Kommentit (3)

Vanhaa tietoa

Tämä on auttamattomasti vanhaa tietoa. Tyydyttynyt rasva ei vaikuta mitenkään verisuoniin, eikä lisää sydän- ja verisuonitauteja. Myöskään viljojen syönnistä ei oikeasti ole näyttöä verisuonten terveyden kannalta. Ei rasvat tuki suonia, ei edes tyydyttyneet. Ihmeellistä, että tämmöistä huttua vielä julkaistaan. Eikä suolakaan niin vaarallista ole kun kohtuudessa pysytään, liian vähäinen suolan käyttö on huonompi asia kuin pikkuisen liian runsas. Nämä ssi nykyaikaisten tutkimusten mukaan.

Marketta

Suomessa margariinileipä, puuro ja rasvaton maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. 

Viljavalmisteita ei raavaskaan mies tarvitse kahta leipäpalaa, yhtä pasta-annosta tai yhtä puurolautasellista enempää päivässä, sillä muuten ei jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla puolet aterian koosta.

Terveelliset ravitsemussuositukset yli 1-vuotiaalle ovat:

Päivittäisestä energiasta lähes 40%  pitäisi tulla hyvistä rasvoista. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa lähes 100 grammaa rasvoja.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja kasviöljyjä (pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin 1000 grammaa.

Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. Valio ei edes kerro, miten maito prosessoidaan. Moni pystyy käyttämään ulkomaisia maitotuotteita, mutta suomalaisia ei, joten suomessa maito pilataan joko prosessoinnilla tai lehmien rehu pilaa maidon. Suomessa maito on pelkkää maatalouspolitiikkaa, ei muuta.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä.

Hyvällä ruokavaliolla, riittävällä liikunnalla, riittävällä levolla, hyvällä yöunella ja ravintolisien käytöllä voitaisiin ehkäistä paljon terveydenhuollon kuluja. Nykyinen hoitojärjestelmä on kuitenkin jo lääkärikoulutuksesta alkaen niin lääkehoitokeskeinen, että muutos tuskin tulee tapahtumaan. Ja media ja virallinen taho kyllä varmistaa, että Matti ja Maija Meikäläinen aloittaa jatkossakin aamunsa mikropuurolla rasvattoman maidon kera ja nauttii päivän aikana runsaasti margariinileipiä :(

Maailman vauraimmassa maassa syödään ala-arvoista ruokaa myös päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla. Länsimainen lääketiede ei suostu ottamaan ravitsemusta terveydenhoidon osaksi. Ruokapyramideilla ei tehdä mitään, jos ei konkretiaa ravitsemuksesta saada toiminnan tasolle. 

Syöthän D-vitamiinia?

Iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä, jopa 500µg puolessa tunnissa (elimistö hajottaa ylimäärän, joten liikaa sitä ei saa). Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg/vrk ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,3µg D-vitamiinia) 10-20µg/vrk. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 25-30µg/vrk, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n suositus on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

Marketta

Veren kolesteroliarvo ei ole sydäntaudin syytekijä, eikä veren kolesterolipitoisuus ennusta sydäninfarktin riskiä, eikä sydäninfarktikuolleisuutta. Sepelvaltimotauti on infektio- ja tulehdustauti. Nykyisen käsityksen mukaan veren suurentunut kolesteroliarvo on elimistön tulehdustilan, hapetusstressin ja endotoksemian patofysiologinen seuraus. Se heijastaa kolesterolin säätelyn eli homeostaasin häiriötä.

Maksa valmistaa kolesterolia, syöty kolesteroli (joka siis ei ole rasva vaan alkoholi) ei juurikaan nosta veren kolesterolipitoisuutta. Kolesteroli on elimistön korjausaine ja tärkeää jo pelkästään siksi. Sitä on solukalvoissa sekä aivoissa runsaasti. Verisuonista kolesterolia löytyy koska se on paikkaamassa tulehtuneen verisuonen vauriota.

Huonot hiilarit nostavat huonoa kolesterolia. Tämä on tiedetty jo viimeiset 10 vuotta ainakin, mutta edelleen virallinen taho valehtelee tästäkin asiasta meille tavallisille kuluttajille. Myös lääkäreille opetetaan se virallinen mantra, joka ei pidä mitenkään paikkaansa, että luonnolliset eläinrasvat lihottavat ja tukkivan verisuonemme, joita sitten täytyy statiineilla puhdistaa. 

Hiilarit -> asetyyli-koentsyymi-A -> (moni välivaihe) -> kolesteroli 

http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat