Eikö flunssa helpota? Eroon puolikuntoisuudesta

Kuva Shutterstock

Miten katkaista flunssaputki ja pysyä terveenä? Immunologian professori Seppo Meri ja virusopin professori Ilkka Julkunen vastaavat.Lue koko juttu

Kommentit (2)

Vierailija

Altistumme viruksille ja bakteereille jatkuvasti, eikä se läheskään aina johda sairastumiseen. 

Miksi kukaan ei kerro, miten sitä vastustuskykyä vahvistetaan? Ai niin, siitä ei saa rahaa eikä vetäviä klikkiotsikoita.

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille.

90 prosenttia ihmisen vastustuskyvystä ­sijaitsee suolistossa. Kunnon ruokaa ja riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan, influenssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä ja koosta riippuen 30-100µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

SeKo

Yksi tärkeä asia puolustuskyvyn parantamiseen on maitohappobakteerit, joka unohdetaan melkein joka artikkelista.

Syömällä niitä säännöllisesti, vaihdellen tuotemerkkejä, olen saanut vastustuskykyäni nousemaan huomattavasti aikaisempaan verrattuna, jolloin olin jatkuvasti hengitysteiden tulehduskierteessä. Söin lääkärin määräämiä tulehduskipulääkkeitä niin paljon että sain vatsahaavan.

Nykyään syön sekä D-vitamiinia että probiootteja päivittäin enkä sairasta flunssia tai vatsatauteja kuin ehkä kerran vuodessa jonkun.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat