Olen 44-vuotias nainen, ja olen huomannut valkoiset läiskät kaulassani jo kolme vuotta sitten. Nämä on ns. valko pälveä, johon ei aurinko ota. Nyt ne ova levinneet, ja niitä on jo kainalossa ja nivusissa. Olen lukenut lääkärien kirjoituksia, ja niihin ei ole hoitoa ja niitä ei tiedetä, mistä ne johtuvat. Se on kuitenkin autoimmuunisairaus. Voin todeta tämän itsekin, kun läiskät ovat imusolmukkeiden ympärillä. Jokuhan tämän aiheuttaa, ei ne itsestään tule. Olen miettinyt omaa syömistä, mikä olisi voinut laukaista ne. Olen käyttänyt refluksitautiin jo viisi vuotta maitohappobakteereja. Myöskin neljä vuotta olen syönyt ternimaitotablettaja. Refluksitauti on pysynyt kurissa näillä, mutta nyt on uusi riesa joskin vähäinen refluksitautiin verrattuna. Pari vuotta olen laittanut leivälle kasvistanoleita sisältävää margariiniä. Oletteko muut huomanneet jonkun näiden käytön jäkeen tulevan valko pälveä. Minä veikkaan ternimaitotablettien olevan yksi osasyy, koska ne sisältävät vasikoille tarkoitettuja vasta-aineita.
terv- mietiskelijä :o
Hei Mietiskelijä,
Ei ternimaito ole syynä valkopälveen eli hienommalla nimellä vitiligoon.
Minulla on ollut valkopälveä jo neljäkymmentä vuotta, sain sen kun odotin toista lastani. Puhkesiko jotenkin hormonitoiminnan muuttuessa, sitä en tiedä.
Nuorena kärsin siitä kovasti, kun piti kesälläkin olla pitkähihaiset vaatteet. Myöskin jaloissa oli isoja läiskiä. Kasvojen läiskät sain peitettyä meikkaamalla.
Kokeilin Puva-hoitoakin, mutta se ei auttanut.
Nyt vanhemmiten läiskät eivät niin pahasti erotu ihosta, mutta en pysty olemaan aurinkoisilla paikoilla vieläkään.
Käy ihotautilääkärillä, kuulet uusimmat tiedot tästä taudista.
Hyvää kevättä joka tapauksessa! :)
Tv. Terttu
Hei Mietiskeljä!
Vitiligo eli valkopälvi on geeniperäinen tai ympäristön aiheuttama ihosairaus ja siihen ei ole mitään hoitokeinoa.jos nuo vaaleat alueet häiritsevät elämääsi,niin ne voi peittää meikkivoiteella tai jollain muulla.tarttuvaa valkopälvi ei ole.eikä ternimaito ole siihen syy,tutkijatkaan eivät osaa sanoa miksi toisille geenit laukaisee valkopälven.
hei!
Epäilinkin ettei ternimaito voi sitä laukaista. Siitä on ollut niin suuri apu refluksioireiden hoidossa ja myös flunssan ehkäisijänä, etten niiden syönnistä luovu. Jos valko pälven taipumus periytyy ja joillekin se suvussa ilmestyy, niin joku sen täytyy laukaista. Olen edelleenkin sitä mieltä. Minun mummolle alkoi psoriasis käsistä, kun hän virkkasi muovipusseista tehdystä nauhasta mattoja. Käsistä se leveni muualle kroppaan.
Omat läiskät lähtivät levenemään kaulasta n. neljä vuotta sitten. Olen nyt pitänyt kultaista ketjua kuusi vuotta, sitä ennen kaulassa ei ollut mitään. Jokin muu ulkoinen ärsyke voisi olla hiusten vaalentaminen, tätä olen tehnyt jo kaksikymmentä vuotta. Lääkärit eivät ole löytäneet syytä pigmentin häviämiseen ihosta.
Tämä vaiva on pieni ongelma, mutta olisi mukavaa tietää syy läiskien ilmestymiseen.
terv. Mietiskelijä edelleen
Mietiskelijä eli aloittaja on saanut diagnoosin, jonka kylkiäisenä valkopälvikin on tullut. Minulla todettiin imusolmukesarkoidoosi, joka kuuluu myös autoimmuunisairauksiin ja jonka laukaisijaa ei tunneta (voi olla joku bakteeri tai virus). Sitä esiintyy tietyissä suvuissa, kuten fibroosiakin. Oireet olivat alussa väsymys, heikkohapen saanti etenkin urheilessa ja rytmihäiriöt. Nyt vain seurataan mihin suuntaan tauti etenee?
Minulla on lapsena puhjennut vitiligo ja ensimmäisen lapseni syntymän jälkeen sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan (autoimmuunisairaus myös)
Suvussani on esiintynyt molempia sairauksia, eli geeneistä varmaan johtuu alttius sairastumiseen. Molempien sairauksien puhkeamista edelsi paha stressi.
Muita mahdollisia syitä ovat amalgaamipaikat, joita minulla oli jo lapsena 13, pidempiaikainen altistus kemikaaleille (sairastuin samana vuonna kilpirauhasen vajaatoimintaan ja minulle puhkesi raju ja atooppinen ihottuma ja siitepölyallergia. Sitä ennen ei ollut mitään allergioita.
Kuparin puutos, teolliset ruoka-aineet... Jotkut ovat saaneet jonkin verran hyötyä vitiligoon vitamiini-hivenainekuureista ja superfoodeista. Googlettamalla löytyy tietoa esim MSM, pakurikääpä, spirulina jne...
Minulla vitiligo on edennyt toisinaan aika agressiivisesti ja varsinkin stressin aikaan, mutta mielestäni vitiligon eteneminen on pysähtynyt sen jälkeen kun olen ottanut vitamiinit ja hivenaineet mukaan kuvioon. Täydellistä parantumista tuskin on luvassa, mutta toivottavaa olisi,
ettei tämä tästä enää pahenisi.
Terveysportin sivuilta löytyi seuraavaa
"Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) jatkaa tutkimustaan narkolepsian ja sikainfluenssarokote Pandemrixin välisestä yhteydestä. Vuosien 2009–2011 aikana narkolepsiaan sairastuneiden aikuisten sairastumisriskiä kartoitetaan tutkimuksessa, joka valmistuu toukokuussa. THL selvittää myös sikainfluenssarokottamisen jälkeen ilmenneiden muiden neurologisten sekä immuunivälitteisten sairauksien välisiä yhteyksiä koko väestössä. Nämä tulosten on tarkoitus valmistua kesäkuussa 2013. "
Mitähän nämä immuunivälitteiset sairaudet ovat; kuuluuko sarkoidoosi näihin.
Minulla myöskin johon sairastui nuorena ensimmäisen lapsen synnyttyä ja pahan stressin puhjettua. Itselläni ei pigmenttiä enää ole lainkaan käsissä tai kasvoissa, muuallakin vain siellä täällä. Kokeilin niihin 40 kertaa, 2-3 kertaa viikossa valohoitoa, joka ehkä hidasti pigmentin häviämistä, mutta kun valohoito loppui levisivät läiskätkin. Olen jo tottunut vitiligoon, kesällä vaan tympii tuo auringolta suojautuminen - palan hetkessä. Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa.
En tiedä tätäkään
En tiedä
Kuuntele Paulaa, kun kertoo vitilogosta
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/
26.01.14
Osa 1/1 (24:49)
Todella hyvää tietoa Palaulta. Lisään omaan jo terveelliseen ruokavalioon B5-vitamiinin, D-vitamiinin, magnesiumin ja sinkin. Olen aina joskus ottanutkin näitä kuuriluontoisesti. Myös öljyihin alan kiinnitämään enemmän huomiota. Tosin sairkoidoosia sairastavilla D-vitamiinin käytön haitoista on ristiriitaista tietoa. Jostain luin, että maitohappobakteerit häiritsivät myös oman immuunijärjestelmän toimintaa, mutta tiedä häntä. Itse olen käyttänyt niitä jo vuosi, jotta närästys pysyy kurissa.
Samassa Paulan keskustelussa oli myös tietoa magnesiumin hyödyistä.