Pitääkö laihduttajan välttää rasvaa?

Pitääkö laihduttajan välttää rasvaa?

kasviöjyt, hyvä rasva, tyydyttymätön rasva

Välttämättömät rasvahapot ovat saaneet nimensä ihan syystä. Ne ovat edellytys laihduttajankin elämän jatkumiselle.Lue koko juttu

Kommentit (5)

Vierailija

Ei ole olemassa tieteellistä näyttöä siitä, että kovat rasvat olisivat edelleenkään mitenkään haitallisia. Liiallinen omega-6 sen sijaan on haitallista (mm. Minnesota coronary experiment).

Tuo kaloriteoria ei ole noin yksinkertainen. Jos vähentää reippaasti kaloreita ja "liikkuminen" pysyy samana tai kasvaa, niin pereusaineenvaihdunta laskee. Ihmisen sopeutuu vähemmille kaloreille eikä laihdu.

Esimerkkinä suurin, mahtavin ja kallein koskaan tehty satunnaistetu tutkimus WHI (Women's heath initiative), jossa naiset vähensivät energiaa 300 kcal/pvä, vaihtoivat kovia rasvoja kasvisöljyyn ja karttoivat punaista lihaa ja lisäsivät hilihydraattia rasvojen kustannuksella. Noin 7 vuoden jälkeen ei parannusta sydäreihin, ei diabetekseen, ei suolistosyöpiin, ei rintasyöpiin eikä painoon. Painon olisi kaloriteorian mukaan pitänyt laskea kymmeniä iloja, laski n. kilon verrokkeihin nähden. Ja naiset pitäytyivät tutkimuksen ajan erityisen hyvin dietissään.

Mutta jos laihtua haluaa, niin hiilihydraattia eli sokeria ja tärkelystä kannattaa vaihtaa rasvaan. Lihomisen ja laihtumisen avainasemassa ovat hormonit insuliini ja leptiini. Hiilihydraatin aiheuttama insuliinin nousu varastoi ylimääräisen energin varastorasvaksi ja samalla estää rasvan polton energiaksi, sekä insuliinin aiheuttama verensokerin lasku lisää nälkää. Lisäksi jatkuva korkea insulinitaso johtaa hyperinsulemiaan ja tätäkautta diabetes 2:seen. Leptiini puolestaan vaijuttaa näläntunteeseen.

Molenpien hormonien toiminta normalisoituu, kun vaihdetaan Swabbinkin suosittelemat sokerit ja tärkkelykset luonnolllisin rasvoihin (siis ei margariineihin eikä tehtaassa tehtyihin öljyihin kuten rypsäri), eli  siirrytään vähähiilihydraattiseen elämäntapaan. Tieteellinen näyttö kertoo myös VHH:n ylivoimaisuuden:  06/2017 57:stä satunnaisteusta tutkimuksesta VHH oli 29 kertaa tilastollisesti merkitsevästi tehokkaampi, ja vähärasvainen suositusruokavalio 0 kertaa. Loput olivat tilastollisesti ei merkitseviä (VHH 19 vs. 7) tai tasapelejä 2 kpl.

Kiihkotonta ravintoon perehtyjä

Viimeisessä kappaleessa sanottiin, että levitteissä pitäisi olla vähintään 60% rasvaa? Itse en levitteitä käytä, mutta siitä huolimatta kiinnostaa, että miksi ???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
DynoSki

Lääkäritätien ja lääkärisetien kehotuksesta ryhdyin katsomaan mitä pistän suuhuni. Ekaa kertaa elämässäni (73 v.).

Syy "kehotukseen" oli korkeahkot kolestoriloarvot. Mulla on ne jotenkin perimässä ja aina niistä on huomauteltu. Nyt alettiin uhkailemaan lääkityksellä. Tai ei oikeastaan pelkästään uhkailtu, vaan määrättiin lääkkeet. Hain ne apteekista ja luettuani kaikista mahdollisista haittavaikutuksista, totesin ettei oo mun juttu.

Aloitin 4.10.2018 hillittömän ruokavalion. Kaikki huonot rasvat pois. Rasvaa kyllä, mutta ei kovia. Pois jäivät kaikki herkkuosastoni tuotteet, juustot, kaikki makkarat, jäätelö, hillomunkit, ym. pullaosaston tuotteet, suklaa ja yleensäkin kaikki makea.

Normaalipainoni on ollut vuodesta 1966 (armeija) 65 kg +-500gr. Pituutta on 172, joten painoindeksi on ollut aika hyvä, noin 21,5. Kolmen viikon kuurin jälkeen painoni putosi 61 kg, ja siinä se on pysytellyt tähän päivään saakka. Painoindeksi on tasan 21.

Aika paljon jo ennestäänkin hoikasta kropasta. Kävin eilen 2.1.2019 kolesterolimittauksessa, tulokset tulevat muutaman päivän kuluttua.

Mielenkiintoista nähdä mitä on tapahtunut tämän 3 kk. kuurin aikana. 

Ja mikä myöskin on mielenkiintoista, yhtään ei ole ollut nälkä!

Vierailija

Hyviä rasvoja:

Villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, kananmuna, kookosöljy, oliiviöljy sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). 

ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan siemenöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, camelinaöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on energian, ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Rasvan tehtävä on toimia solukalvojen rakennusmateriaalina ja solujen viestinviejien lähtöaineena. mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan rasvaa tulisi saada n. 33 % päivittäisestä energiasta. Aikuisen perusruokavaliossa tämä tarkoittaa n. 70-100 grammaa rasvoja päivässä.

DynoSki

Sain perjantaina 4.1.2019 tulokset. Pudotus oli melkoinen!

Arvot 

                                   Kokonaiskolesteroli            LDL

21.2.2018                         7.0                                    5.0

2.1.2019                           5.0                                    3.0

Pelkällä ruokavaliollla ja liikunnalla! Kaikki huonot rasvat niin alas kuin se vain mahdollista!

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat