Vyöruusu - ihon pirullinen kukkanen

Kuva: Shutterstock

Viime kevääni oli pilalla ennen kuin valkovuokot puhkesivat. Vyöruusu on liian kaunis nimi. Minua rankaistiin vyöruoskalla.Lue koko juttu

Kommentit (3)

tuputuikku

Hei Ulla-Maija, olisiko mahdollista kuulla "vyöruususi" myöhemmästä elämästä.Ovatko kivut vielä vuoden kuluttua kovat ja miten pärjäilet sen kanssa. Minulla nyt tuo pahin kohta päällä ja aprikoin,että onko toivoa liikkumisesta (kuntosalista) enää koskaan.

Vierailija

Minulla vyöruusu tuli kaulaan, takaraivolle, leukaan, korvan ympärille ja silmän viereen. Sain antibioottikuurin, joka vuorokauden kuluessa lopetti ihottuman leviämisen. Kaula ja leuka olivat kuin tulessa ja tulipunainen. Kutinaa minulla ei ollut lainkaan. Aloin saamaan sähköiskumaisia tuntemuksia eikä nukkumisesta tullut mitään. Ihon alla oli kummallisia tuntemuksia ohimossa, kuin jokin olisi liikkunut ihon alla. Apteekista hain apua ja he suosittelivat vesirokon hoitoon tarkoitettua vaahtoa, PoxClin-nimistä.Vaahto rauhoitti heti ihon hermopäätteet, ihoa ei enää poltellut eikä kirvellyt ja sähköiskumaiset sävähdykset loppuivat. Käytin vaahtoa useita päiviä ja levitin sitä iholle heti, kun ihossa alkoi tuntua poltetta tai tuli hermo-oireita. Paranin todella hyvin eikä minulle jäänyt jälkisärkyä tai hermo-oireita.

Jape

Vöyruusuun ei tehoa antibiootit, koska sen aiheuttaa virus (vesirokkovirus). Yleensä annetaan viikon ajaksi viruslääkettä joka saa vesirokkoviruksen uinahtamaan uudelleen. Ruusuun taas auttaa antibioottilääkitys koska sen aiheuttaa bakteeri

(yleensä stafylokokkibakteeri). Vyöruusu ja ruusu ovat siis kaksi eri tautia.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat