Hei...

Vierailija

Olen 13 vuotias poika ja painan ihan hirveästi: 98 kiloa! Mikä on ongelmana, kaikki pitäisi olla hyvin ruokavaliot, ym. Kolesterolini oli koholla vuosi pari sitten 5,5! Mutta antaisitteko neuvoja miten saan tämän kaiken ylipainoni pois, tämä on vakava asia ja pelkään sokeritauteja ym muita sairauksia. Lääkäriin meno on aina minulle yhtä tuskaa joten se on ihan itsestä kiinni mitä suuhunsa pistää! Minun pitäisi vaan tajuta se, että ota itseäsi niskasta kiinni. Myös aineenvaihduntaa pitäisi parantaa, vettä pitäisi juoda paljon paljon enemmän. Minusta tuntuu että ruokavaliota pitäisi vielä muuttaa ja lisätä veden juontia. Mutta tämä paino vaivaa minua joka tunti! Auttakaa!!! Äiti on ehdottomasti mukana mutta tuntuu välillä että haluaisin muiltakin neuvoja.

Kommentit (2)

Vierailija

Hei
Minullakin on ihana ylipainoinen poika kotona. Olin hänestä eniten huolissani juuri sinun iässäsi. Et ehkä usko, mutta kohta alat kasvaa ja vartalosi alkaa muuttua. Jos et lisää kovasti syömistäsi, ylipainosi muuttuu vähitelleen pituudeksi ja lihaksiksi.
Kasvupyrähdystä odotellessasi voisit lisätä liikuntaa. Jos et halua mennä mihinkään harrastukseen, ala kävellä tai pyöräillä matkoja enemmän. Tee tikusta asiaa ja nouse ylös tietokoneelta (?) mahdollisimman usein.
Syö kunnon ateriat ja jos nälkä yllättää, ota hedelmä tai porkkana. Luulen että sinäkin pidät kokiksesta. Juo se aina sokerittomana. Jätä keksit ja muut herkut karkkipäivään.
Ja muista ettet ole yksin. Joka viides poika on ylipainoinen. Puhu siis kavereidesi, äitisi ja terkkarin kanssa. Ja Poikien Puhelimeen voit soittaa ilmaiseksi arki-iltapäivisin p. 0800-94884.

Vierailija

Sama juttu, tunnen monta mukavaa samanlaista poikaa. Eräs tuntemistani laihdutti vähän kävelyn avulla ennen armeijaan menoa, siellä putosi taas lisää ja nyt hän on saavuttanut ihannepainon. Se vei useamman vuoden, mutta olihan se tullutkin kymmenessä vuodessa. Pienin askelin ja valinnoin voi aloittaa ja lisätä innon mukaan.
Eräällä tuntemistani pojista painonnousun syy oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Sehän väsyttää ja lihottaa. Sen voi helposti tarkistaa verikokeella.
Ja nyt lähdet vähän kävelemään!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat