Kilpirauhasen vajaatoiminta, vai kenties jotain muuta?

Kattimus

Hei,
epäilykseni on herännyt kilpirauhasen vajaatoimintaa kohtaan.
Reilu kaksi vuotta olen kärsinyt päänahan taliköhnästä. Koskaan selkeää diagnoosia ei ole tullut. Olen siihen syönyt useamman antibiottikuurin märkimisen takia, sekä käyttänyt kortisonia paikallisesti, pyörinyt hilsekakkuja ym. Myös 3 roacutin kuuria olen syönyt. Mikään ei ollujen lopuksi ole sitä parantanut tai vienyt oireita pois niin etteikö joka viikko tai joka päivä pidä hiuspohjaa hoitaa. Mistä tämä kumpuaa, mikä aiheuttaa ei ole löydetty.

Nyt maksa-arvojen kontrollissa roacutinin takia löydettiin kohonneet maksa-arvot. Korkealla oli ALAT, ASAT ja AFOS. Tarkemmissa tutkimuksissa löydettiin D-vitamiinin puutos (arvo 29). AFOS-arvon nousuksi veikattiin D-vitamiinin puutosta. Olen kohta kuukauden syönyt D-vitamiinia, mutta AFOS jatkaa nousuaa. Nyt 415 (viitearvo 35-105).

Kilpirauhasen vajaatoimintaa epäilen, koska oireina on jo vuosia jatkunut väsymys, mikään uni ei riitä (parantunut vähän D-vitamiinin aloittamisen jälkeen), haluttomuus tehdä asioita, aloitekyvyttömyys, muisti reistailee, palelen (varsinkin oikean käsen ja oikean jalat sormet ja varpaat on usein kylmät), vilunväristyksiä, keväästä asti ollut kröhää ja limaa nousee keuhkoista, ääni käheytyy, joskus tuntuu palan tunne kurkussa, iho on kuiva muualtakin kuin päänahasta, paino ei tipu vaikka yrittää laihduttaa, nousee helposti jos "repsahtaa".
Arvot kokeissa ovat 11.8 (viitearvot 9-21)

Lääkäri etsii suolistosairautta vaikka mahassa ei mitään oireita ole ja pystyn syömään ilman oireita kaikkea.
Myös ultra on katsottu ja puhdas, vain perna oli iso.

Herättääkö tämä kenessäkään vajaatoiminnan kanssa elävälle esim. ajatuksia?

Kommentit (2)

Vierailija

Enpä tiedä.. Itselläni on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta n. 2 vuotta.. Sen selvittämiseen menee todella paljon aikaa, tarkoitan sitä. Minulle todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta siten, että menin masennukseni takia lääkäriin ja lääkäri käski verikokeisiin josta sitten selvisi tämä inhottava asia.. Minulla oli aluksi aivan samat oireet kuin sinulla, mutta niitä tulee koko ajan vain lisää.. esim: Hikoilu, Ärsyyntyminen, kuumat aallot jne.. Olen vielä alle 15-vuotias, eli oireet ovat suht vahvoja minulla. Lääkitystä ei heti saa, vaan meidän piti mennä helsinkiin yksityiselle josta saimme reseptin.. Lääkitystä saatetaan nostaa, itselläni on nostettu puolikkaasta kahteen tablettia. Älä ala itse muokkaamaan lääkitystäsi, vaikka tuntuu että tarvitsee enemmän. Kokemusta on.. Älä nosta ainakaan sitä, sillä nopea muutos saattaa vahingoittaa terveyttäsi ja saatat olla joka viikko kipeä. Yleensä kilpirauhasen vajaatoimintaa kärsivä saa aluksi pienen annoksen, sitten käydään joka kuukausi verikokeissa ja seurataan tilannetta.. Älä ala laihduttamaan ilman lääkitystä, sillä kilpirauhanen saattaa turvota paljon, ja sitten pitää mennä lääkäriin/sairaalaan.

Vierailija

Hei, minulla oli myös aina väsynyt olo, keskellä päivääkin saatoin nukkua 2 tuntia sikeästi. Kuitenkaan se ei virkistänyt minua. Mitään ei oikein halunnut aloittaa tekemään, saati tehdä jotain...

Muisti ja keskittymiskyky on heikentynyt, paino vaan nousee. Tuolla arvolla voi olla noita juuri kuvailemiasi oireita, minulla ainakin oli. Nyt olo on virkeämpi, kun ollaan vuoden ajan nostettu annosta.

Suosittelen käyntiä kilpirauhaslääkärillä. Voimia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat