Kevät kolkuttelee ovella, päivät pitenevät ja lämpenevät, linnut laulavat. Kaiken järjen mukaan elämän pitäisi hymyillä ja olla ihanaa, mutta tunnetkin sen sijaan itsesi kovin voimattomaksi, suorastaan uupuneeksi. Kuulostaako tutulta?

Älä huolestu, ongelma on yleinen ja jopa lääketieteen ammattilaisten tunnustama. Pitenevät päivät ja lisääntyvä valoisuus saattavat johtaa yöunien lyhenemiseen ja tällä tavoin aiheuttaa väsymystä. Joissain tapauksissa sekaisin mennyt unirytmi saattaa jopa aiheuttaa ahdistuksen ja masentuneisuuden kaltaisia tuntemuksia ja toisinaan kuuleekin puhuttavan jopa kevätmasennuksesta.
Hyvän olon palauttamiseksi ei löydy yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua ja usein vastaus löytyykin tasapainoisesta kokonaisuudesta, jossa on otettu huomioon monipuolinen ja riittävä ruokavalio, liikunta ja ulkoilu, aktiiviset ihmissuhteet ja niiden ylläpitäminen sekä riittävän pituiset yöunet.

Monille lisäpuhtia ja energiaa löytyy lautaselta, ja jo pienillä ruokavalioon liittyvillä valinnoilla voi loppupeleissä olla merkittävä vaikutus jaksamiseen. Ravinnon hyvä laatu on avainasemassa. Ennen kaikkea kannattaa kiinnittää huomiota riittävään kasvisten syömiseen. Kaikkien tuntema “puoli kiloa päivässä” ei ole tuulesta temmattu lausahdus. Vaikka yhä useampi nykyään suosiikin kasvispainotteista ruokavaliota, silti suhteellisen harva meistä tosiasiassa yltää 500 grammaan saakka päivän aikana.

Kenellekään ei liene yllätys, että seuraavana listalta löytyy liikunta. On yleisesti tiedossa, että liikunta auttaa pysymään hyvässä kunnossa sekä fyysisesti että psyykkisesti, mikä puolestaan auttaa jaksamaan. Liikunnan sisällyttäminen päivärytmiin myös todistetusti parantaa yöunen laatua. Moni meistä saattaa kuitenkin kokea haasteelliseksi löytää aikaa liikkumiseen kiireisen arjen keskellä. Ratkaisu saattaa löytyä hyötyliikunnan lisäämisestä. Miksi et ottaisi tavaksi vaikkapa kulkea töihin auton sijasta pyörällä? Ympäristökin kiittää.

Kevätväsymyksen ja uupumisen ehkäisyyn ei välttämättä löydy yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Edellä mainittujen tekijöiden lisäksi on hyvä yrittää pitää päivittäinen elämä tasapainossa. Työnteon ohella päivärytmiin olisi hyvä sisällyttää sopivassa suhteessa liikuntaa – rentoutumista unohtamatta. Arkeen sopivia pieniä rentoutumiskeinoja on monia. Toiselle voi toimia puoli tuntia yin-joogaa siinä missä toiselle navigointi osoitteeseen iGame.com ja hetkeksi sukeltaminen pelien maailmaan. Tärkeintä on löytää itselleen sopiva ja toimiva kombinaatio ja balanssi – ja pitää siitä kiinni!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat