Täydellistä lapsuutta ei ole

lapsuus, psykoterapia

Onko kipeiden lapsuusmuistojen kaiveleminen hyödyllistä vai vahingollista? Siitä päätät sinä itse.Lue koko juttu

Täydellistä lapsuutta ei ole

Kommentit (2)

Vierailija

Täydellistä lapsuutta ei ole, mutta toisilla se on selvästi pahempi kuin toisilla, ja tämä lähtökohta asettaa ihmiset jo eriarvoiseen asemaan. Kun taakkana on kasa traumoja, jotka vaikuttavat kaikkeen käyttäytymiseen ja ihmissuhteisiin, tekevät olosta huonon ja heikentävät "kilpailukykyä" ja selviytymistä elämän eteen tuomista normaaleistakin tilanteista, on vaikea lohduttautua sillä, ettei kenelläkään ole täydellistä lapsuutta. Toisten lapsuus on selvästi parempi. 

Mennyttä ei voi muuttaa, mutta mielestäni vanhemmat olisivat velvollisia käymään lapsuusasiat läpi aikuisen lapsen kanssa jos tämä haluaa niitä käsitellä. Olisi huomattavan paljon helpompaa eheytyä kokemuksista, jos saisi joskus edes vastauksia kysymyksiin, jonkinlaisen selityksen, ehkä jopa - tämä on villi toive - vilpittömän anteeksipyynnön. Silloin ainakin aikuisena voisi olla mahdollisuus kunnollisiin väeihin vanhempien kanssa. 

• ylös 32
  • alas 7
Vierailija

Itselläni menee ainakin niin päin, että mitä vanhemmaksi kasvan ja kun sain omia lapsia, halveksuntani vanhempiani kohtaan vain syvenee. Pitivät itseään hyvinä vanhempina ja kasvattajina, kaikkea muuta, täysin paskoja narsisteja molemmat. Toinen näkyvästi avuton vauva, ja toinen peittelee oman avuttomuutensa ja epäkypsyytensä asenteeseen, että on muita parempi ihminen.
Näissä artikkeleissa turvattomuudessa on se vika, ettei niistä ole mitään apua turvattomille aikuisille, neuvoja omien lasten kasvattamiseen annetaan kuin neuvonnan kohde itse olisi täysin turvalisen ja tasapainoisen lapsuuden kokenut ihminen.
On AIVAN TURHAA neuvoa turvatonta aikuista olemaan lapselle sitä tai tätä, kun aikuinen todellisuudessa on itse vailla turvan tuomaa mielenrauhaa. Itse ainakin kadun sitä, että hankin lapsia, en niinkään itseni, vaan lasteni takia. Heillä on oireita turvattomuudesta vaikka olen tehnyt parhaani, niin eihän se saatana riitä yhtään mihinkään. Mutta kuka auttaa? Ei kukaan, tällaista paskaa sanahelinää lässyttävät nämä kirjoittajat, koska eivätpä omaa omakohtaista kokemusta kyseisistä vaikeuksista. Ovat niistä vain lukeneet oppikirjoista.

• ylös 15
  • alas 13
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat