Miten eroon syyhypunkista?

syyhypunkki

Kommentit (3)

Vierailija

Syyhypunkki ei häviä tavallisessa konepesussa.

Tarvitset peretikkahappoa. Sitä voit joko valmistaa yhdistämällä etikkaa ja vetyperoksidia, tai ostaa netistä, esim. Kilto Airol. Valkoisille vaatteille ja pinnoille käy kloori.

Käytä ihon ja hiusten pesuun lemmikkiosaston entsyymipuhdistusainetta, esim. Racinel tai Best Friend suihkeet. Jätä koko vartalon iholle suihkun jälkeen, aamuin illoin.

Käsittele vaatteet BioKill -suihkeella, marketista.

Hoida eläimet imidaklopridia ja moksidektiiniä sisältävällä ulkoloislääkkeellä. Lääkitys jää pysyväksi. Hanki Seresto-panta lisäksi.

Kutiavat kohdat ja kynsinauhat, kynsien alustat, ihonalaiset patit, tulehduskohdat: Wartner syyläkynä. Vain pieni määrä kerrallaan. Ei ohuelle iholle.

Ihoraape on epäluotettava. Hoida vaikka lääkäri ei antaisi diagnoosia. Luota omaan arvostelukykyysi.

kaikki meni

Nyt tuli hinnat alakanttiin:
"yhden käsittelykerran hinta on Nix-voiteella noin 40 euroa ja Stromectoltableteilla noin 30 euroa."

Nix-voide maksaa siis yhdelle henkilölle 80€,
koska yksi hoitokerta ei riitä.
Stromectol-tabletteja ei saa Suomesta tuollaiseen hintaan. Ostin viime kuussa neljä pakettia noita ivermektiini-tabletteja. 50-kiloisen teinin sekä 85-kiloisen aikuisen lääkkeet tulivat maksamaan 135€,
eli noin 70€/ nenä.
Aika kaukana kolmesta kympistä. Nix-voide maksoi kahdelle henkilölle 160€ eli hiukan enemmän kuin nuo kalliit tabletit.

Tämän leviäminen perustuu varmaan pitkälti juuri lääkkeiden hintaan. Lisäksi syyhyn saanut ei usko silmiään - mekin luulimme, että syyhy jäi sota-aikaan.
Syyhypunkin käytävät sormissa ovat hyvin vaatimattoman näköisiä ja kutisevat paukamat ovat mitättömiä ensimmäisinä viikkoina.
Lopulta kyljet ja käsivarret olivat täynnä paukamia, vesikelloja ja mustelmia, jaloissa, kyynärtaipeissa ja kaulassa oli hiekkapaperiläiskiä, joissa oli polttava kutina. Lapsen päänahka on edelleen verisillä paukamilla ihon yleistulehduksen takia. Kutina on sietämätön.

Lääkäri kielteli ja vähätteli oireita ja kielsi tulemasta vastaanotolle, kun epäilin teinillä syyhypunkkitartuntaa.
Lopulta saimme tulla ja hän näkikin punkin kaivamat käytävät ja myönsi, että syyhyltä näyttää.
Mitään mikroskooppia ei käytetty, mitä olen syyhyn toteamisesta lukenut. Lääkäri myös kielteli aluksi minua hoitamasta omaa tartuntaani, minulla on muka psykosomaattinen kutina: "syyhy tarttuu erittäin vaikeasti".
Olin jo silloin raapinut itseni öisin ihan mustelmille ja olin täynnä näppylöitä. Lopulta meitä kehotettiin ostamaan apteekista Nix-voidetta.
Koska etenkin teinin tartunta oli kestänyt niin kauan, ennenkuin tunnistimme sen syyhyksi ja oli äitynyt hurjaksi, painostin melkein kiristystä käyttämällä lääkärin kirjoittamaan meille Stromectol-lääkereseptit.
Tämä oli hänelle erittäin vastenmielistä, mutta loppujen lopuksi syyhytartunta taisi talttua. Jälkikutinaa kestää kuukausikaupalla, on pakko käyttää antihistamiinia öisin.

Olen huomannut, että syyhypunkki on hyvin outo tauti terveydenhoitohenkilöstölle:
he eivät tunne syyhypunkkia sen nähdessään, vähättelevät ja kieltävät tartunnan saanutta hoitamasta itseään. Moni hoitaja sekä lääkäri väittää, että _se_ _ei_ _voi_ _olla_ syyhyä: "syyhy on hyvin harvinainen nykypäivänä ja tarttuu erittäin vaikeasti."

Sikamaisille hinnoille pitäisi myöntää heti Kela-korvaus. Muuten köyhälistö alkaa kuhista syyhyä, eikä pääse siitä enää millään eroon. Pian se leviää kyllä porvareillekin, jos köyhimmät jätetään oman onnensa nojaan.
Köyhissä yksinhuoltajaperheissä on tiemmä jo nyt vuosikausien täitartuntoja, kun äidillä ei ole varaa arvokkaaseen täishampoohon. Nyt sitten vielä syyhypunkkejakin, sen hoitoon ei ihan rahaton tuosta vaan kykenekään.

Vanha konsti

Jos ihollasi on syyhypunkki, tässä helpoin ratkaisu ja hoito: osta apteekista kamferintippoja pullollinen ja valele sillä ihosi, kutina loppuu siihen paikkaan ja punkit kuolee.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat