Saat tarpeeksi rautaa, kun syöt näin

rauta anemia

Lievästi matalan veren rauta-arvon korjaat nopeimmin, kun täydennät ruokavalion vähärasvaisella lihalla ja täysjyväviljalla. Viikoittain olisi hyvä syödä kalaa.Lue koko juttu

Kommentit (1)

Vierailija

Rauta on tärkeä osa hemoglobiinia, jonka tehtävänä on kuljettaa happea kudoksille. Lisäksi rauta osallistuu punasolujen tuotantoon ja auttaa vapauttamaan energiaa hiilihydraateista ja rasvoista elimistön käyttöön. 

Aikuisen naisen saantisuositus on 15 milligrammaa vuorokaudessa ja suomalaiset naiset saavat rautaa keskimäärin 10 milligrammaa. Runsas liikunta suurentaa tarvetta hieman. Piilevä puutos esiintyy jopa 30 prosentilla hedelmällisessä iässä olevista naisista. Raudanpuuteanemia on yleisimpiä ravintoaineiden puutostiloja. Jopa kahdella kolmasosalla raudanpuutteesta kärsivällä verenkuva ja hemoglobiiniarvot ovat hyvät eli pyydä ferritiinimittaus. Jos ferritiiniarvo on alle 30 mikrogrammaa litrassa, on kyse raudanpuutteesta.

Anemiaa aiheuttaa raudan riittämätön saanti, raskaus ja imetys (lisää raudan tarvetta), tee, kahvi, kofeiini, imeytymishäiriöt, hoitamaton keliakia, suolistosairaudet, erilaiset sairaudet, muiden ravintoaineiden puutokset (mm. B12, folaatti, C-vitamiini) ja runsaat kuukautiset.

Lisäksi maidon kalsium tai kalsiumvalmisteiden käyttö sekä viljojen fytaatit, heikentää raudan imeytymistä. Juo vettä. Kalsiumia on lähes joka ruuassa, joten ilman maitoakin pärjää. Toki laadukkaat juustot, voi, kerma ja hapatetut maitotuotteet sitä vastoin ovat ok tai jopa terveysruokaa. Esimerkiksi useista juustoista saa arvokasta K2-vitamiinia.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat