Selkäkipu yllättää – miten siitä selviää?

Kuva Shutterstock

Rauta nousee salilla mutta kun poimit sukan lattialta, saat selkäsi jumiin. Mikä selkää oikein vaivaa? Todennäköisimmin välilevyt – nuo selkärangan iskunvaimentimet – ovat kuluneet. Silloin ei paljon tarvita, että kipu yllättää.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Vierailija

Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.

Vierailija

Alaselän kipuilusta kirjoitetaan paljon ammattitaidotonta pötyä, vaikka tiede tuntee hyvin kipuilun ja rappeutuman syntysyyt ja myös hoidon.

Niitä ei haluta nähdä, koska sairaanhoitoyhtiöt haluavat pyörittää kallista ja kannattavaa hoitorulettia.  

Ylivoimainen juurisyy on pitkäkestoinen pyöreäselkäinen istuminen. Tavallinen tuoli pakottaa selän siihen ja siksi meillä on n. 800.000 selkäkipuista ja n. 6000 vuodessa saa varhaiseläkkeen selkärappeuman takia. Selkäleikkauksia tehdään luokkaa 20.000 / v, joilla lihotetaan selkäsairaaloiden kassoja n. 300 milj. eurolla. 

Lisähintaa selkätyhmyydestä tulee siitä, että selkäkipuinen on vain puolikas ihminen. Toimintakyky, tehokkuus ja iloisuus ovat poissa niin kauan kuin selkään koskee. Tämän saavat työnantajat kalliisti maksaa. Alaselän kipuilua yleisemminkin esiintyy hartianseudun jäykkyyttä ja kolotusta, joka on myös kiusallista ja tuottavuutta heikentävää, mutta ei usein samalla tavoin invalidisoivaa.

Rappeuman syyt:
Kun selkä on pyöreänä ja melko liikkumattomana istuessa, alaselän lihakset ja muut pehmytkudokset ovat kireänä ja estävät tehokkaan nestekierron (veri ja imuneste) alaselässä. Tätä vielä heikentää se että ihmisen selässä L-5 nikaman kohdalla ei edes ole ns. nikamavaltimoita ravinteita ja happea tuomassa, joiden yleinen vähyys siis rappeuttaa kaikkia kudoksia selässä nikamien luita ja välilevyjä myöten.

Selän pyöreys myös painaa välilevyjä nikamien kiilamaisissa väleissä, jolloin välilevyn sisällä oleva nestekupla vähitellen murtautuu ulospäin. Lopullisesti ulos poksahtaessaan se muodostaa nesterakkulan tai kuplan selkärangan sisään tai sivulle, joka painaa hermoa (useimmiten issias hermo), joka sitten kipuilee ja ja aiheuttaa liikehaittoja.

Nikamien fasettinivelet ovat pyöreäselkäisellä auki ja nivelrustot käyttämättöminä, jolloin nekin rappeutuvat pois käytön puutteessa, mikä usein aiheuttaa ns. epäspesifisiä selkäkipuja kun luupinnat hankaavat toisiaan vasten.

Yksi muoto selkärappeumasta on, että käytön ja ravinteiden puutteessa ja luonnottoman paineen alla myös välilevyt surkastuvat, jolloin ihminen lyhenee ja hermokipua voi alkaa esiintyä, kun ulostuloaukko hermolle nikamassa käy liian pieneksi.

Ylivoimaisesti tehokkain ennaltaehkäisy ja myös hoito on korjata istuminen hyväryhtiseksi ja liikkua sen lisäksi ainakin kerran tunnissa pois pöydän luota ja ottaa muutama sata askelta vaikka neuvottelun tai puhelun aikana.

Keskiraollinen säädettävä ja keinuva laadukas kotimainen satulatuoli toimii tässä kuntouttajana. Tarvitaan myös sähkösäätöinen pöytä pehmeine kyynärtukineen juuri oikealla korkeudella ja silmien tasolle nostetut ja täsmälleen oikealla etäisyydellä olevat laatumonitorit, joissa myös fontin koko on tarkkaan harkittu helposti näkyväksi.

Normaalia paljon väljemmät vaatteet alusvaatteita myöten, niin että ihoon ei jää yhtään painojälkiä missään, parantavat edelleen kehon nestevirtailuja ja siten istumaterveyttä.

Istumaperäiset vaivat vaivaavat lähes jokaista, mutta niiden estäminen ja hoitaminen on aika yksinkertaista, mutta surullisen huonosti tiedostettua ja neuvottua myös lääkärien puolelta.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat