9 helppoa keinoa, joilla saat vatsan tasapainoon

Kuva iStockphoto

Vatsa pysyy kunnossa, kun kohtelet sitä hyvin. Näillä keinoilla rauhoitat myös herkästi reagoivan stressivatsan.Lue koko juttu

Kommentit (3)

Health Man

Syö kuitua 50 g / 1000 kcal nykyisen 13 g / pv (keskimäärä) sijasta.
Vältä nopeita hiilihydraatteja ja erikoisesti sokeria, koska ne kasvattavat huonoa bakteerikantaa, vatsan terveysongelmia ja tuottavat makean riippuvuutta.
Vältä myös linolihappoa (rypsi-, auringonkukka-, palmu-… öljyt) sillä sen sisältämä Omega6 rasvahappo lisää suoliston tulehdusta.
Te kaikkesi välttääksesi antibiootteja, tulehduskipulääkkeitä ja lääkeitä ylipäätään, koska n. 25 % kaikista lääkkeistä on haitallisia suoliston mikrobiflooralle.
Syö mahdollisimman puhdasta ja luonnonmukaista ruokaa. Prosessoitu teollisuusruoka (pikaruoka, einekset, makeiset) ja sen lisäaineet ja heikkolaatuinen rasva (kuumahydratut Omega6 rasvat) yhdistetään vahvasti suolisto - ongelmiin.
Syö Omega3 rasvoja paljon (1 g/pv lisäravinteena) koska ne hoitavat suolistoterveyttä.
Istu aina hyväryhtisesti, että suoliston liikeitä aktivoiva lihasaktiivisuus voi toimia. Keskiraollinen laadukas kotimainen satulatuoli ja aina lantiosta ja vyötäröltä täysin puristamaton vaatetus auttavat paljon suolensisällön läpivirtausta, minkä hidastuminen aiheuttaa haittoja. 

Vierailija

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon sekä rypsiöljyn karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, nivelkivut vähenevät, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit ja rypsiöljy ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit ja rypsiöljy aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100 µg päivässä.

Vierailija

Oikein puhut kuomaseni.

Kun vielä kuidun saannin nostaa viisinkertaiseksi suomalaisten keskiarvosta, voi suolistosta jo tulla resurssi rasitteen sijaan. 

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat