"Välirauha psorin kanssa"

Kirsi Mäntylällä, 60, on takana lähes 30 vuotta taistelua psoriasiksen, ylipainon ja muiden vaikeuksien kanssa. Niskalenkki nivelpsorista on tuonut Kirsille uuden elämänasenteen. – Nyt minä hallitsen sairauttani eikä se minua.Lue koko juttu

Kommentit (1)

A

Olen sairastanut psoriasista vasta alle kolme vuotta. Se on ollut ailahteleva, mutta hallinnassa ensimmäisen pari vuotta. Nyt yhtäkkiä alle 4kk sisään se on kaikista tähänastisista hoidoista huolimatta pahentunut jo erytrodermiseen muotoon.

Huolestuttavinta tällä hetkellä on, että ensin toinen jalkani alkoi turvota. Siis ei sormet tai varpaat ollenkaan vaan koko raaja muilta osin. Säärestä ja nilkasta sen ensin huomasin. Samaa turvotusta on kyllä molemmissa jaloissa. Sääri, nilkka, polvi, sitten reisikin ja lisäksi tuli laaja-alainen ärhäkkä punoitus koko ihon alueella, täysin toisenlainen kuin läiskissä. Ja se kiristys, kivistys ja aristus on suorastaan tuskallista. Epäilin ensialkuun veritulppaa, mutta kuulema ei näyttöä siitä, vaan kuuluu psorin oireisiin.

Nyt myös kämmenselät ja ranteet ovat paisuneet pullamaiseen suuntaan ja oireet alkavat hiipiä vähän koko kehoon. Paleltaa koko ajan, vaikka kuumemittari näyttää lähinnä alilämpöä. Suihkussa saa viettää tunnin päivässä ja rasvailla vähintään toisen päälle.

Olen kyllä menossa sairaalahoitoon tämän tilan vuoksi ihan jo vain lepoa saadakseni, vaan sinnekään ei sitten näköjään ihan noin vain pääsekään. Haluaisin kuulla, onko muilla ollut vastaavanlaisia kokemuksia.

Kiitos.

Ps. Onneksi on talvi edessä ja saa olla juuri niin runsaassa vaatetuksessa kuin huvittaa. Pipo päässä, huivi kaulassa ja hanskat kädessä ruokaostoksilla. Mitenkähän sitä elelis jos olis kesä? Huhhuijaa..

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat