keskivartalo

Seuraa 
Liittynyt18.8.2015

Miksi pallen seutu turpoaa ja venyy, vaikka syön vihanneksia ja vältän rasvaa, en kylläkään ole liikkunut kunnolla vähään aikaan.

Kommentit (12)

Vierailija

Turpoaminen saattaa liittyä siihen, ettei sinun suolistosi oikein kestä tiettyjä vihanneksia, ruista tms. Usein ärsyttäviä aineita ovat esim. sipulit ja kaali.

Vierailija

kiitos vastauksestasi, olen kylläkin syönyt paljon erilaisia kaaleja ja salaatteja, mitähän niiden tilalle voisi harkita, olen kyllä huomannut että tämän talven aikana sitrushedelmät ovat alkaneet närästää ja polttelemaan varsinkin ylävatsaa, joten niitä en syö. Syön aina tummaa leipää ( pelkään että paino nousee jos syön jotain vaalempaa), mutta täytyy kokeilla ilman ruista, olisiko täyskaura hyvä vaihtoehto?

Vierailija

Jos tietyt ruoka-aineet eivät sovi, sitten sinun on vain jätettävä ne pois ruokavaliostasi. Oletkin jo huomannut, mitkä eivät sovi sinulle ja jättänyt niitä pois ruokavaliostasi. Käsittääkseni sopivuus / epäsopivuus on hyvin yksilöllistä, joten itse pitää vain tuote kerrallaan kokeilla, mikä sopii.

Lehtisalaatti tuskin ärsyttää - se on hyvin mieto eikä siinä ole paljon kuitua.

Vaaleista leivistä löytyy nykyään aika hyvä valikoima korkeakuituisia vaihtoehtoja. Katsele leipäosastolla pussien tuoteselosteita, ja jos siellä lukee, että 100 grammassa tuotetta on vähintään 6 grammaa kuitua, sellaista leipää pidetään korkeakuituisena. Vaaleista nämä ovat niitä, joita kannattaa valita terveydellisistä syistä. Muistelen, että tällaisia leipiä ovat esim. Vaasan pehmopalat, Polarbrödin jotkin tuotteet, kauraleivistä löytyy myös - en nyt muista tuotteen nimeä. Mutta pusseja tutkimalla löytää mieleisensä!

Vierailija

Joskus joudun turvotuksen vuoksi ottamaan apteekista ilman reseptiä saatavia ilmavaivatabjetteja. On taipumus turvotukseen ja ilmakuplat suolistossa saattavat olla tosi arkoja. Lääkäri kerran suositteli kokeiltavaksi. Tietenkin aina parempi, jos keksii ruuan, mikä tätä mahdollisesti aiheuttaa.

Vierailija

Tasapaksu, Martti on oikeassa. Oireesi ovat tosi lähellä laktoosi-intoleranssia. Kannattaisi harkita maitosokerikokeeseen menoa jos haluat varman vastauksen (tehdään terv.keskuksessa). Tai sitten jätät kaikki tavalliset maitotuoteet suosiolla pois. Nykyään on jo todella paljon hyla tuotteita saatavilla, toisin kuin silloin joskus kun minulla se todettiin. Koe selvittäisi kuinka paha on laktoosiallergiasi.

Vierailija

Hei, runsaskuituisia leipiä löytyy myös vaaleista leivistä, eikä kaloreitakaan ole osassa sen enempää kuin ruisleivässä. Runsaskuituisia ovat esimerkiksi Kaurasydän (tuolla nimellä kaupassa, en muista valmistajaa. Vastaava kuin samanlainen ruissydän. Kuitua muistaakseni 8 %) ja Pehmopalat (kaura ja vehnä, kaurassa kuitua 7 ja vehnässä 8 %).

Vehnä ei välttämättä ole muuta viljaa huonompi vaihtoehto. Sen huono maine johtuu melko yleisestä ajatuksesta, että vehnä on aina puhdistettua ja vaaleaa. Pääasia on siis, että leivässä on yli 6 % kuitua. Ainakin Kiloklubissa se on runsaskuituisuuden raja. Mielestäni voit siis syödä vaaleaa leipää, jos se sinulle paremmin sopii. Itsekin käytän melko paljon juuri noita Pehmopaloja.

Tuolla Kiloklubin keskustelujen puolella tästä leipien valinnasta oli muistaakseni pidempikin keskustelu, ja siellä oli asiantuntijankin kommentti asiaan. Runsaskuituisuus sielläkin nousi "avainasiaksi" enemmän kuin viljan laatu. Mm. täyskaura on yksi hyvä vaihtoehto. :)

rita2
k Syön aina tummaa leipää ( pelkään että paino nousee jos syön jotain vaalempaa), mutta täytyy kokeilla ilman ruista, olisiko täyskaura hyvä vaihtoehto?

Vierailija

Heippa minä syön monipuolisemin mutta yksi kevyt vähemän rasva Pitoisia ruokia liikun todella paljon maria 86 paino nyt maksimissa olen netti dietilä käytänyt

Vierailija

Kerttuli
Minulla on ollut samanlaisia vaivoja ja hyvin samanlaisia kuin laktoosi-intoleranssi oireissa. Nyt olen ollut syömättä valkoista viljaa kolmen kuukauden ajan ja vatsan turvotus on poissa, samoin ilmavaivat. Maitoa ja kermaa voin käyttää eikä vatsa oireile maitotuotteista joita siis luulin vaivan aiheuttajaksi.

Vierailija

Oletko tarkistanut elimistösi saamat piilosokerit? Vaikka et söisi näkyvää makeaa, saattaa sokeria tulla salakavalasti esim. runsaassa ketsupin, mehujen, monien säilykkeiden ja tiettjen hedelmien käytössä.

Esim. banaanissa on tosi paljon sokeria ja kaikissa makeissa hedelmissä. Kannattaa suosia vaikka omenaa, jossa sokeria on paljon vähemmän. Mehut voivat olla todellisia sokeripommeja. Minä juon vain mehuja joissa on pelkkä hedelmän oma sokeri. Esim. nyt heinäkuussa sain kokeiltavaksi God Morgonin vatsaystävällisiä Bifido-mehuja eli näitä http://godmorgon.com/bifido/fi/ ja noissa on sokeria vain 9 grammaa desissä. Makeutetuissa mehuissa määrä voi olla tupla, ja mieti sitä sokerimäärää minkä saat jos mehua juo paljon. Noi God Morgonit ovat kuitenkin tosi lihaisia ja makoisia, mutta mehuja ei tietenkään kannata juoda kuin esim. lasillinen aamuisin.

Tsekkaa myös syömäsi jogurtit. Tiedätkö, että viattomassa jogurtissa voi olla monta sokeripalaa? Jogurtti kannattaa vaihtaa maustamattomaan ja syödä vaikka marjojen ja hunajatilkan kanssa.

Sokeri on salakavala turvottaja joka pöhöttää etenkin vatsaa.

Tsemppiä toivoo filana.

Vierailija

Heips vielä!

Unohtui sanoa noista mainitsemistani God Morgoneista, että pääsin siis kokeilemaan näitä ilmaiseksi Hopottajat-suosittelupalvelun kautta. Muuten ei olisi ehkä tullut ostettua, mutta nyt vertasin näiden sokerimäärää aikaisemmin juomiini Rainbowiin ja Vipiin ja ajattelin jatkossa korvata ainakin osan mehuista näillä, koska sokeria on useita grammoja vähemmän.

Jatkaa Filana

Vierailija

No jo on aikoihin eletty, jos hedelmien omaa hiilihydraattia nimitetään PIILOsokeriksi. Ei sitä sokeria ole kukaan niihin hedelmiin pannut tai piilottanut, se on siellä ihan itsestään.

Tuolla logiikalla voisit kertoa vaikka piiloproteiinista... että vähärasvaisessa lihassa sitä piiloproteiinia on suhteessa enemmän kuin runsasrasvaisessa, joten kannattaa olla tarkkana.

Muuten, mikään tehdasvalmiste ei voita tuorehedelmää, joten kandee syödä ne hedelmät sellaisenaan eikä keskittyä kammoamaan vaikkapa hedelmän sokereita ja sen takia siirtyä käyttämään ei-tuore-tuotteita.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat