Kommentit (5)

Vierailija

Minulla viljat aiheutti ummetusta yli 20 vuotta. Kukaan ei kertonut. Luin Antin blogia ja jätin viljat. Lähti samalla kaikki allergiat.

Rukiissa, vehnässä ja ohrassa on FODMAP-hiilihydraatteja, jotka imeytyvät huonosti ja fermentoituvat paksusuolessa. Suolistobakteerit tuottavat tehokkaasti FODMAP-hiilihydraateista kaasua, mikä aiheuttaa ilmavaivoja, turvotusta ja mahan kipuilua niille ihmisille, jotka ovat yliherkkiä FODMAP-hiilihydraateille ja heitä on paljon (joidenkin arvioiden mukaan jopa 30% suomen väestöstä).

Lisäksi viljojen imeytymättömät kuidut saattavat aiheuttaa ummetusta ja kovaa vatsaa. Liukenevia kuituja saa muista kasvikunnan tuotteista (kasvikset, vihannekset, juurekset, hedelmät, pavut, linssit, herneet ja marjat).

Viljat eivät luontaisesti edes kuulu ihmisen ruokavalioon ja ne ovat suoranaista ”myrkkyä” elimistölle. Tutkitusti viljoilla, maitotuotteilla, rypsillä (ja muilla siemenöljyilllä) sekä sokereilla on elimistössä jatkuvasti tulehduksia ylläpitävä vaikutus. Viljaton ruokavalio on myös useissa tutkimuksissa todettu olevan hyväksi mm. reumaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaville koska viljat pois jättämällä jatkuva tulehdustila elimistöstä poistuu.

Myös kaurassa on "tuholaistorjunta-aineita" samoin kuin ihan kaikissa viljan siemenissä. Ei kasvi halua että sen lapsia syödään. Kaura on myös gluteeni viljoihin verrattuna fytiinihappo-pommi, siinä on moninkertaisesti enemmän tuota mineraaleja kelatoivaa (= estää mineraalien imeytymisen, eritoten rauta, sinkki ja magnesium) ainetta, kuin gluteeni viljoissa.

Gluteenin osanen gliadiini saa KAIKKIEN suolen vuotamaan. Tämä johtuu siitä, että se osaa käskyttää suolen solut kemiallisesti löysäämään liitoksiaan. Suoli ei siis vahingoitu, se vain tottelee gliadiinin käskyä. Ja kun suoli vuotaa, lisääntyvät autoimmuunisairaudet ja inflammaatio. Gluteeni/gliadiini on viljojen torjunta-aine, jolla ne yrittävät estää tuholaisia - ihminen mukaan luettuna - syömästä lapsiaan, eli niitä viljan jyviä. Edes tuhohyönteiset eivät syö gluteeni viljoja samalla innolla kuin gluteenittomia.

Gluteenivijoissa on myös amylaasi- ja trypsini estäjiä, jotka on osoitettu aiheuttavan mm. iho-oireita. Täysjyväviljoissa on myös lektiiniä, joka vaurioitaa suolen epiteeliä ja pitää tulehdusta yllä. Tämä näkyy täysjyvävijan syöjien kohonneissa TNF-alfa arvoissa.

Mitä kuituihin tulee, niin näyttö niiden hyödyllisyydestä on varsin heikko. 

Gluteeni tuottaa elimistössä riippuvuutta aiheuttavaa opiaattia? Tämä eksorfiini/gluteomorfiini läpäisee veri-aivoesteen ja sitoutuu aivojen opiaattireseptoreihin. Niinpä se koukuttaa, kuten opiaateilla on tapana. 

Tämä on yleisin syy, miksi ihmisten on niin vaikea siitä gluteenista luopua ja miksi saattaa tuntua, että ruoka on herkullisempaa kun siinä on gluteenia.

Vessi

Mielenkiintoista, että asiantuntijalääkrä unohti mainita siemenet ummetusta ehkäisevänä ja muutenkin erittäin tarveelisenä ravintoaineena. 

Kun siemeniä (pellava, shiia, hamppu) liottaa 12-20 tuntia ja sitten murskaa ne tehosekoittajassa marjojen ja laksatiivisten hedelmien kanssa, niin teho on hyvä ja suolisto pysyy terveenä ja ulostaminen nautinnollisena. 

Artikkelista puuttui myös kuitusuositus joka on 50 g/1000 kcal. Sillä tasolla ei tule ummetusta eikä suoliston tulehduksiakaan pl allergiset tapaukset. 

Tavallinen kuidun syönnin taso on Suomessa nyt n. 13 g, mikä on täysin riittämätön hyvään terveyteen.

Suoli on 9 m pitkä ja tilavuus on luokkaa 6 l. Kun ruuan tulisi kulkea terveellä ihmisellä 20 - 30 tunnissa, niin kuka vaan älyää että täytettä ja nestettä imevää "kuituliukastetta" pitää olla paljon  kyytipojaksi, että tuohon päästään. 

Ihmisen suolisto on edelleenkin kivikautinen suolisto, jolloin puhdistettuja elintarvikkeita ei ollut ollenkaan ja ihmiset söivätkin 2 - 3 kertaisesti kaloreita nykyiseen verraten. 

Kuidun puutteesta, gluteiinista yms. aiheutuvat virheet tuottavat saraanhoitosektorille muhkean liikevaihdon ja voitot, eikä tämä taollisuudenalal olekkaan konsultoimaan ennaltaehkäisyä parhaalla tavalla. 

Vierailija

Marjasmoothie tai pirtelö jossa on rahkaa ja Aroniaa (ainakin toinen puoli marjoista) on hyvää, terveellistä ja poistaa vaivan kokonaan. Päälle kauraleseitä. Yksi annos päivässä.

Vältä juustoa ja tummaa teetä. Illalla vihreää teetä niin aineenvaihdunta toimii. Ei tarvita poppakonsteja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat