Vain pieni liike! Näin oikaiset hyvän ryhdin

3057392

Pois kännykät ja tabletit hetkeksi! Hyvä ryhti on tärkeä: se pitää selän kunnossa ja auttaa lihaksia toimimaan tasapainossa. Avainasemassa ovat keskivartalon syvät lihakset. Fysioterapeutti Riikka Ilmivalta näyttää videolta, miten oikaiset ryhdin.Lue koko juttu

Kommentit (2)

Man Who Knows

Istumaryhti on ryhtiterveydessä keskeisin. Tavallinen tuoli tuohoaa hyvän ryhdin, mikä näkyy viimeistään 50-kymppisten säännönmukaisena huonoryhtisyytenä ja sitä seuraavina selkäkipuina ja selän rappeutumismuutoksina. 

Ainoa, jolla 10 - 16 tunnin istumisesta saadaan hyväryhtistä, on käyttää  lantiosta väljiä vaatteita ja keskiraollista keinuvaa kotimaista laadukasta satulatuolia yhdessä e-pöydän kanssa.
toiseksi tärkeintä on laittaa mukaan liikettä mukaan niin paljon kuin mahdollista (sit & swing, roll & reach ja walk &  talk korvanapilla) sekä myös varsinaista taukojumppaa esim. kahvakuulilla, portaissa, tangossa jne. muutaman kerran päivässä.

         Ihmiset eivät tiedä että L5:n kohdalta nikamavaltimot puutuvat kokonaan ja että fasettinivelet, jotka normaalisti kantavat 30% selän painosta ovat pyöreäselkäiselä auki, mitkä seikat nopeuttavat selän rappautumista ja kipuilun kasvua.

Autoihin on myös olemassa ryhtiä parantavia tukia, joilla ajon aikainen tyypillinen selän pyöreys saadaan myös pois.

Viisastunut

Tuolissa pitää voida olla seisomaryhdissä rennosti. Kaikki tiedämme että minkäänlainen pinnistely ei kestä eikä siis toimi. 

Jos tuolissa on keskirako, genitaalit ja häpylyy sopivat siihen ja silloin on mahdollisuus laittaa reidet niin paljon alaviistoon, että lantion ja sitä kautta koko ylävartalon ryhti säilyy. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat