Kommentit (2)

Mahalaukku tähystetty x 3

Jos lääkärillä olisi malttia odottaa puudutusaineen tehoavan, niin esim. mahalaukun tähystys olisi siedettävämpi kokemus. 

- hoitajan pitäisi suihkauttaa puudute heti kättelyssä, jotta aine ehtii tehota ennen lääkärin ryhtymistä toimenpiteeseen.

- hoitajan pitää testata laitteen toimivuus, ettei putki ole kuivunut tukkoon.

- jos hoitaja ei ole testannut laitetta ilmaan suihkauttamalla, hänen pitää uskoa, kun potilas sanoo, ettei ainetta tullut nieluun.  On potilaan vähättelemistä väittää, ettei tämä tunne suihketta omassa nielussaan.  "Kyllä minä painoin tätä painiketta" ei riitä vastaukseksi!

Nämä asiat olen oppinut sekä toimiessani sairaanhoitajana että potilaana ollessa.  Kolme mahalaukun tähystystä, joista ensimmäinen puuduttamatta, toinen pyynnöstä puudutettuna, onnistuneesti (!) ja kolmas pyynnöstä puudutettuna, mutta vain puolittain.  Viimenen kokemus oli pahin ja pelkään mennä uudestaan tähystettäväksi, vaikka se keliakian takia kuuluisi sairauden seurantaan.

Entinen potilas

Minulle on tehty vatsavaivojen ja keliakiaepäilyn tähden mahalaukun tähystys. Epämiellyttävän toimenpiteen teki siedettäväksi se, että hoitaja piti minua kädestä toimenpiteen ajan. Koskaan ei ole ventovieraan käden puristus tuntunut niin tärkeältä. Keliaakiaa ei ollut, mutta vaivojen syyksi paljastui myöhemmin ei allerginen yliherkkyys viljoille. Viljaton ruokavalio paransi närästyksen ja muut suolistovaivat kokonaan. Uskaltauduin kokeilemaan itse diettiä. Jos olisin hyväksynyt lääkärien "sen kanssa täytyy vain elää" -kommentit, kärsisin vielä tänäkin päivänä vaivoistani sekä todennäköisesti myös vakavasta aliravitsemuksesta.

Nyt kun tekniikka kehittyy kovaa vauhtia, eikö tosiaan ole pystytty kehittämään jotain miellyttävämpää suoliston kuvaamismenetelmää kuin putki, joka tungetaan mikä mistäkin reijästä. Toivottavasti tuotekehitys saatetaan näidenkin osalta tähän päivään, niin, ettei tällaisiakaan toimenpiteitä tarvitse enää pelätä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat