Suun punajäkälä

Suukipu

Koepaloilla nyt varmistettu diagnoosi. Ihmetyttää nyt se, että kun punajäkälää pitäisi kai seursata, niin hammaslääkäri sanoi, ettei tarvi joka vuosi käydä ja käski seurat itse. Mielestäni minulla ei ole riittävää osaamista seuraamiseen ja kun vasemmassa poskessa muutosta pukkaa kokoajan lisää. Miten teillä muilla suun punajäkälää kontrolloidaan? Kannattaisikohan vaihtaa hammaslääkäriä? Onko kellään jakaa keinoja taudin oireiden helpottamiseen?Itselläni tuli viikko sitten iso rakkula ja purskuttelin aftojen hoitoon tarkoitettua suuvettä, joka sisältää hyaluronihappoa ja yllättäen punajäkäläkin rauhoittui. Onko tuon käyttö turvallista. Onko joku saanut helpotusta jollain ruokavaliolla? Joillekin on sanottu, että viljat pois, toiselle, että maitotuotteet pois. Onkohan noista ollut jollekulle apua? Pahanlaatuiseksi muuttuminen pelottaa. Millä olette saanut tuon pelon hallintaan?

Kommentit (1)

kaija j

Myös minulla koepalasta patologi varmisti suussa olevan punajäkälän. Sain kuurin kortisonia 2 päivää 8 tablettia (5 mg/tabl) ja 2 päivää 7 tablettia jnee alenevin annoksin kunnes toivottavasti holtaisi hoitotasolla 5 mg/päivä. Onko teillä pysyneet tällä hoidolla suun muutokset aisoissa ? Haittoja kortisonista ?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat