Keuhkoveritulppa ei juuri varoittele

Kuva Shutterstock

Vaarallinen keuhkoveritulppa voi yllättää sellaisenkin, joka on pitänyt itseään täysin terveenä. Hälytysmerkit ja ehkäisykeinot kannattaa siis tietää.Lue koko juttu

Kommentit (9)

Lauri82

Joo, vaimolle tuli toi kun meni ensin perus -verikokeisiin ja sitten sairaalaan kun tulehdusarvot niin korkealla (jota jutussa ei mainittu)

Että saas nähdä kuinka kauan joutuu olemaan siellä, onneksi ajoissa todettiin koska toisessa artikkelissa riskinä on on kuolema...

Vierailija

Minulla oireena molemminpuolisessa keuhkoveritulpassa oli vain se, etten pystynyt sanomaan lauseita loppuun ilman välillä tapahtuvaa sisäänhengitystä.

Laamanen

Tulin Intiaan 5. helmikuuta ja kaksi viikkoa myöhemmin aamukävelyllä huomasin hengästyväni tosi nopeasti. Lähdin sairaalaan jossa sanottiin että seuraavana aamuna verikokeeseen ja ultraääneen. Aamulla olin niin huono että kymmenen metrin hitaan kävelyn jälkeen olin tukehtua, happea ei riittänyt ollenkaan. Ultraäänessä näkyi tulppa vasemmassa pohkeessa jota myös särki. Kerroin siitä siis lekurille joka osasi sitten etsiä. Verenohennus aloitettiin heti ja jo kahden piikin ja muutaman napin jälkeen alle vuorokaudessa kävelin 30 metriä hengästymättä. Nyt alle kaksi vuorokautta myöhemmin kävin heittämässä parvekkeella 300 m ilman ongelmia. Hyvältä tuntuu! Olo on parempi kuin pitkiin aikoihin.

Laamanen

Itse jutusta: lukujen kanssa kannattaa olla aina tarkka. Keuhkoembolian saa vuodessa noin yksi viidestäsadasta, ei viidestä tuhannesta. Siinä on kymmenkertainen ero, eli ei ihan pieni.

Hengissä ollaan

Tuossa minun toisessa tarina osiossa josta kerroin, puuttuu se, että minullakin oli ne FIDD  arvot  todella korkealla.  Napapiikkejä annettiin koko  sairaalassaoloajan, eli 7 päivää.  Aamulla klo, 8   sekä illalla klo, 8 .  Yöhoitaja sanoi, että menee norsun annos, että tuollaisia määriä joutuu antamaan tosi harvoin.  Koskaan ei tiedä, eikä ihminen voi aavistaa kuoleman kulkevat vierellä, ja näin kauan, että minun kohdallani se kulki kesäkuusta lokakuun 11 päivään saakka.   Minulle on sanottu, että se on ihme, että olet vielä hengissä, sillä keuhkojen ja sydämen rasitus oli todella suuri.    Lääkärinlausunnoissa lukee.  Laaja keuhkoembolia, korkea kuormitus, keuhkoissa ja sydämessä.   Kun sydän oli rasituksesta kääntynyt jo väärälle rytmille,  sekä veritukokset oli jo tukkineet niin paljon suoneja, että  elintoiminnot olisi ilman lääkäriin pääsyä pikkuhiljaa hidastuneet ja olisin kohta vain nukkunut hiljaa pois.   Kyllä nämä on sellaisia painajaisia, että ei päivääkään, että ei taivaanisälle oltais kiitollisia, kun elämä on jatkunut, painajaisista huolimatta.   Eräänä päivänä, omassa sairaalassa käydessäni kotiuduttuani toisesta sairaalasta, kävelin käytävää pitkin, vastaan asteli lääkäri, joka oli se sama lääkäri joka seisoi sänkyni päädyssä kertoen keuhkoveritulppa löydöksestä, hän katsoi minua lähestyttyämme toisiamme, luin hänen ilmeistään mitä hän ajatteli,,, onko tuo se sama mies, miten se on vielä hengissä, se on ihme.  Näin hän ajatteli, uskon ainakin niin.    No.  Hengissä kuitenkin olaan.....

Vierailija

olin matkalla ja lento kesti 11 tuntia jalat turposi ettei saannut kenkiä jalkaan nyt on outo kipu oikealla kykjessä ei auta lääkeet eikä lepo vern paine mittari ei näytä mitään kun yritän mitata yskä on muttta ei paha aiheutaako huolestusta

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat