Haluatko olla skarpimpi? 7 tehokeinoa

Seuraa 
Liittynyt14.2.2017

Panostus aivojen hyvinvointiin ei ole koskaan hukattu sijoitus. Aivojen ja älyn hyvinvointiin panostamisen ja niiden haastamisen on nimittäin todistettu lisäävän älykkyyttä, hidastavan aivojen ikääntymistä ja näin jopa pidentävän elinikää - eikä se edes vaadi ihmeitä. Alle listatut seitsemän keinoa ja niiden hyödyt voit saavuttaa vain pieniä muutoksia arkirutiineihin tekemällä.

1. Liikunta
Aktiivinen elämäntapa ja liikunta eivät suinkaan vaikuta ainoastaan kehon fyysiseen voimaan, vaan ne vauhdittavat hermosolujen lisääntymistä sekä suojaavat aivoja erilaisilta vaurioilta. Liikunnan aikana aivosolut vapauttavat yhdisteitä, joiden on todettu muun muassa tehostavan oppimista sekä muistamista. Vuonna 2010 tehty tutkimus myös todistaa, että säännöllinen aerobinen liikunta vauhdittaa aivojen verenkiertoa.

2. Uni
Uni ei ole välttämättömyys ainoastaan fyysiselle hyvinvoinnille, vaan se myös auttaa "resetoimaan" aivot seuraavan päivän haasteisiin. Unen on myös todistettu vahvistavan muistia, vauhdittavan opitun tiedon prosessointia sekä helpottavan luovien ratkaisujen löytämistä. Mikäli vaikkapa opiskelu tökkii eikä ideoita tunnu enää olevan, kannattaa asiaa hautoa päiväunten tai hyvien yöunien ajan. Sen jälkeen katsot asiaa taatusti uusin silmin ja levännein aivoin.

3. Kookosöljy
Superterveellinen kookosöljy toimii aivojen polttoaineena sen korkean triglyseridipitoisuuden takia. Tämän lisäksi kookosöljy kannattaakin ehdottomasti lisätä ruokavalioon, sillä sen on todettu vähentävän keskivartalolihavuutta ja muutamia minuutteja suussa purskuteltuna auttavan jopa hampaiden valkaisussa. Aloita nauttimalla teelusikallinen kookosöljyä päivässä ja nosta halutessasi annostusta vähitellen neljään ruokalusikalliseen saakka. Mikäli olet herkkävatsainen, kannattaa öljy nauttia ruokaan sekoitettuna.

4. Ravinto
Aivosi kaipaavat ravinteita aivan kuten esimerkiksi sydämesi, lihaksesi ja keuhkosikin. Parhaita "aivoystävällisiä" ruokia ovat esimerkiksi hyvää rasvaa sisältävät saksanpähkinät, täysjyvä, mustikat, tomaatit, kurpitsansiemenet, parsakaali sekä mustaherukat.

5. Äly- ja strategiapelit
Siinä missä perinteinen jumppaaminen parantaa fyysistä kuntoa, aivojen kuntoa voi parantaa aivojumpalla. Panosta jatkuvaan oppimiseen, lue paljon sekä haasta itseäsi erilaisilla muisti- ja älypeleillä. Koska olet viimeksi pelannut vaikkapa shakkia, tammea, strategiapelejä tai korttia? Myös pokerin pelaamisen on todistettu vähentävän Alzheimerin tautiin sairastumisen riskiä. Siitä todisteena toimii PokerStarsin yhdeksi maailman arvostetuimmista pokeriammattilaisista rankkaama Doyle Brunson, joka niittää yhä mainetta pelipöydässä 83 vuoden kunnioitettavasta iästään huolimatta.

6. Musiikki
Oletko koskaan kuullut puhuttavan Mozart-efektistä? Sen tarkoittaa klassisen musiikin kuuntelun oppimista tehostavaa vaikutusta. Erään tutkimuksen mukaan musiikin kuuntelu liikunnan aikana tehosti myös sepelvaltimotautipotilaiden oppimiskykyä sekä verbaalista lahjakkuutta. Musiikki on myös yhdistetty parantuneeseen keskittymiskykyyn, joten muistathan nauttia siitä aina kuin se vain on mahdollista ja teet samalla huomattavan palveluksen aivoillesi.

7. Vitamiinit
Riittävästä vitamiinien saannista huolehtiminen ei ole koskaan huono idea. Vuonna 2010 tehdyssä tutkimuksessa esimerkiksi todettiin, että B12-vitamiinin saanti vähensi iäkkäiden henkilöiden riskiä sairastua Alzheimerin tautiin. Myös D-vitamiinin on todettu hellivän aivoja, joten huolehdithan kyseisten vitamiinien saannista esimerkiksi apteekissa myytävien vitamiinilisien avulla.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat