Kommentit (3)

Vierailija

Ursula ja hänen rypsinsä.

Suomessa väitetään rypsiöljyä hyväksi öljyksi, maatalouspoliittisista syistä.

Ennen pakotteita esim. suomalainen terveellinen voi ja kerma myytiin terveystietoisille Venäläisille, kun suomalainen hörhö pilaa suolistonsa margariinilla ja levitteillä, jotka koostuvat kasviöljyistä, lähinnä rypsistä, monista lisäaineista ja synteettisistä, katalyyttisellä vaihtoesteröinnillä keinotekoisesti kovetetuista uusrasvoista, joita väestö ei koskaan aikaisemmin ole ravinnostaan saanut. Kuka ostaa tällaista teollista moskaa? 
Paistamiseen käy oliiviöljy, voi ja kookosöljy. Kylmäpuristettu rypsiöljy ei sovellu paistamiseen.

Margariineja ei voi mitenkään verrata välttämättömien rasvahappojen lähteenä juokseviin kylmäpuristettuihin (luomu) kasviöljyihin.

Kasviöljyjen rasvahapot!

ALA (Alfalinoleenihappo), on lyhytketjuinen Omega-3-rasvahappo, joka on elimistölle välttämätön rasvahappo, jota elimistö ei pysty itse muodostamaan vaan on saatava ruuasta (kylmäpuristetut kasviöljyt, pähkinät, siemenet ja manteli).

LA (Linolihappo), on Omega-6-rasvahappo joka on elimistölle välttämätön rasvahappo, jota elimistö ei pysty itse muodostamaan vaan on saatava ruuasta (kylmäpuristetut kasviöljyt, pähkinät, siemenet ja manteli).

Hyviä rasvoja:

Villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut luomu kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). 

ÄLÄ SYÖ margariinia (vaihtoesteröinnillä keinotekoisesti kovetettu lamppuöljy) (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, camelinaöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan rasvaa tulisi saada n. 33 % päivittäisestä energiasta. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa n. 80 grammaa rasvaa päivässä.
 

En söisi

Jep, artikkeli taas mainostaa kotimaisen elintarviketeollisuuden puolesta. No toki rypsistä tehty massiiviprosessoitu teollisuusöljykin on parempi kuin sokeri tai tärkkelys, joskin ikävän mautonta ja ei sovellu paistamiseen. On tietysti makuasia, mutta jos ruokaansa haluaa makua, niin oliiviölyllä sitä saa. Ja neitsytöljystä lisäksi oliivin ravinteet ja polyfenolit. Muistutaan nyt vielä, että tieteellisen tutkimukseen perustuen tyydyttyneet rasvat eivät ole huonoja, vaan neutraaleja. Huonoja ovat transrasvat  ja ehkä myös margariinin vaihtoesteröinnin seurauksena tulleet epäluonnolliset rasvat (näitähän ei ole juurikaan tutkittu, eikä pitkäaikasvaikutuksia tunneta).

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat