksoin vain siten, että järjestin mieheni hoitoon aina kerran viikossa päiväksi ja silloin tällöin pidemmäksi ajaksi. Näiden ja rakkauden voimin meni useita vuosia omaishoitajana.

Vierailija

Olen hoitanut äitiäni nyt kahden vuoden ajan. Hänellä on alzheimerin tauti, jonka löytyminen vei tuskastuttavan pitkään. Jos yksistään äidin "huijaaminen" lääkäriin toisen asian varjolla oli vaikeaa. Eihän äidissäni ollut hänen itsensä mielestä mitään vikaa, vain nivelkivut haittasivat.
Yksinäistä tämä hoitaminen on, se sitoo niin paljon. Mutta toisaalta olen onnellinen siitä, että olen jaksanut hoitaa äitiäni. Nyt oli minun vuoroni.
Vaikeaa on se, kun tauti etenee. Kun on oppinut pärjäämään edellisten oireiden kanssa, onkin jo uuden aika. Yökarkailut ja kahvinkeittimen tai hellan päällejättämiset ovat kaikki tuttuja.

Kaikille omaishoitajille toivotan jaksamista. Kyllä tämä on vaivan arvoista.

Vierailija

Itse olen saanut tietoa ja apua muistiyhdistyksistä, joita nykyään löytyy jo joka kaupungista ja alaosastoja löytyy kunnista.
Myös apuvälinetietoa esim. kahvinkeitin termoskaatimella sammuu
itsestään ja kahvi säilyy kuumana termoskannussa.
Myös edullisia liesivahteja löytyy kaupoista.
Ei muuta, kuin etsimään lähintä yhdistystä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat