Pientä lämpöä koko ajan — pitääkö huolestua?

Kuva Shutterstock

Kertooko pieni lämpö hoitoa vaativasta sairaudesta? Vai onko se vaiva, joka paranee kun lopettaa mittaamisen? Selvitimme asiaa.Lue koko juttu

Kommentit (7)

Peloissaan oleva kuumepotilas

Minulla on kommentissa esiin tuotu epäilys omasta terveyden tilastani. Mutta jos menen lääkärii niin sanovat varmaan minun olevan luulosairas. Vuosikymmeniä sitten en uskaltautunut mennä tarpeeksi ajoissa lääkäriin ja olin kuolla umpisuolen puhkeamisesta aiheutuneeseen vatsakalvon tulehdukseen.

Kuumepotilas

Itsellä ollut kohta kaksi viikkoa "lämpöilyä" (omasta mielestäni kuumetta). Päivittäin lämmöt sahanneet pahimmillaan 38 asti kun normaalilämpötilani on 36.6. Täysin poikkeuksellista omassa kropassani. Itse en vähät välittäisi kuumeesta mutta kun olo on huono, päätä särkee jatkuvasti, enkä voi tehdä juuri muuta kuin maata. Kävin dextralla, maksoin 300 euroa siitä että lääkäri totesi minulle että ei löydä mitään vikaa (verenkuva, nenäontelo röntgen ja lastalla katsoi suuhun) ja että menisin kotiin lepäämään. Eli jos tulehdusarvot eivät ole riittävän korkealla niin diagnoosinteko loppuu siihen. Nykylääkäreitä ei juuri kiinnosta ihmisten parantaminen eikä sairauden syyn löytäminen vaan lähinnä päästä potilaista nopeasti eroon muutamalla rutiinitarkistuksella.

aili

Kyllä jatkuvan pienen kuumeilun takana voi olla tulehdus, vaikka verikokeitten arvot olisivat viitearvojen sisällä. Eli jos potilas ei parane, pitäisi parin kk välein ottaa uudet kokeet. Arvojen kehittyminen toisiinsa nähden, voi antaa vihjeen tulehduksesta, vaikka vielä mentäisiin viitearvojen puitteissa. Viitearvoihin pätee myös se, että mikä on normaalia yhdelle, ei välttämättä ole normaalia toiselle. Itse sain Moskovassa stipendiaattina ollessani kummallisen kuumeilun kiusakseni. Lisäksi oli nivelkipuja ja voimattomuutta eli ei pystynyt eikä jaksanut fyysisesti ponnistella ja silloin lämpö helposti nousi tuonne 38:aan. Moskovassa tutkittiin ja lääkärit ottivat tosissaan. Vähän ennen kotiinlähtöä lääkärini sanoi, että kyllä nyt jokin tulehdus jossakin on, kun arvot ovat sillä tavalla muuttuneet, vaikka vielä ovatkin normaalin rajoissa. Sain laajakirjoisen sulfakuurin. Lääke ei auttanut. Tulin Suomeen ja olin silloin 27-vuotias eli ei todellakaan ollut normaalin rajoissa, etten jaksanut imuroida lepäämättä kuin yhden huoneen kerrallaan ja kolmen huoneen asunnon siivoaminen vei kaksi päivää. Nivelkivut ja kuumeilu vain pahenivat. Alkoi lääkärirumba, kunnes yksi lääkäri alkoi tutkia ennen otettuja testituloksia ja päätyi samaan kuin moskovalainen kollegansa. Kyllä siellä jokin tulehdus on päällä.  Hän päätti kokeilla tetrasykliiniä ja viiden päivän kuluttua olin selvästi paremmassa kunnossa. Kahdessa viikossa olivat sekä nivelkivut että kuume poissa. Mutta kun kuuri loppui, niin viikon kuluttua kaikki alkoi uudestaan. Lääkärini oli lomilla. Sijainen ei oikein ottanut minua tosissaan, mutta lopulta hän kirjoitti kk:n reseptin tetrasykliiniä ja ihme tapahtui. Paranin ja jaksoin taas opiskella. Lämpö alle 37 ja voimat olivat palanneet. En ole ainoa Moskovassa opiskellut, joka on tullut takaisin salaperäisen kuumeilun kanssa. Minun kokemukseni jälkeen moni sai avun tetrasykliinistä. Myöhemmin olen oppinut, että jos minulla on CRP yli kymmenen, niin asiat ovat huonosti. Esim. kun minut otettiin kierukkatulehduksen takia Naistenklinikalle sisään, niin CRP oli vielä alle 10. En usko, että kuume tulee mittaamalla. Ihmisellä on kuumetta tai sitten ei. Myöhemmin työelämässä, kun pidin sairaslomarajana 37,7 astetta, niin joskus kävi niin, että tunsin itseni flunssaiseksi ja tosi kipeäksi, mutta vaikka kuinka mittasin ja toivoin, että mittari näyttäisi riittävää  lukemaa, niin ei se vaan näyttänyt. 

Vierailija

Kuumeilua jatkunut kohta 10 viikkoa välillä 35.6-37.5. Terveyskeskuksesta ilmoitettiin, etteivät varaa aikaa lääkärille, koska kyseessä ei ole kuume, joka heidän mukaansa on min. 38 astetta. Sivuoireena totaalinen väsymys.

Visiteeraaja

Täällä kohtalotoveri. Minulla jo 5 vuotta pientä lämpöilyä ja välillä niin suurta väsymystä että pakko mennä nukkumaan. Tutkittu on veriarvot keuhkot ja sisäelimet kuvattu. Mitään ei kuulemma löydy ja kun peruslämpö on 36,6 ja yhdenkin piirun nousu lämpötilassa tekee olon tosi voimattomaksi ja sairaaksi ja väsyneeksi. Suuren kuntayksikön sisätautilääkärin luona juuri toissapäivänä käyneenä, tuomio se että kuume ei ole kuumetta on vain oma tuntemukseni, koska ei ole yli 38 astetta; lisäksi kun mittaan kainalosta lämmön (silloin kun enää viitsin mitata, koska tunnen ns munaskuissa kun kuume nousee) voi lääkärin mukaan olla kyse myös mittavirheestä. Kuumeilun ja väsymyksen takia olen ollut yli vuoden päivät sairaana, kykenemättömän tekemään työtä tai mitään muutakaan, ja kun erehdyin mainitsemaan lääkärille että tämä tilanne vetää mielen välillä masentuneeksi, niin oli kyllä heti tarjoamassa mielialalääkkeitä. Sairaslomaa kun pyysin ei ottanut kuuleviin korviin. Minulle tämä kuumeilu alkoi biologisen lääkkeen myötä.

Vierailija

Ehkä voisit varata ajan terveysasemalle tuon totaalisen väsymyksen perusteella, jos eivät lämmön perusteella ota? Kyllähän noin pitkään jatkunut vaiva kannattaisi tutkia!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat