Kilpirauhasvaiva, masennus, ärtyvä suoli... Nämä menevät helposti sekaisin

Kilpirauhasvaiva, masennus, ärtyvä suoli... Nämä menevät helposti sekaisin

Kuva Shutterstock

Oikean diagnoosin löytäminen voi vaatia lähes salapoliisityötä, sillä monien sairauksien oireissa on huomattavaa samankaltaisuutta.Lue koko juttu

Kommentit (4)

Tämän asian osaan

Jutussa on useita virheitä. Ensiksikin kilpirauhasen lievää vajaatoimintaa on paljon jo varhaiskeski-iästä lähtien. Toiseksi tyroksiini on varsinaisen aktiivisen kilpirauhashomoonin esiaste, josta keho syntetisoi T3 kilpirauhashormonia, jota usein ei edes testata. Koska viitearvot ovat keskimääräisarvoja eivätkä optimiarvoja, moni kilpirauhaspotilas jää vaivoineen hoitamatta. Fimea myös likvidoi ne lääkärit, jotka hoitavat kilpirauhaspotilaita T3 homoonilla, vaikka T4 - T3 syntetisaatiota ei riittävästi tapahdu. Koska virallinen kilpirauhasliitto syö lääketehtaitten kädestä, ärsyyntyneet potilaat ovat perustaneet itse Kilpirauhaspotilaat Ry:n jos kannattaa kysyä oikeita hoitoja. LL Mäkeläiseltä on asiasta hyvä kirja, jonka maallikkokin ymmärtää.

Suolisto-oikeisiin auttaa lähes aina kuidun lisääminen moninkertaiseksi nimenomaan tehosekoittimella murskattujen ja liotettujen siementen, marjojen ja hedelmien syömisellä.

Kilpirauhaspotilas x

[quote=Tämän asian osaan]Jutussa on useita virheitä. Ensiksikin kilpirauhasen lievää vajaatoimintaa on paljon jo varhaiskeski-iästä lähtien. Toiseksi tyroksiini on varsinaisen aktiivisen kilpirauhashomoonin esiaste, josta keho syntetisoi T3 kilpirauhashormonia, jota usein ei edes testata. Koska viitearvot ovat keskimääräisarvoja eivätkä optimiarvoja, moni kilpirauhaspotilas jää vaivoineen hoitamatta. Fimea myös likvidoi ne lääkärit, jotka hoitavat kilpirauhaspotilaita T3 homoonilla, vaikka T4 - T3 syntetisaatiota ei riittävästi tapahdu. Koska virallinen kilpirauhasliitto syö lääketehtaitten kädestä, ärsyyntyneet potilaat ovat perustaneet itse Kilpirauhaspotilaat Ry:n jos kannattaa kysyä oikeita hoitoja. LL Mäkeläiseltä on asiasta hyvä kirja, jonka maallikkokin ymmärtää."

Olen samoilla ajatuksilla kanssasi ja tuskailen itse matalan t3-arvon ja vaikeiden hypotyreoosioireiden kanssa. Endokrinologi ei arvioi tarpeelliseksi T3 hoitoa tyroksiinin rinnalle aloittaa ja joudun syömään monia muita lääkkeitä, joita saattaisin mahdollisesti pystyä lopettamaan /vähentämään, mikäli elimistöni hormonitasapaino saataisiin riittävällä T3-hormonilla korjattua. Endokrinologini on itse puhunut, että elimistössäni on eri tekijöiden vuoksi todennäköisesti iso määrä rT3-hormonia eli ns jarruhormonia. Yksi merkittävä keino, jolla sekä isoa oletettua rT3-hormonimäärää että matalaa T3-hormonimäärää saa korjattua on T3-hoito tyroksiinihoidon rinnalla. Nyt en kuitenkaan sitä saa. Kiitos siis tästä Valvira ja Suomen endokrinologiyhdistys Ry. Toivottavasti te lääkärit, jotka olette valanne vannonneet ja siitä huolimatta olette tämän tilanteen takana, jossain vaiheessa mietitte, miltä tuntuu, kun ihmisiä on jopa työ-ja toimintakyvyttömiä takianne. Toivottavasti tulette vielä järkiinne ja ymmärrätte T3-hoidon merkityksen. Minua ei haittaa lainkaan, vaikka se jäisi kokonaan endokrinologien harkinnan alle, kunhan se on potilaiden saatavissa tarvittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jonna

ME-sairauden hoitona ei saa suositella liikuntaa!
ME.n uusi nimi on SEID (systemic exertion intolerance disease eli systeeminen rasitusintoleranssisairaus).

Myös Valvira on poistanut sivuiltaan GET.in, eli liikunnan.

Muuten osuus ME.stä oli yllättävän hyvin kirjoitettu!

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat