Onko paasto toimiva laihdutuskeino?

Onko paasto toimiva laihdutuskeino?

Kuva Shutterstock

Paasto voi olla lähtölaukaus laihdutukselle, mutta vaikean lihavuuden hoitoon se ei sovi ollenkaan.Lue koko juttu

Kommentit (4)

Topsukka

Empä usko että Jumala olisi ihmiselle paastoja suositellut jos ne olisi vaarallisia. Vaarallisempaa se on koko ajan mättää liikaa ruokaa napaansa. Riippuu ihan keneltä kysytään tätä asiaa että millasen  vastauksen saa.. Yleensä paastoa harrastaneet antaa eri vastauksen kun ne jotka ei sitä harrasta. Ihan hyvä se on välillä vetää joku 1-3 päivän mehupaasto jos terveys ei estä.

Topsukka

Juuri 3 päivän paaston päättäneenä siis  nämä terveiset. Teetä,vettä, vissyvettä, ja marjamehuja omista marjoista. Jos luette raamattua, paastot oli tuiki tavallisia. Ja edelleen ne ovat hyvin yleisiä kristittyjen keskellä. Ihmetyttää tämä nykyajan pelko paastoja kohtaan mikä tiedotusvälineissä annetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertoaikuisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 60-100 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita tulisi syödä 500-1000 grammaa päivässä.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin ihminen lihoo ja saa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Vierailija

Ihmettelen kohtaa, jossa kielletään vaikeasti lihavaa paastoamasta- juuri sellaiselle henkilölle paasto olisi erinomainen keino katkaista ruokariippuvuus, pienentää vatsalaukun kokoa ja pysähtyä hetkeksi pohtimaan omaa suhdettaan ruokaan! Ja kyllä, painokin alkaisi laskea- huomattavasti. 

Olen itse vihersmoothiepaastolla pudottanut aikoinaan 20kg eikä olotilani ole ollut koskaan parempi; sain tällä paastolla tasapainoon myös suolistosairauteni, joka ei oireillut kertaakaan niiden viikkojen aikana, jotka paastosin! 

Vesipaasto vaatii tahdonvoimaa ja päättäväisyyttä, mutta kunhan alun näläntunteen sietää, olo muuttuu paremmaksi. Nälkä katoaa tai heikkenee selvästi päivässä tai parissa. On tieteellistä näyttöä siitä, että vesipaasto voisi jopa parantaa jo olemassaolevia sairauksia ja estää sairastumasta uusiin. Ainoaksi esteeksi vesipaastolle ns. taviksella, näkisin alipainon tai diabeteksen. Toki on aina harvinaisia sairauksia ym. joiden takia ei saa paastota, ne erikseen. 

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat