Oletko yliliikkuva?

Kuva Shutterstock

Kadehditko joogatunnilla niitä, joiden jalat taipuvat lootusistuntaan tuosta vain? Ei kannata, sillä notkeus ei ole aina hyväksi. Tee testi, jos epäilet olevasi yliliikkuva.Lue koko juttu

Kommentit (5)

Vierailija

Olen yliliikkuva, tutkittu ja diagnoosinkin saanut.Vaivoja ollut useamman vuoden, ja leikkauksiakin tämän vuoksi jouduttu tekemään.Ei siinä paljon lihasten kunnolla ole merkitystä, vaikka hieman tukea tuokin.

14 v. tyttö

Kaikki paitsi että kädet ei yllä lähellekkään lattiaa. Kädet on paljo liikkuvammat kuin jalat. Kädet saan siitä kyynerpäiden kohdalta silleen jännästi käännettyä melkein ympäri. Sormet taipuu taakseppäin ja eteempäin aika paljon. Peukun saa käännettyä ympäri. Mitään vaivoja ei oo ikinä ollu, mutta eihän sitä tiiä tuleeko myöhemmin kun oon vasta 14 v.

Takkutukka

Apua!! Oon pitäny itsestään selvänä että oon vaa tavanomaista notkeempi ja sain tuosta testistä 9 pistettä ja oon jo 37!!! Järkyttävää..pitäskö mun alkaa tekeen asialle jotain?? Fyysisesti oon hyväs kunnos, harrastan juoksua, kuntosalia ja motocrossia/enduroa.

makaronitar

Diagnoosi vasta 43-vuotiaana. En ole valittanut, kun en ole ollut sietämättömän kipeä. Lanneranka oireilee pahinten. Valtavia rutinoita ja naksumisia, liikkeen saa aikaiseksi pelkästään vessassa ponnistelu tai reipas hengitys tai laulaminen. Ja kohdunkaula on tullut aina kauhean alas, eli naiset, yliliikkuvuuteen liittyy muitakin kurjia ongelmia. Ammatin suhteen on monia rajoitteita, joten ei kannata nolostella mennä lääkäriin aikaisin, vaikkei oireet pahoja olisikaan. Nimittäin sen minkä nuorena kestää, ei ehkä enää keski-iässä kestäkään. Jos ennättää saada invalidisoivia kipuja, on paljon vaikeampaa tapella oikeuksiensa puolesta, kuten vaikkapa toimeentulon. Sairaslomia tai kuntoutustukia ei helposti saa, ammatinvaihto jää omaksi tappioksi, ja kipeänä ei koulunpenkillä kestä olla, etenkin kun moni asia tai ammatti on rajattu pois. Eli tehkää asialle jotain AJOISSA.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat