Kommentit (8)

Ihmeissään

Järkyttävää, mitä ohjeita tämä Ursula täällä levittää. Hyvä Terveys lehti voisi vähän selvittää mikä on asiantuntijoidensa tiedon taso. EI taida olla professorilla ihan kaikki tiedot ajantasalla. Onneksi rypsiöljyn haittavaikutuksista on alettu puhumaan laajemmin. Kannattaa lukea Parantavat Rasvat ja Parantava ruoka kirja. Rypsiöljyt ovat Omega-6 pommeja, jotka lisäävät kehon matala-asteista tulehdusta. Oman rasvahappotasapainon voi testata, jolloin tietää Omega-3 ja Omega-6 suhteen. On erittäin arveluttavaa suositella ihmisiä lisäämään rypsiöljyn käyttöä, kun kasvirasvoja saa ihan joka paikasta muutenkin. Laadukas kalaöljy ja oliiviöljy on ne, mitä pitää suositella. Onneksi omassa lähipiirissä on ymmärretty tämä asia ja kummasti on ihmisten terveys alkanut kohentua esimerkiksi suolistosairauksien, ihottumien, diabetes kakkosen ja muiden osalta. 

Vierailija

Ihmeissään kirjoitti:
Järkyttävää, mitä ohjeita tämä Ursula täällä levittää. Hyvä Terveys lehti voisi vähän selvittää mikä on asiantuntijoidensa tiedon taso. EI taida olla professorilla ihan kaikki tiedot ajantasalla. Onneksi rypsiöljyn haittavaikutuksista on alettu puhumaan laajemmin. Kannattaa lukea Parantavat Rasvat ja Parantava ruoka kirja. Rypsiöljyt ovat Omega-6 pommeja, jotka lisäävät kehon matala-asteista tulehdusta. Oman rasvahappotasapainon voi testata, jolloin tietää Omega-3 ja Omega-6 suhteen. On erittäin arveluttavaa suositella ihmisiä lisäämään rypsiöljyn käyttöä, kun kasvirasvoja saa ihan joka paikasta muutenkin. Laadukas kalaöljy ja oliiviöljy on ne, mitä pitää suositella. Onneksi omassa lähipiirissä on ymmärretty tämä asia ja kummasti on ihmisten terveys alkanut kohentua esimerkiksi suolistosairauksien, ihottumien, diabetes kakkosen ja muiden osalta. 

Voisit kyllä itse selvittää omat tietosi ajantasalle. Rypsiölyssä on 10 kertaa enemmän omega 3:a kuin oliiviöljyssä, ja tämä fakta löytyy ihan googlaamalla (esim. http://www.elixi.fi/ravintolisat/terveystietoa/pellava-kestaa-vertailun/). Tuollaisilla höpöhöpö-kirjoilla, jotka perustuvat kirjoittajan omiin mielipiteisiin, ei ole mitään painoarvoa tuhansien tutkimusten rinnalla.

Vierailija

Heh heh, no kyllä ne nuo apulaiprofessorinkin viestit ovat hänen omia mielipiteitään, eivätkä juuri nykytieteen tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Taitaa olla enemmän kotimaisen maanviljelysteollisuuden puolesta nuo höpinät. Kyllä se on tuo massiivinen sokerin ja tärkkelyksen syönti joka ongelmia aiheuttaa, ei rasva, eikä myöskään tyydyttynyt rasva. Toki parempi se on rypsiöljyäkin nauttia kuin pullaa.

Ursula

" Kasviöljyjen rasvahapoista ainakin omega-3-ryhmään kuuluvan alfalinoleenihapon on havaittu pienentävän masennusriskiä. " Yhtäkään tutkimusta aiheesta ei ole. Sen sijaan kalan Omega-3 rasvahapoista on satoja tutkimuksia. Aivot tarvitsevat kalan Omega-3 rasvahappoja, joita ovat EPA ja DHA. Muu kroppa hyötyy alfalinoleenihaposta, jonka parhaimpia lähteitä ovat pähkinät ja siemenet sekä kylmäpuristettu rypsiöljy (ÄLÄ kuumenna, koska öljy pilaantuu). Se kaupan hajuton, mauton ja väritön rypsiöljy läpinäkyvässä pullossa ei ole syömäkelpoista. Ja siitä sitten vielä tehdään margariinia ja levitteitä.

http://suomenterveysravinto.fi/blogi/margariinien-haitallinen-vaihtoeste...

Ursula

Vierailija kirjoitti:
Ihmeissään kirjoitti:
Järkyttävää, mitä ohjeita tämä Ursula täällä levittää. Hyvä Terveys lehti voisi vähän selvittää mikä on asiantuntijoidensa tiedon taso. EI taida olla professorilla ihan kaikki tiedot ajantasalla. Onneksi rypsiöljyn haittavaikutuksista on alettu puhumaan laajemmin. Kannattaa lukea Parantavat Rasvat ja Parantava ruoka kirja. Rypsiöljyt ovat Omega-6 pommeja, jotka lisäävät kehon matala-asteista tulehdusta. Oman rasvahappotasapainon voi testata, jolloin tietää Omega-3 ja Omega-6 suhteen. On erittäin arveluttavaa suositella ihmisiä lisäämään rypsiöljyn käyttöä, kun kasvirasvoja saa ihan joka paikasta muutenkin. Laadukas kalaöljy ja oliiviöljy on ne, mitä pitää suositella. Onneksi omassa lähipiirissä on ymmärretty tämä asia ja kummasti on ihmisten terveys alkanut kohentua esimerkiksi suolistosairauksien, ihottumien, diabetes kakkosen ja muiden osalta. 

Voisit kyllä itse selvittää omat tietosi ajantasalle. Rypsiölyssä on 10 kertaa enemmän omega 3:a kuin oliiviöljyssä, ja tämä fakta löytyy ihan googlaamalla (esim. http://www.elixi.fi/ravintolisat/terveystietoa/pellava-kestaa-vertailun/). Tuollaisilla höpöhöpö-kirjoilla, jotka perustuvat kirjoittajan omiin mielipiteisiin, ei ole mitään painoarvoa tuhansien tutkimusten rinnalla.

Saisiko ne rypsin tuhannet tutkimukset?

Hyviä rasvoja:

Villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Eläinrasvat(luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). 

Kylmäpuristetuilla öljyillä laatua ruokavalioon!
http://suomenterveysravinto.fi/blogi/kylmapuristetuilla-oljyilla-laatua-... 

Tuoreen laajan tiedekatsauksen mukaan rasvan laatu ei vaikuta sepelvaltimotaudin riskiin. Tutkimustieto ei tue selvästi suosituksia “kovan” rasvan vähentämisestä ja “pehmeän” rasvan lisäämisestä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä.
http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2014/03/18/taas-uusi-tiedekatsa...

ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, camelinaöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan rasvaa tulisi saada n. 33 % päivittäisestä energiasta. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa n. 80 grammaa rasvaa päivässä.

Vierailija

Vierailija][quote=Ihmeissään kirjoitti:
Rypsiölyssä on 10 kertaa enemmän omega 3:a kuin oliiviöljyssä

Rypsiöljyn omegat ei olekaan samoja kun kalan omegat! Rypsiöljy tekee pelkkää hallaa kropalle!

Vierailija

Punainen palmuöljy on erittäin terveellinen vaihtoehto. Se myös kestää hyvin lämpöä. Sen antiokidanttikapasiteetti on omaa luokkaansa siinä olevan karoteenin ja tokotrienolien ansiosta. Tokotrienolit ovat E-vitamiinia kuten tokoferolitkin. Tokotrienolit löydettiin 1960-luvulla ja niitä on tutkittu runsaasti viimeisen 20 vuoden ajan. http://tocotrienol.org/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20095133

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat