Uteliaana vaihdevuosiin: onko uusi elämänvaihe uhka vai mahdollisuus?

Kuva Shutterstock. Kuvan henkilö ei liity juttuun.

Hormonitoiminnan muutokset tuovat ikäviä oireita ja lisäävät sairauksien vaaraa, mutta paljon myönteistäkin tapahtuu vaihdevuosissa. Asenteensa voi valita itse!Lue koko juttu

Uteliaana vaihdevuosiin: onko uusi elämänvaihe uhka vai mahdollisuus?

Kommentit (4)

yksi tutkimuksen lukenut

Turhaa naiset pelkäävät estrogeenikorvaushoitoa - itse olen käyttänyt enkä aio lopettaa, koska en aio kärsiä vaihdevuosioireista. Iholle levitettävä estrogeeni korvaushoito poisti ientulehdukset, pahan alapään hajun, jalkojen löyhkän, hiusten sulkasatomainen irtoaminen väheni, ihon läikikkyys ja epätasaisuus lievenivät, kiukkuisuus väheni kun uniongelmat eli liian aikainen heräily katosi yhtä nopeasti kun oli tullut. Muistihäiriöt vaihdevuosien yhteydessä ovat jo v 2000 tehneet tutkimuksen mukaan hippokampuksen pienenemisestä johtuvia.. huomasin nekin, mutta onneksi korvaushoito auttoi tuohon ainakin joltain osin.
Yksinkertaisin elämänlaatua parantava asia mitä tiedän, ja jos riski olisi syöpään niin silti ennemmin pidän elämänlaadun, pituus ei ole niin merkittävä asia
Muuten se tutkimus johon monesti viitataan, jossa havaittiin syöpäriskiä estrogenistä, oli tehty tosi oudolla potilasjoukolla. Niille yli 70v naisille joilta oli jo kuukautiset jo vuosia sitten ohi, ja vaihdevuodet menneet, annetaan estrogeeniä.. ja niitä käytetään tutkimusaineistona kun heille estrogeeni lisäsi syöpäriskiä. Aivan eri asia kuin vaihdevuosihoito jossa estrogeenin tuotantoa kompensoidaan niille joilla se vähenee, potilaita joiden elimistö ei ole käynyt menopaussia läpi ja uutta fysiologista tasapainotilaa kaiken estrogeenn puutteesta johtuvan rappeutumisen jälleen ei ole syntynyt (kuten n 5 v menopaussin jälkeen on ehtinyt tapahtua niillä 70 v naisilla joilla hoitoa ei ole ollut).
Harhaanjohtava tutkimus, jolla on ollut tosi merkittävä vaikutus naisten elämään ja elämänlaatuun, kun estrogeenistä tuli syöpää aiheuttava peikko täysin turhaan.

• ylös 397
  • alas 45
Iloinen hormonimummeli

Hei! En nyt rasitukseksi kenellekään laita sairauskertomustani, mutta 72-vuotiaana "mummelina" olen ollut onnekas saadessani kaksi "sattuman sanelemana" gynekologimiestä naiseuteni matkan varrella. Vuosikymmeninä kumpikin on antanut itseni tehdä valinnat vähän kannustaen. Estrofem ja Vagifem edelleenkin käytössä ja elämä ja oma mies maistuvat edelleenkin eikä suurempia ongelmia ole ollut eikä nyt näkyvissäkään. Hyvin voidaan ja kaikki LUISTAA. Joten kannustan siskoja kuuntelemaan itseään ja omia tuntemuksiaan. Lääkkeiden vastustajat tottakai  saavat valita itse oman tapansa ja kärsiä myös mahdollisista hikoilu-, kiukuttelu- ja kuivuusongelmistaan.  Eli annetaan meidän kaikkien tehdä omat valintamma ja hakea omat polkumme. Minun polkuni nojaa kokemukseen ja lääketieteeseen. Kiitos Maija Kajanille HS 16.10.2018 kannustavasta kirjoituksesta. Asia saa varmaankin paljon kommentteja ja toivotaan että keskustelu jatkuu myönteisissä merkeissä.

• ylös 141
  • alas 357
Sisältö jatkuu mainoksen alla
laiina

me tuolla facebookin menopaussi palstalla pohdimme asioita ja olemme todenneet, että asiat eivä ole niin mustavalkoisia. kaikki ei korjaannu estrogeenillä vaikka suuri osa siitä jonkinlaista apua saakin.. tervetuloa vertaistukiryhmään; Menopaussi.

• ylös 16
  • alas 347
Iloinen

Estrogeeni korjasi voimakkaat vaihdevuosioireet, sekä psyykkiset että fyysiset. Voin paremmin kuin kertaakaan yli viiteentoista vuoteen.

Rintasyövän sairastumisriski kasvaa vähän {2 lisätapausta 1000 naista kohdwn}, kun ilman hormonihoitoakin joka kymmenes sairastuu elämänsä aikana rintasyöpään joka tapauksessa. Ylipaino aiheuttaa samansuuruisen lisäriskin ja reipas alkoholinkäyttö vielä suuremman.

Siis liikun, olen savuton ja raitis ja syön terveellisesti. Ja käytän iloisin mielin hormonikorvaushoitoa nauttien elämästä ja seksistä rakkaan siippani kanssa ❤️

• ylös 2
  • alas 11

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat