Kuinka paljon on lautasellinen puuroa

Seuraa 
Liittynyt18.8.2015

Tyhmältä kuulostava otsikko, tiedän. Olen kaurapuuron ystävä noin periaatteessa, mutta että sillä lähtisi nälkä..
Eli, jos syön kahdeksalta lautasellisen puuroa - noin 3 dl, höysteenä marjoja ja lasillinen rasvatonta maitoa - niin kymmeneltä on aivan hirvittävä nälkä. Ihmettelen kun kaikki "asiantuntijat" sanovat että puuro pitää nälkää hyvin, että se on sitä hidasta hiilaria joka pitää verensokerin pitkään tasaisena. Paljonko sitä pitäisi syödä että se pitäisi nälkää enemmän kuin kaksi tuntia? Litra? Ei onnistu

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Olisi selkeämpää kertoa, mitä siihen puuroon laitat. Minä syön aamulla lautasellisen Eloveena-kaurapuuroa, mihin tulee 0,75dl hiutaleita, 0,75dl vettä ja 0,75dl rasvatonta maitoa, himppu suolaa ja voisilmä (voileipämargariini). 1dl puuroannos (kuivia hiutaleita) on minulle liikaa, joten kehitin tuon 3/4 annoksen.

Juon puuron kanssa rasvatonta maitoa 2-3dl. Ennen söin puuron kanssa palan ruisleipää, mutta nyt olen jättänyt sen pois (tuli liikaa hiilareita) ja syön vain leivän päälliset eli siivun juustoa ja noin 5 paksua viipaletta kurkkua.

Aamiainen on 7-7.30 välillä, syön sen hitaasti lukien aamun lehden samalla. Syön lounaan 11.30-13 välillä, sitä ennen menee töissä 1-2 kuppia kofeiinitonta teetä ja Berocca-poretabletti jos oikein alkaa väsyttää. Lisäksi syön aamupäivällä 11 aikaan hedelmän jos lounas on vasta puolenpäivän jälkeen. Tämä vaatii tottumista ja hetkellisistä mieliteoista luopumista, mutta toimii kyllä toimistotyössä. Jos tuntuukin tulevan nälkä, niin juodaan lasi vettä ja unohdetaan se nälkä vaikka väkisin. :)

Vierailija

Itse valmistan puuron mikrossa.1,5 dl kaurahiutaleita +vettä,en nyt määrää osaa sanoa,mutta sen oppii kyllä.
Mikroon n. 2 -3 min,tarkkailen sitä ,kun se näyttää sopivalta ,otan pois.
Sekoitan sitten siihen n.1 rk l: sen pellavansiemenrouhetta.
Lisäksi sokeritonta mustikkakeittoa.
(En voi juoda kuin hyla maitoa. )Seuraavan kerran syön 13.30 ja hyvin pärjään siihen asti.
Käyn joka päivä aamupalan jälkeen kahden tunnin lenkillä.

Illalla syön kaksi palaa ruisleipää,päälle juustoa.Lisäksi puoli lasia jugurttia.

Vierailija
E-freda
Tyhmältä kuulostava otsikko, tiedän. Olen kaurapuuron ystävä noin periaatteessa, mutta että sillä lähtisi nälkä..
Eli, jos syön kahdeksalta lautasellisen puuroa - noin 3 dl, höysteenä marjoja ja lasillinen rasvatonta maitoa - niin kymmeneltä on aivan hirvittävä nälkä. Ihmettelen kun kaikki "asiantuntijat" sanovat että puuro pitää nälkää hyvin, että se on sitä hidasta hiilaria joka pitää verensokerin pitkään tasaisena. Paljonko sitä pitäisi syödä että se pitäisi nälkää enemmän kuin kaksi tuntia? Litra? Ei onnistu

Juup.

Vierailija
Vierailija
Ok. Ite aijon tuota varmaankin kokeilla. Minun mielestäni, puuro on todella herkullista. ;) Nam.

Olen aktiivinen käyjä täällä.

Vierailija
E-freda
Tyhmältä kuulostava otsikko, tiedän. Olen kaurapuuron ystävä noin periaatteessa, mutta että sillä lähtisi nälkä..
Eli, jos syön kahdeksalta lautasellisen puuroa - noin 3 dl, höysteenä marjoja ja lasillinen rasvatonta maitoa - niin kymmeneltä on aivan hirvittävä nälkä. Ihmettelen kun kaikki "asiantuntijat" sanovat että puuro pitää nälkää hyvin, että se on sitä hidasta hiilaria joka pitää verensokerin pitkään tasaisena. Paljonko sitä pitäisi syödä että se pitäisi nälkää enemmän kuin kaksi tuntia? Litra? Ei onnistu

Niin kuulostaakin otsikko tyhmältä. Mutta oli pakko tulla katsomaan. Hah. :o

Vierailija

Laitapa sinne puuroon siemeniä ja leseitä. Tulee tuhdimpi. Itse laitan pellavansiemenrouhetta, seesaminsiemeniä, kaura- ja/tai ruisleseitä. Määrät opit itse katsomaan. Lisäksi lasillinen rasvatonta maitoa. Syön kyllä aivan ensimmäiseksi yleensä greipin.

Tällä systeemillä pärjää puoleen päivään. Minäkin huomasin alussa kun aloitin nämä puuroaamiaiset, että pelkillä hiutaleilla ei jaksa.

Vierailija
E-freda
Tyhmältä kuulostava otsikko, tiedän. Olen kaurapuuron ystävä noin periaatteessa, mutta että sillä lähtisi nälkä..
Eli, jos syön kahdeksalta lautasellisen puuroa - noin 3 dl, höysteenä marjoja ja lasillinen rasvatonta maitoa - niin kymmeneltä on aivan hirvittävä nälkä. Ihmettelen kun kaikki "asiantuntijat" sanovat että puuro pitää nälkää hyvin, että se on sitä hidasta hiilaria joka pitää verensokerin pitkään tasaisena. Paljonko sitä pitäisi syödä että se pitäisi nälkää enemmän kuin kaksi tuntia? Litra? Ei onnistu

Hei!
Mielestäni ei ollenkaan tyhmä kysymys, itse nimittäin pohdin samaa. Oma puuro annokseni valmistuu 1 dl hiutaleita+ 2,5 dl vettä+ suola. Lisäksi syön 2-3 rkl raejuustoa ja omatekoista marjakiisseliä, ja saa sanoa että 8.30 aamukahvilla on jo nälkä. Työpäivän aloita 6.30, olen siivooja.

Vierailija

Nälkä jo parin tunnin päästä johtuu siitä, että puuroaamiaisessasi on vain vähän proteiinia ja ei lainkaan rasvaa. Se koostuu lähes pelkästään hiilihydraateista. Kun syöt puuron kanssa joko enemmän raejuustoa, tai vaikkapa keitetyn kananmunan, ja lisäksi rasvaa jossain muodossa, nälkä pysyy kauemmin poissa. Lähes kokonaan hiilihydraateista kosstuva ateria pitää heikosti nälkää poissa.

Myös aamiaisesi kalorimäärä jää melko varmasti matalaksi. Desilitrassa hiutaleita on nin 140 kcal, ja puurosi muut ainekset eivät sisällä kaloreita lainkaan. Kolme ruokalusikallista raejuustoa sisältää sekin vain noin 30 kcal. Kokonaiskalorimäärä riippuu siitä, paljonko laitat kiisseliä puuron joukkoon.

Vierailija

Minun aamupuurossani on desi kaurahiutaleita ja reilut 2 desiä vettä. Kypsään puuroon sekoitan ruokalusikallisen kauraleseitä, pari ruokalusikallista tummaa soijarouhetta ja koko komeuden päälle lisään vielä muutaman lusikallisen raejuustoa. Tällä seoksella jaksaa jo pitkälle päivään, vaikka resepti saattaa olla aika outo. 8)

Vierailija

Jaahas!

Mitäpä tykkäisit puuroaamiaisestani, jota olen kehitellyt ja keitellyt jo 15 vuotta.

Puuroainesta sekoitan kerralla tölkkiin 1½ litraa, johon tulee noin

- 30-40% ISO-hiutaleita, loppuosa on
- kauralesettä, vehnälesettä, ruislesettä, soijarouhetta, pellavan-
siemenrouhetta ja auringonkukansiemenrouhetta

- 1 desi seosta + 1½ desiä vettä, hippunen suolaa

Puuron syön mustikkakeiton säestyksellä, nam!

Lisänä on kaksi täysruispalaa päällyksineen ja iso lasi rasvatonta maitoa.

Jälkiruokana 2 dl mustikka-puolukka-vadelma seosta Actimel-lirauksella höystettynä.

Olen terve kuin pukki ainakin vielä 82 ikäisenä...

bKaalimaan vartija/b

Vierailija
Vierailija
Yööök .. juustoa puuroon?? halooo

Ennakkoluulot kannattaa joskus nakata nurkkaan. Ei raejuusto maistu yhtään pahalle puuron päällä, päinvastoin. :)

Vierailija
Vierailija

 
  Berocca-poretabletti jos oikein alkaa väsyttää.

Mitä Berocca Orange -poretabletit sisältävät:

Askorbiinihappo C-vitamiini 500 mg
Tiamiinihydrokloridi B1-vitamiini 15 mg
Riboflaviini B2-vitamiini 15 mg
Nikotiiniamidi B3-vitamiini 50 mg
Pantoteenihappoa B5-vitamiini 23 mg
Pyridoksiinihydrokloridi B6-vitamiini 10 mg
Syanokobalamiini* B12-vitamiini 10 µg
Biotiini 150 µg
Foolihappo 400 µg
Kalsiumkarbonaatti1 244 mg
Magnesiumkarbonaatti 195 mg
Magnesiumsulfaattidihydraatti 328 mg
Sinkkisitraattitrihydraatti 32 mg

Kalsiumia yhteensä 100 mg
Magnesiumia yhteensä 100 mg
Sinkkiä yhteensä 10 mg

Muut aineet ovat:
Vedetön sitruunahappo, natriumvetykarbonaatti, natriumkloridi, asesulfaami K (20 mg), aspartaami E951 (25 mg), mannitoli E421 (276 mg), polysorbaatti 60, vedetön natriumkarbonaatti ja väriaineina
beetakaroteeni 1 % SD ja punajuuriuute sekä makuaineena appelsiinimakuaine PERMASEAL 10401-71.

Syanokobalamiini 0,1 % WS:n apuaineet ovat natriumsitraatti, vedetön sitruunahappo ja dekstriini. Beetakaroteeni 1 % SD:n aineosat ovat beetakaroteeni, DL- e- tokoferoli, akaasiakumi,
natriumaskorbaatti, kookosöljy, maltodekstriini ja sakkaroosi.

 

Siis ihan hirveetä p.....a Tuote on täynnä synteettisiä B-vitamiineja, joista voi tulla pahojakin sivuvaikutuksia. Herkimmillä ihmisillä voi jopa maksa-arvot nousta näistä valmisteista. Lisäksi pahoinvointi, iho-oireet (atopia, ruusufinni, finnit, ihottuma jne...), vatsavaivat, lihaskivut ja ruokahalun lisääntyminen ovat yleisiä.)

Tässä luonnollinen B-vitamiinivalmiste, joka maksaa 6€ Citymarketissa.
http://www.valioravinto.fi/tri-mullerin-oluthiivatabletti

Kalsium ja magnesium ovat huonosti imeytyviä karbonaatteja, joista ei ole terveydellisiä etuja.

Lisäksi tuotteessa on lisäaineita ja keinotekoisia makeutusaineita, joiden turvallisuudesta ei ole takeita, vaikka ne ovat yleisesti hyväksyttyjä. Berocca sisältää aspartaamia ja asesulfaami K:ta, joita pidetään melkoisina myrkkyinä. Aspartaamia suositellaan muurahaismyrkyksi. Monet saavat reaktioita näistä aineista, eikä pitkäaikais- ja yhteisvaikutuksia tunneta.

Kannattaa välttää halpoja synteettisiä vitamiineja.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

Vierailija

Viljat sekä riisi (n. 70% hiilihydraattia), sokeri (100% hiilihydraattia) ja peruna (runsaasti tärkkelystä) nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä.  Insuliinin tehtävä on varastoida ylimääräinen veressä oleva sokeri (glukoosi) kudoksiin rasvaksi. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa. Perunan, riisin ja viljat voi korvata muilla kasvikunnan tuotteilla, joissa on huomattavasti vähemmän hiilihydraattia (alle 20%). Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa, juureksissa, marjoissa ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Jauhatuksen jälkeen B-vitamiinit häviät nopeasti jauhoista. Eräiden arvioiden mukaan jopa 24 tunnin jälkeen jäljellä on vain puolet vitamiineista ja viikon jälkeen ei juuri lainkaan. Lisäksi viljat ovat perunan ohella todellinen tärkkelyspommi. Tärkkelys on aine, joka on käytännössä pelkkää pakattua glukoosia, siis sokeria, joka hajoaa nopeasti suolistossa nostaen huomattavasti veren sokeritasoa.

Eli yksinkertaistettuna: Aikuinen tarvitsee hyvää rasvaa ja proteiinia n. 80 grammaa päivässä sekä vähintään 500 grammaa kasvikunnan tuotteita (kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja). Kaikissa kasvikunnan tuotteissa on kuituja ja hiilihydraatteja, joten sitä suomalaisten kansallisruokaa runsashiilihydraattista täysjyväleipää EI kukaan tarvitse kuidun takia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat