Kommentit (8)

Vierailija

Esim Maltofer tippojen pakkausselosteen mukaan ei ole väliä ottaako aterian yhteydessä vai tyhjään mahaan eikä ole mitään mainintaa ruuan laadustakaan. Onko tämä jotenkin erilainen rautalääke vai yrittääkö valmistaja vain lisätä tuotteen menekkiä lyömällä laimin optimaalisen imeytymisen takaavan ohjeistuksen?

  • ylös 78
  • alas 55
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jotkin ruuat tai ravinteet voivat ehkäistä raudan imeytymistä, kuten maito ja kalsium. Toisaalta taas rauta voi ärsyttää vatsaa, joten jotain olisi ehkä hyvä syödä. C-vitamiini voi parantaa imeytymistä (riippuu raudan muodosta). Tietoa löytyy varmasti hakukoneella. Itse käytän mietoa lisäravinnerautaa, ja otan sen eri aikaan muiden lisäravinteiden kanssa. En käytä maitotuotteita, joten otan raudan lounaan yhteydessä, jolloin en syö kalsiumia.

  • ylös 23
  • alas 23
Vierailija

Maltofer on ainoa rauta joka meillä imeytyy, vaimo oli saanut vuosia verihiutaleita? ennen kuin suostui kokeilemaan maltoferiä. maksaa se "aidompi" isompi paketti 30 e, mutta 1 päivässä pitää 130 tasolla.  kaikki rautalääkkeet vaivasivat ja 2-3 kpl vrk ei nostanut arvoja.Muuten menne rauta-arvo  80 tasolle 3-5 kk aikana. vaimo syö hyvin yksipuolisesti ja vähän, on reipas ja normaalpainoinen. Vain kalkkunanliha, porkkana, peruna, maito.  (lisäksi pillereinä kalsium, b yhdistelmä, c vitam, k1 ja k2, kalsiumsitraattia, ja 1 Maltoferi, monivitamiineja)

Ja edellisiä ostetaan aina eri valmistajan tuotteita joka kerta, kun ei kukaan tiedä mikä olisi paras, tehokkain.

 Kodin ulkopuolella mitä vaan, mutta kärsii sitten muutaman päivän ripulista ja yskii kun vatsahapot nousee maatessa ruokatorveen.

  • ylös 14
  • alas 8
Vierailija

Riippuu annosmääristä, mutta itse ottaisin Maltofer ***(kolmen arvoinen rautavalmiste, nestemäinen) 20tippaa (50mg) aamulla heti tyhjään vatsaan tuorepuristetunappelsiinimehun /C vitamiiniporetabletin / C vitamiini valmisteen ja veden kanssa, ja siitä 1h jälkeen aamupala esim. Sitten vaikka iltapäivällä kaukana lounaasta toisen kerran saman määrän C vitamiinin ja foolihapon kanssa. 

Vierailija

Rautatablettia ei suositella otettavan marjojen tai täysmehun kanssa, koska myös polyfenolit estävät raudan imeytymistä. Rautatabletti kannattaa ottaa C-vitamiinitabletin ja veden kanssa.

"Ravinnossa rautaa on hemirautana ja ei-hemirautana. Näistä hemirauta imeytyy selkeästi paremmin. Parhaimmillaan siitä voi imeytyä jopa 2040 prosenttia, kun ei-hemiraudasta imeytyy 120 prosenttia.

Hemirauta on peräisin eläimen hemoglobiinista ja myoglobiinista. Sitä esiintyy vain lihassa ja kalassa. Kaikki muu ravinnon rauta on ei-hemirautaa.

Kalsium häiritsee kaiken raudan imeytymistä, polyfenolit ja fytaatit puolestaan vain ei-hemiraudan imeytymistä. Fytaatteja on esimerkiksi täysjyväviljoissa, palkokasveissa ja soijassa. Polyfenoleja on teen ja kahvin lisäksi esimerkiksi kaakaossa, punaviinissä sekä monissa marjoissa, kuten vadelmissa ja mustikoissa.

C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä. Lääkäri Ilona Ritola kertoo, että tästä syystä joitain hänen asiakkaitaan on suositeltu ottamaan rautalisä C-vitamiinipitoisen appelsiini- tai omenamehun kanssa. Näissä tapauksissa rauta ei ole kuitenkaan aina imeytynyt.

Tämä voi johtua siitä, että hedelmät ja mehut sisältävät polyfenoleja. Ritolan mukaan parasta onkin ottaa rautalisä veden ja C-vitamiinitabletin kanssa."

Vierailija

Jos on raudasta vatsavaivoja kannattaa kokeilla rautabisglysinaattia C-vitamiinin ja veden kanssa ja näin maksimoida raudan imeytyminen. Mitä suurempi osuus raudasta imeytyy sitä vähemmän se aiheuttaa vatsavaivoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rautatablettia ei suositella otettavan marjojen tai täysmehun kanssa, koska myös polyfenolit estävät raudan imeytymistä. Rautatabletti kannattaa ottaa C-vitamiinitabletin ja veden kanssa.

"Ravinnossa rautaa on hemirautana ja ei-hemirautana. Näistä hemirauta imeytyy selkeästi paremmin. Parhaimmillaan siitä voi imeytyä jopa 2040 prosenttia, kun ei-hemiraudasta imeytyy 120 prosenttia.

Hemirauta on peräisin eläimen hemoglobiinista ja myoglobiinista. Sitä esiintyy vain lihassa ja kalassa. Kaikki muu ravinnon rauta on ei-hemirautaa.

Kalsium häiritsee kaiken raudan imeytymistä, polyfenolit ja fytaatit puolestaan vain ei-hemiraudan imeytymistä. Fytaatteja on esimerkiksi täysjyväviljoissa, palkokasveissa ja soijassa. Polyfenoleja on teen ja kahvin lisäksi esimerkiksi kaakaossa, punaviinissä sekä monissa marjoissa, kuten vadelmissa ja mustikoissa.

C-vitamiini parantaa raudan imeytymistä. Lääkäri Ilona Ritola kertoo, että tästä syystä joitain hänen asiakkaitaan on suositeltu ottamaan rautalisä C-vitamiinipitoisen appelsiini- tai omenamehun kanssa. Näissä tapauksissa rauta ei ole kuitenkaan aina imeytynyt.

Tämä voi johtua siitä, että hedelmät ja mehut sisältävät polyfenoleja. Ritolan mukaan parasta onkin ottaa rautalisä veden ja C-vitamiinitabletin kanssa."


Prosentit oli hemiraudassa siis 20:stä 40:een ja ei-hemiraudassa vain 1:stä 20:een.
Ei kaksituhatta ja 120..! Jostain syystä väliviiva ei tekstissä näy.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat