Perioraalidermatiitti eli POD

Seuraa 
Liittynyt18.8.2015

Olen 36-vuotias nainen Etelä-Suomesta. Minulla todettiin viime keskiviikkona suunympärysihottuma eli perioraalidermatiitti. Sain siihen melkein kahden kuukauden antibioottikuurin (Apocyclin 500mg).
Eli minulla oli ollut tuossa suun ympärillä muutamia pikku näppyjä jo pidemmän aikaa. Laitoin niihin kortisoonirasvaa ja välillä jotain "finnirasvaa", kun ajattelin että jos ne ovat vaikka finnejä (vaikka eivät kyllä näyttäneet finneiltä). Sitten viime keskiviikko-aamuna peiliin katsoessani kauhistuin. Koko leuka ja nenän sivut olivat täynnä pientä näppyä. Tilasin heti ajan lääkärille ja sainkin onneksi heti iltapäiväksi ajan. Lääkäri tunnisti heti, että kyseessä on POD ja kysyi mitä rasvaa olen käyttänyt. Sanoin hoitaneeni näppyjä kortisoonirasvalla. Ja sehän on juuri se mitä EI SAA missään nimessä käyttää, että se vain pahentaa tilannetta. Mutta mistäpä olisin sen tiennyt... Sain siis antibioottikuurin ihottuman hoitoon.
Mutta nyt kysyisinkin että jos täältä löytyy "kohtalotovereita", niin miten kauan teillä muilla on mennyt ennen kuin antibiootti on alkanut tehoamaan? Minulla ainakin näköjään on nyt alussa tilanne melkeinpä pahentunut. :(
Mitä kosmetiikkatuotteita voi käyttää jatkossa ettei tilanne pahene uudelleen? Onko jotain sellaista meikkisarjaa, (lähinnä peitepuikko, puuteri) joka sopisi POD:in jälkeen käytettäväksi. Entä oletteko huomanneet mikä kasvojenpuhdistusaine olisi hyvä? Katselin netistä Weledan tuotteita. Olisivatkohan ne hyviä?!
Toivottavasti tämä nyt lähtee nopeasti paranemaan, ei ole kiva katsoa itseään peilistä kun on aiemmin ollut ihan hyvä iho.
Kiitos jo etukäteen, jos jollakulla on antaa hyviä vinkkejä/omakohtaisia kokemuksia!

Kommentit (8)

Vierailija

Minulla todettiin POD ollessani 17-vuotias. Söin silloin kolmen kuukauden antibioottikuurin ja sain muistaakseni jotain rasvaa. Nyt olen yli 50-vuotias, eikä tauti ole minua suuremmin haitannut eikä rajoittanut. Silloin tällöin nenänpieliin tulee näppylöitä, mutta Elidel-rasvalla ihottuma pysyy hallinnassa eikä leviä. Ei kannata pelästyä diagnoosia, kovin vakavasta asiasta ei ole kyse.

Vierailija

Minä kärsin vuosia toistuvasta PODista ja kokeilin kaikki mahdolliset lääkkeet, voiteet ja kosmetiikat - ja ilman kosmetiikkaa olemiset. Antibioottikuureja oli kaksi kolme vuodessa, eli käytännössä söin lääkkeitä lähes koko ajan. Suoraan sanottuna olin epätoivoinen. Lopulta törmäsin netissä artikkeliin, jossa ihotautilääkäri kehotti pesemään kasvot saippualla, koska se tuhoaa talipunkit ja näppylöitä aiheuttavat bakteerit iholta. Nykyään pesen kasvot päivittäin hellävaraisella Marseilles-saippualla ja käytän kosmetologini suosittelemaa, kevyttä mutta superkosteuttavaa kosteusvoidetta ja iho on todella hyvässä kunnossa. Ainuttakaan antibioottikuuria ei ole tarvinnut syödä pariin vuoteen, ja kosmetologinikin on ollut ihmeissään! Satunnaisiin POD-näppyihin käytän kuivattavaa paikallishoitovoidetta, joka sisältää tea tree -öljyä. Eli back to basics, sanoisin minä. Puhdistusmaito lienee huonoin puhdistusaine PODista kärsivälle, koska se rasvapohjaisena vain ruokkii ihon bakteereja.

Vierailija

Minulla on ollut POD n 2 vuotta, näppylät ilmestyivät yhtäkkiä suun ympärille etelänmatkalla. Sain 4 kk tetrasykliinikuurin joka ei auttanut ollenkaan. Sitten kokeilin Elidel-voidetta (2 krt päivässä) ja jo viikon päästä näppylät olivat kadonneet. Sitä ei saisi käyttää pidemmän aikaa mutta kun yritin lopettaa 7 viikon päästä, näppylät tulivat takaisin joten hoitoa piti jatkaa. Toiselta lääkäriltä sain vuosi sitten Skinoren-voidereseptin, kun Skinoren ei vahingoita ihoa. Laitoin sitä aamulla ja Elideliä illalla, ja sitten lopetin Elidelin käytön kokonaan. Nykyään laitan Skinoren-voidetta vain kerran päivässä ja näppylät ovat pysyneet poissa jo vuoden.

Vierailija

Sain juuri diagnoosin POD. Olin taistellut koko alkuvuoden ihottumaa vastaan mm. kortisonivoiteella, huoks.

Vaihdoin kaikki putsarit, shampoot ja hoitoaineet SULFAATITTOMIIN (sodium laureth sulfate). Tutkikaahan,. tämän pitäisi olla todellinenb pahis PODissa. Lisäksi yritän olla ilman meikkiä ja kosteusvoidetta, ei helppoa. Terveyskirjaston sivuilla käsketään pesemään 2 x viikko saippualla. Ostin Marseille-saippuan ja kokeilen.

Lisäksi tetrasykliinit + takrolimuusivoide (Protopic).

Toivon todella, että pääsen eroon tästä ja ettei uusisi! Tunnen muuten ihmisen, joka on samoilla hoitoaineilla + -neuvoilla ollut oireeton kohta neljä vuotta, joten toivoa on!

Vierailija

Hankkiutukaa eroon fluorista niin paranee heti. Fluori on englanninkielisen kirjallisuuden mukaan vaivan aihettaja ja omalla kohdallani tieto päti tarkalleen.

Vierailija

Ihoni kupli ja hilseili suun ympäriltä. Minulle määrättiin Tetrasykliini kuuri, mutta ei oikeastaan auttanut. Nämä on auttanut: Pois kaikki pesuaineet, jotka sisältävät Sodium Laurenth Sulfatea (tämä on vaahdotusaine, jota on lähes kaikissa pesuaineissa shampoita myöten. Vältän siis myös shampoita joissa tuota on, koska jos kasvot reagoivat, ärsyttää se luultavasti muitakin ihoalueita). Pesuaineina olen käyttänyt apteekin cleansing gel:ja kuten Eucerin ja La Roche-Posay. Kaneli aiheuttaa myös ihottumaa (joskus harvoin sitä edelleen käytän, mutta seuraavana päivänä suun ympärys punaisempi ja kutiseva). Sauna saa myös ihon punoittamaan, mutta kannattaa tarkkailla tätä ja vaikka vähentää saunomista. Ja karkkien olen huomannut aiheuttavan ihottumaa. Pois liiat lisäaineet. Jos pakko saada makeeta niin mieluummin suklaata. Sokeri ja maitotuotteet lisäävät iho-ongelmia, joten vaikka haluat niitä käyttää, kannattaa noiden syömisiä tarkkailla, niin näet miten ihosi mihinkin reagoi.

Luin myös tuosta fluorista ja siirryin fluorittomaan hammastahnaan, mutta totesin myöhemmin, että kaikki kaupan hammastahnat sisältävät Sodium Laurent Sulfatea. Apteekista saa hammastahnoja ilman tuota ainesosaa, joten käytän nykyään vain ja ainoastaan niitä sekä fluorilla että ilman (tykkään vaihdella ja käytän molempia esim. illalla fluoritonta ja aamulla fluorillista, mutta en usko, että fluori on välttämättä se ärsytyksen aiheuttaja). Kannattaa kokeilla eroja noiden välillä. Joskus kylässä käytän tavallista hammastahnaa ja tiedän että iho ärsyyntyy, mutta kun käyttö  ei ole jatkuvaa iho rauhoittuu myös melko pian.

Jotkut meikit ärsyttävät. kannattaa valita hengittäviä meikkejä ja ehkä välttää laittamasta kovasti puuteria punoittaviin kohtiin, ainakaan jatkuvasti. Puuterin olen huomannut joskus ärsyttävän vaikka käytän vain laadukkaita puutereita. Tuota punoitustahan haluaa peittää, joten kannattaa valita huolella jokin hyvä peitepuikko, joka ei olisi liian paksu ja joka ei ärsyttäisi liikaa. Itse en ole tällaista löytänyt vaikkakaan en ole kovasti etsinytkään. Kasvojen pesusta vielä sen verran, että pari kertaa kuukaudessa pesen kasvot marseille saippualla, jossa on oliiviöljyä, jotta ei kuivata liikaa. Marseille saippuan pitäisi tappaa talipunkit, joten siksi käytän tätä joskus.

Hätäratkaisuksi minulla löytyy vielä kaapista Rosazol 1%, jolla saa pahankin punoituksen katoamaan parissa päivässä. Tälle harvoin kuitenkaan löytyy enää käyttöä. Voide vanhenee nopeasti mutta käytän sitä senkin jälkeen. Lääkkeen saa reseptillä.

Kasvovoiteena olen käyttänyt apteekin Humektania, joka on kosteuttava mutta samalla kevyt. Kannattaa hankkia jokin toinen oheen jos tuo tuntuu liian kevyeltä, eikä kosteuta tarpeeksi, niin voi tarvittaessa laittaa kosteuttavampaa. Kannattaa pitää mielessä, että ihonkin tarvitsee hengittää.

POD

Postasin täällä v. 2014, sain muuten ihoni täysin oireettomaksi kolmeksi vuodeksi. Nyt on ollut ihan pikkuisen ihottumaa nenänpielessä, eli jatkan sulfaatitonta elämää ja siirryn hetkeksi käyttämään Matseille-saippuaa ja Protopic-voidetta. Välillä siirryin jo takaisin kaikkiin ihan normaali-lemppari-tuotteisiini. toivoa siis on, vaikka vaiva ei ns. parane, sen voi saada oireettomaksi jopa vuosikausiksi!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat