Kommentit (1)

Vierailija

Kumpi on parempi valinta, kasvatettu norjalainen vai Itämeren lohi?
Itämeren lohen kalastus on kielletty jo aikaa sitten eli et todellakaan saa mistään kaupasta Itämeren lohta.
Lohi (norjalainen tai suomalainen kirjolohi) on aina kasvatettua.
Onko kasvatetussa lohessa tallella EPA- ja DHA-rasvahapot, vaikka ilmeisesti niitä ruokitaan kasviperäisillä rehuilla?
On, mutta paljon vähemmän kuin olisi villissä kalassa. Mutta kalojen kannat ovat hupenemassa ja siksi niiden kalsatusta on rajoitettu.
D-vitamiinia kasvatetussa kalassa ei juurikaan ole.
Arvioidaan, että vuonna 2050 ei ole enään kalaa, mitä kalastaa, jos nykymeno jatkuu ryöstökalastuksineen.
Ruotsissa on teetetty tutkimus vuonna 2008 kasvatetun lohen sisältämistä omega-3 -rasvahappojen määristä. Pitoisuudet olivat pienemmät mitä Ruotsin elintarvikevirasto ilmoittaa. Vähenemisen syyksi arvellaan muutoksia kasvatetun lohen ruokinnassa. Kirjolohille syötetään kasviksia ja viljaa, joissa on runsaasti omega-6 rasvahappoja. Seurauksena on ollut kalan omega-3:n väheneminen peräti puoleen, kun taas omega-6:n määrä on lisääntynyt.
Ovatko rypsiöljyn omega-3-rasvahapot yhtä laadukkaita terveyden kannalta kuin kalan?
Ei ole. Kasviöljyjä on hyödytöntä käyttää omega-3 lähteenä (vaikka öljyteollisuus mainostaakin öljyjensä omega-3 pitoisuuksia). Tämä johtuu siitä, että ihminen ei pysty käyttämään kasviöljyjen omega-3 rasvahappoja sellaisenaan. Ne pitää ensin muuttaa muotoon, jossa elimistömme voi käyttää niitä. Kaiken lisäksi kasviöljyissä oleva omega-3 (ALA) muuttuu aktiiviseen muotoon ihmisen maksassa erittäin huonolla hyötysuhteella. Ihminen kykenee muuttamaan ALA:sta vain 4-10% tarvittavaan muotoon (EPA, DPA ja DHA). Sen sijaan esim. rasvaisessa kalassa olevat omega-3 rasvahapot ovat jo valmiiksi sellaisessa muodossa, että ihminen voi ne käyttää.
Mielestäni öljyteollisuudelta on epärehellistä ja vastuutonta jättää kertomatta nämä tosiasiat. Tosin eihän heidän päämääränään ole ihmisten terveys, vaan mahdollisimman suurten voittojen tekeminen osakkeenomistajille. Keinoja kaihtamatta.
Rypsiöljyn sisältämän alfalinoleenihapon muuntumisessa EPA:ksi ja DHA:ksi on paljon geneettisistä syistä johtuvia eroja. Alfalinoleenihapon elongaatio DHA:ksi on miehillä hyvin heikkoa. Voi olla pitkään jatkuvana haitallista varsinkin aivoille ja kognitiolle.
http://newsletter.vitalchoice.com/e_article002424959.cfm

Voiko niillä korvata kalan?
Ei voi.
DHA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.
EPA:a saa rasvaisesta kalasta tai siitä valmistetusta kalaöljystä sekä mikro- ja/tai merilevävalmisteesta.

Suosittelisitko päivittäiskäyttöön camelina- vai rypsiöljyä?
Hyviä rasvoja:
Villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Eläinrasvat(luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia).

ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, camelinaöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.

” On hyvä muistaa, että mitään tutkimusnäyttöä ei ole siitä, että kalaa syömättömillä olisi ongelmaa elimistönsä rasvahappotilan suhteen. ”
No sitten varmaan asia kannattaa viipymättä tutkia. Suomessa elää satojatuhansia ihmisiä, jotka eivät syö koskaan kalaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat