Yhä useamman suolistossa jyllää tulehdus

Kuva Shutterstock

Vatsavaivojen taustalta löytyy yhä useammin tulehduksellinen suolistosairaus. Miksi?Lue koko juttu

Kommentit (8)

Fineli elintarviketietopankki ...

"–  Punaisessa lihassa on runsaasti linolihappoa, ja sen on arveltu olevan kytköksissä haavaiseen paksusuolitulehdukseen."
MIhin jäi toimittajan ammattitaito faktantarkistuksen osalta? Täältä löytyisi ihan valtion laitoksen tuottamasta systeemistä niitä määriä:

https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?foodType=ANY&portionUnit=G&po...

Rasvaisessa naudanlihassa on Finelin mukaan linolihappoa 250 mg per 100g, auringonkukkaöljyssä 62 280 mg ja rypsiöljyssä 22 080 mg.

Että olisikohan syytä puhua niistä OIKEASTI runsaan linolihapon lähteistä, joita ovat siemenöljyt? Tulehduksellisten suolistosairauksien räjähdysmäinen lisääntyminen korrreloi myös ajallisesti suositukseen vaihtaa eläinrasvat siemenöljyihin.

Vierailija

Suoliston väärä bakteerikanta on oireiden taustalla. Oireista pääsee eroon oikealla ruokavaliolla. Suolistosairauksissa ruokavaliohoito pitää aloittaa välittömästi ensioireiden ilmaantuessa, jotta suolisto ei pääse liikaa tuhoutumaan, koska muuten joutuu leikkauspöydälle. Lääkärien tietotaso suolistosta on surkealla tasolla. Tieto suolistosta on yleisesti ottaen vajaata. Ihminen tuntee kosmoksen paremmin kuin suoliston.

Ruoka on lääke. Oikeanlaisella ruokavaliolla on suuri merkitys hyvän bakteerikannan muodostumisessa.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä.

Voiko ruokavalio parantaa ?

Valitettavan usein lääkäreiden kanta moneen sairauteen on, ettei ruokavaliolla ole juurikaan merkitystä. 

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa. 

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon sekä rypsiöljyn karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, nivelkivut vähenevät, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit ja rypsiöljy ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit ja rypsiöljy aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Kylmäpuristetut luomu kasviöljyt tummassa lasipullossa ovat sen sijaan terveellisiä.

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100µg päivässä.

Parantunut pysyvästi

Itsellä helpotti kovat ilmavaivat ja ripulit 90% vaihtamalla rasvaton homogenoitu maito homogenoimattomaan täysmaitoon sekä syömällä runsaasti d-vitamiinia (125mg/vrk). Olen aikuinen mies 85kg. Loput ongelmat katosivat kun vaihdoin leivän kauraleipään, lopetin turhien hiilarien syönnin (peruna, pasta, riisi) ja lisäsin kasvisten määrää (lähinnä pakastevihannekset) ja vaihdoin laadukkaaseen kylmäpuristettuun Kreikkalaiseen oliiviöljyyn. Miksi Kreikkalaiseen? koska muista maista tulevat "kylmäpuristetut" ovat lähes aina jotain muuta. Ryspiöljyt, auringonkukkaöljyt jne. hävitin oikeaoppisesti jätteenä. Google kertoo kaikista näistä asioista lisää. 

Ota selvää

Eli sinä kärsit siis ärtyneen suolen oireyhtymästä. Siihen auttaa ruokavalio (FODMAP). Sitä ei tule sekoittaa tulehduksellisiin suolistosairauksiin.

Fineli elintarviketietopankki ...

"...ja kuka syö öljyä satoja grammoja päivässä? Lihaa menee helposti iseampi satagramma."

Sitä öljyä ei tarvitse syödä kovin paljoa saadakseen linolihappoa monikertaisesti esim. 300 g päivittäiseen lihankulutukseen verrattuna:

Rasvainen naudanliha 250 mg / 100g

Auringonkukkaöljy 62 280 mg / 100 g

Rypsiöljy 22 080 mg / 100 g

Aika helppo laskea vai mitä?

300 g lihaa = 750 mg linolihappoa.

10 g rypsiöljyä = 2208 mg linolihappoa

Fineli elintarviketietopankki ...

"D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota."
Kroppa käyttää D3 vitamiinia inflammaation taltuttamiseen. D3-vitamiinin tarve riippuu siis melko lailla siitä, kuinka paljon inflammaatiota tuottavia ruoka-aineita (=siemenöljyt, sokeri, gluteeniviljat) ihminen syö. Jos ei syö mitään em. suluissa mainituista, jää inflammaation määrä pieneksi ja niin jää sitten myös se D3-tarvekin.
Tästä syystä ihmiskunnan ihokaan ei vaalennut pohjoiseen muutettaessa ennen kuin vasta sitten, kun siellä pohjoisessa aloitettiin maanviljelys, eli ryhdyttiin syömään inflammaatioruokaa. (Tästä löytyy tietoa laittamalla hakukoneeseen agriculture + lighter skin) Jäämies Ötzilläkin oli nivelrikko nivelissä ja ohraa vatsalaukussa...

Helpompi ratkaisu kuin syödä D3:sta purkista, olisi ihan vaan välttää niitä inflammaatiota aiheuttavia ruokia. Joissa siemenöljyt ovat ihan siellä kärkipäässä, kun katsoo noita Fineli elintarviketietopankin linolihappomääriä.

Tilhi

Yksi pitkä antibioottikuuri riittää tuhoamaan suoliston oman bakteerikannan. Yhä useampi sairastuu refluksitautiin, ainakin oireet ovat samat. Itse kärsin oireista kolme vuotta, jouduin jättämään kahvin, väkevät ja rasvaiset ruoat pois. Aloin syömään tripla-annoksia maitohappoja vuoden ajan. Oireet jäivät, ja saatoin palata aiempaan ruokavalioon. Nykyisin on brobiootin vain aamuisin tyhjään mahaan. Ja brobiooteillakin on väliä, kaikki ei pidä oireita kurissa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat