Tarvitseeko nuori proteiinilisää?

Kuva Shutterstock

Kommentit (1)

Ei professori

Siinäpä taas nähdään asiantuntijan vastauksesta, minkä tasoista tuo asiantuntemus todellisuudessa on. Ensinnäkin liiallinen proteiininsaanti voi kyllä joillakin, joilla on alttiutta munuaisongelmille, aiheuttaa ongelmia, mutta terveelle ihmiselle 3-kertainenkaan määrä proteiinia saantisuosituksesta ei aiheuta ongelmia.

Toiseksi vaikka aerobinen liikunta kuten juoksu ja anaerobinen liikunta kuten kuntosali kuluttavat lihasten glykogeenivarastoja ja siten aiheuttavat tarvetta hiilihydraateille, ihminen pärjää ilman hiilihydraatteja, sanoivat ravintosuositukset mitä tahansa. Ilman proteiinia ihminen ei pärjää. Mutta jos keho käyttää hiilihydraatteja hyvin, niin tietysti niitä kannattaa sisällyttää ruokavalioon. Kaikilla näin ei vain ole.

Kolmas ongelma asiantuntijan vastauksessa on hiilihydraatit lihasten ensisijaisena ravintona, kun polttoaine olisi parempi kuvaus. Kaikki lihaksia rasittava liikunta aiheuttaa lihaksiin mikrorepeämiä, jotka täytyy korjata, jotta lihas toimii, palautuu ja vahvistuu. Tähän korjaukseen ei riitä hiilihydraatit vaan nimenomaan proteiini. Tämä korostuu erityisesti voimaharjoittelussa kuten kuntosali. Tutkimuksissa on jopa todettu, että palautusjuomana pelkkä proteiini on lähes yhtä tehokas kuin proteiinin ja hiilihydraattien yhdistelmä. Viimeisessä kappaleessa siis sivuutetaan täysin palautumisen merkitys voimaharjoittelussa, kuten kaikessa muussakin liikunnassa. Lisäksi 11-vuotias voi hyvinkin harrastaa tavoitteellisesti liikuntaa, jossa palautumisella on tärkeä osa.

Koko vastauksessa oli seuraava asia sanottu hyvin; "Kasvavan nuoren on tärkeää syödä monipuolisesti". Tähän voi siis hyvin sisällyttää proteiinilisän, jos niistä kokee saavansa hyötyä.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat