Vitamiinipurkista lisäpuhtia?

Kuva iStockphoto

Ravintolisiä popsitaan toisinaan kuin viimeistä päivää. Älä suhtaudu niihin yliolkaisesti: liika on liikaa vitamiineissakin.Lue koko juttu

Kommentit (1)

Vierailija

Tässä Biokemisti Timo Lehto kommentoi erästä tuoretta väitöskirjaa:

http://www.luontaistukut.fi/ajankohtaista.html
Yleensä useimmille valtamedian jutuille on tyypillistä asenteellisuus, virheellinen tieto, holhoava esitystapa ja lukijan aliarvioiminen. Viimeisen sanan pitää aina päästä sanomaan joku virallinen auktoriteetti riippumatta siitä onko hänellä edes tarpeeksi tietoa asiasta. Median edustajilla puolestaan harvoin on tarpeeksi osaamista edes päätellä mitä ja miten tuoda asiaa esille.

Tasaisin välein ilmestyy tutkimuksia, joissa kerrotaan jonkin vitamiinin tai muun luonnollisen ravintolisän tai yrttirohdoksen vaarallisuudesta

http://www.elinahytonen.fi/2013/10/silta-varalta-etta-satut-lukemaan-vit...

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat