Näin vähennät istumisen haittoja

Näin vähennät istumisen haittoja

Kuva Shutterstock

Hetki sitten väitettiin, että istuminen tappaa. Ei ehkä sentään, mutta ei se hyvääkään tee. Istuja, näin torjut haittoja.Lue koko juttu

Kommentit (1)

Istumisesta aiheutuu kehoon kaikkiaan yli 30 ns. istumaterveyshaittaa (SD= Sitting Disorders), jotka on aivan mahdollista torjua lähes kokonaan tiedostamisella ja istumatapojen muutoksella.

Tee näin: Tavallisella tuolilla istu aivan tuolin etureunalla (istuinluut kuitenkin tuolin päällä) ja selkä irti selkänojasta. Levitä  reisiä niin paljon kuin helposti menee.

Tässä asennossa lantiota voi kallistaa eteen päin, jolloin selkään tulee parempi ryhti jännittämättä. Etsi tasapaino uudessa asennossa.

Tehokkain ja terveellisin tapa istua, on laittaa päälle joka paikasta täysin puristamattomat vaatteet (ei painojälkiä ihossa) ja ottaa käyttöön laadukas ali anatomisesti muotoiltu (suurin osa on huonoja) keskiraollinen ja leveyssäädettävä keinuva satulatuoli. Tältäkin noustaan seisomaan 10 -30 minuutin pätkissä ja kävellään aina kun keksitään "tikusta asiaa." 

Istumisen laatuun vaikuttaa myös pöytä, jonka tulisi olla mahakolollinen, kyynärpehmikkeellinen ja monitorien yläreuna silmien tasalla.

Muutama pikkujumppa käsilaitteilla (joita pidetään työhuoneessa) ja kävely portaissa 2 askelta kerrallaan on hyvää nestekiertoa elvyttävää taukojumppaa, jonka tuottamasta hyvästi fiiliksestä äkkiä alkaa pitämään. 

Veli-Jussi "Vessi" Jalkanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat