Kohdun poistosta haittaa?

Vierailija

Onko sinulta poistettu kohtu? Jäikö munasarjat? Vaikuttiko asiaa rakastelunhaluihisi? Huolettaa... :-/

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Eipä muuta vaikutusta kuin vaihdevuodet heti perään ennenaikaisesti - ja voimalla. Tätä en tiennyt, poisto sitten kadutti todella.

Vierailija

Jos pelkkä kohtu poistetaan, ei vaihdevuodet ala. Kuukautisten poisjääminen aivan ihanaa, ja rakasteluunhan kohdunpoisto ei vaikuta, .... paitsi että voi rakastella milloin ja missä vain, ja ehkäisyä ei tarvita!
Jos myös munasarjat poistetaan, esim. syövän takia, tällöin vaihdevuodet alkavat. Kuitenkin yleensä hormonilääkityksellä tämä estetään ja elämä jatkuu!

itse olen ainakin tyytyväinen! :D

Vierailija

On poistettu ja kaikki vietiin, munasarjat olisin halunnut säästettävän juuri tuon vaihdevuosijutun takia, mutta sinne meni.

No menkkoja en kaipaa, ja oireet on olleet tosi lieviä, aikaa kulunut jo 5v.

Muutenkin olo paljon parempi, kun ei ole mitää hormoonihyppyreitä enää ollut. :)

Vierailija

Minulta on poistettu kohtu parikymmentä vuotta sitten,enkä kadu.Vaihdevuosi oireita eiole ollut, olen jo yli kuudenkymmenen. Rakasteluun ei kohdunpoisto ole vaikuttanut.

Vierailija

Itselläni on vielä kohtu tallella ,vaikka en sitä enää tarvitse.
olen 54 vuotias nainen ja kuukautiset loppuivat jo 40 kymppisenä.
vaihevuodet on tosin päällä. japari kertaa on poistettu kohdusta polyppeja. muuten ok.

Vierailija

Kohtu poistettiin n. 20 vuotta sitten, munasarjat jäivät, vaihdevuodet alkoivat n. 45 vuotiaana ja n. 49 vuotiaana aloitin hormonihoidot.

Onneksi menkoista pääsi eroon, mutta vaihdevuosioireet oli aika rajut hikoiluineen ja kuivumisiniin kaikkineen.

Mutta elämä jatkuu :)

Vierailija

Joidenkin tutkimusten mukaan kohdunpoisto saattaa jonkin verran aikaistaa vaihdevuosien alkua, vaikka munasarjat jätettäisiinkin. Mutta eivät ne silti voimalla ala, jos ei munasarjoja poisteta. Nykyään kyllä kohdunpoistoja tehdään aika lailla vähemmän kuin ennen, koska monia sairauksia, joita sillä hoidetaan, voidaan hoitaa jo muullakin konstilla. Yleensä kokeillaan muut keinot ja viimeisenä kohdun poisto - mutta riippuu tietysti vaivasta, mitä yritetään hoitaa! Moni nainen haluaa kohdun pois, "kun eihän sitä tässä iässä enää tarvitse", mutta ei se ihan niinkään ole. Esim. emättimen laskeumat saattavat alkaa vaivata pahemmin kohdun poiston jälkeen. Ja on se myös iso leikkaus, johon liittyy aina tulehdus-, vuoto- ja arpeutumisriskit esimerkiksi.

Vierailija

On se vaan kumma että vain näistä mahdollisesti ennenaikaistuvista vaihtarivaivoista vain kirjoitellaan. Kukaan ei uskalla sanoa, että kohdunpoisto OIKEASTI VOI VAKUTTTAA SUKUPUOLIELÄMÄÄN KIELTEISESTI. Minne katoaa leikkauksen jälkeen ne hyökyaallon lailla päälle syöksähtävät orgasmien sarjat? Hermoja menee väkisinkin varmaan niin paljon poikki leikkauksessa, että väkisinkin tulee häiriöitä johonkin siälle. Ei siinä auta estrogeenit ja liukuvoiteet kuten lääkärit ja muu hoitohenkilöstö hokee. Saa olla vaikka kuinka liukas ja limakalvot kunnossa, mutta jos tunto puuttuu niin kyllä on puisevaa jyystämistä.
Vastaakohan kukaan lääkäri mistä tällaiset jutut voi johtua. En usko, että voi olla pelkästään pään sisäistä.

Vierailija

Minulta poistettiin kohtu vuosi sitten,eikä minulla se ole vaikuttanut kielteisesti mihinkään,munasarjat jätettiin.Virtsan pidätys kyky ennallaan,seksi hyvää ehkä jopa parempaa.Positiivista on,kun oli aiemmin runsaat ja kivuliaat kuukautiset,ne jäi pois.Matkustaminen on helppoa,ei tarvitse kulkea matkalaukullinen siteitä matkassa aina.Ikää minulla on 48vuotta. :D

Vierailija

Olen ikuisesti kiitollinen TK-lääkärille, joka ehdotti kohdun poistoa minulle, vaikka olin 39 v. Elämänlaatu parani merkittävästi: tolkuttomat vuodot hormonikierukasta huolimatta jäivät taakse. Saatoin nukkua yöni huoletta, urheileminenkin alkoi kiinnostaa. Miestäkään ei tarvinnut olla koko ajan hätistelemässä, ja rahaa säästyi, kun suojien ostamisesta pääsin.
Sanoisin että yksilöllistä - ei voi yleistää. Jos kuvittelet naiseutesi olevan kohdussa, niin todennäköisesti jotain puuttuu. Jos taas ajattelet sen keski-iässä yhtä tärkeäksi kuin umpisuolen, ei poisto muuta elämääsi enempää kuin tukan leikkuu.
Muuten - poisto kesti vajaan tunnin ja vuoto kokonaista pari tuntia sen jälkeen.

Vierailija

Multa poistettiin kohtu kohdunkaulan syövän takia 5 vuotta sitten, olen nyt 35. Koska kysessä oli syöpä, tehtiin leikkaus vatsanpeitteiden läpi ja kaaviskelivat vielä imusolmukkeita vatsaontelosta sen tarkistamiseksi josko niissä olisi syöpää (ei onneksi ollut).

Toivuin hyvin, ja orgasminaantiongelmia ei tosiaankaan ole ollut, päinvastoin, aluksi tulin nopeemmin kuin ikinä, ja voimalla :D Hyvä että itse pysyin perässä. Edelleen tuntuu että ovat ehkä voimakkaampia kuin ennen.

Kyseinen vatsaontelon kaaviskelu kuitenkin ilmeisesti aiheutti alaselän kivut: se ilemisesti sekoitti hermostoa joka vaikeutti kommunikaatiota aivojen ja syvien selkälihasten välillä ja kiristi lantionpohjan lihaksia, joka sitten väänsi parin vuoden päästä ristiluuta väärään asentoon (ja joka varmaan aiheutti 'ennenaikaiset' orgasmitkin) etenkin kun syvät lihakset eivät olleet luustoa tukemassa. Näin ainakin arvelimme osteopaatin (joka korjasi ristiluun asennon) ja fysioterapeutin (jonka kanssa opettelin käyttämään syviä selkälihaksia pintalihasten sijaan) kanssa. Mitään varmoja diagnoosejahan he eivät voi tehdä. Nyt on selkä kunnossa kun pidän noista syvistä lihaksista huolta. Tämä on toki yksilöllistä, pientä alaselkävaivaa minulla on ennenkin ollut, ja tuo leikkaus ehkä vain laukaisi sen.

Voimakkaiden orgasmien gynekologi arveli saattavan johtua siitä että kun emätin on leikkauksen takia sentin-pari lyhyempi, saattaa nyt sitten vain osua sopivampaan paikkaan, mitään outoa hän ei havainnut. Lantionpohjalihaksilla lienee se varsinainen merkitys mitä tulee orgasmeihin, ja voihan olla että se mitä minä koen on myös osittain jonkinlaista haamuoireilua kadonneen kohdun osalta :D

Kohdunpoistoon meneviä kehottaisin kuitenkin pitämään huolen syvien selkä- ja vatsalihasten ja lantionpohjalihasten kunnosta! Siis koko lantionseudun lihastasapainosta kannattaa huolehtia. Esimerkiksi pilates ja jooga auttaa pitämään ne kunnossa. Toki noiden lihasten kunnosta on varmasti kaikille muillekin hyötyä ;)

Vierailija

Sulla kävi hyvä tuuri, kun orgasmit voimistuivat. Voi se käydä niinkin, että kun emättimen pohja on kursittu kasaan, on siinä yhteydessä silpastu pois jotkut aivan merkittävät hermopäätteet. Itse kyllä kiihotun kuten ennenkin, tunnen, miten orgsmi lähtee tulemaan, mutta siinä vaihessa, kun sen pitäisi nousta ylös alaselkään, tunne katoaa. On aika turhauttavaa. Minun leikkaukseta on jo reilu vuosi aikaa.
En usko, että vaiva on mitenän #päänsisäinen# juttu, kuten minulle on diagnoosiksi tarjoiltu. Toipuminen lähti hyvin käyntiin ja ajattelin vaivan poistuvan ajan myötä. Näin ei kuitenkaan ole käynyt lantionpohjan jumpasta, liukuvoiteista ja pitkistä esilämmittelyistä huolimatta. Yhdynnän lähestyessä ns huippua, minusta vain alkaa tuntua tosi puuduttavalta, kun mitään ei tapahdu. Kyllä tällainen alkaa hiljalleen syödä naista - miksei miestäkin, joka parhaansa tekee ja viivyttää ja viivyttää.
Onko kellekääntullut muita esim. suolisto-oireita kohdunpoiston jälkeen? Itsestäni tuntuu, että maha ei toimi kuten ennen. Ilmaa kertyy ja toisinaan tulee hirveitä kramppeja alavatsaan. En kärsi ummetuksesta. Usein ulostamisen tarve iskee äkkiä ilman normaalia ennakoivaa tunnetta. silloin on jo tosi kiire.
että paska juttu, sanoisin.

Vierailija

Minulla ikää 44. Minut steriloitiin v-05 ja siitä asti olen taistellut menkkojeni kanssa. Olen kokeillut keltarauhashormonia ja hormonikierukkaa.Viimeiset 2 vuotta menkat tulivat aina 2-3 viikon välein. Onneksi ihana gyneni sanoi kuuluisat sanansa Nyt riittää kirjoitan lähetteen kohdunpoistoon !!! Meni n.2 kuukautta ja sitten olinkin jo leikkauspöydällä. Minulta leikattiin vain kohtu pois.Munasarjat jätettiin. Tämä tapahtui 3kuukautta sitten ja nyt vasta voin sanoa että olen kunnossa. Itse operaatio tehtiin spinaalin avulla ja alakautta. Toipuminen on ollut sitä ja tätä. Yhtenä päivänä oli ihan ok olo ja seuraavana olin taas sängyn pohjalla kipujen vuoksi. Särkylääkkeitä jouduin käyttämään monta viikoa. En tiedä siitäkö johtui mutta suolistooni kertyi ilmaa hirveästi (kamala krupsutus ) ja välillä kovalla/ripulilla.Nyt onneksi sekin rupeaa olemaan historiaa kiitos luontaistuotteen Gastonel+ .Kaiken kaikkiaan olihan tämä kokemus mutta kun ajattelen tulevaisuutta ilman menkkoja ja kaikkia muita oireita niin PÄÄTÖS OLI OIKEA!!!

Vierailija

Kerronpa minäkin tarinani. Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat vuonna 2003 53 vuotiaana, kohdussa olevien myomien takia ja munasarjat kystien vuoksi. Koko homma epäonnistui silleen, että arpikudokset ovat rosoiset ja kohdun nipukat estävät, ettei seksi ole oikestaan onnistunut siitä asti. Leikannut kirurgi sanoi muutama vuosi leikkauksen jälkeen, että korjaava leikkaus olisi iso toimenpide, eikä se välttämättä korjaisi tilannetta. Olemme tyytneet mieheni kanssa siihen ja yhteisymmärryksessä päättäneet olla yrittämättäkään seksiä yhdynnän muodossa. Onneksi "omistan" sellaisen kultakimpaleen. Elämämme on meidän molempien mielestä aivan tasapainoista, olemme onnellisia, että meillä on toisemme. Mies on normaalieläkkeellä ja minä olen ollut neljä vuotta työeläkkeellä selkä- ja niskavaivojen vuoksi.

Vierailija

Minullakin poistettiin kohtu todella runsaiden ja epäsäännöllisten vuotojen takia 39v. Olen onnellinen nyt kolme vuotta leikkauksen jälkeen. Himot hävisivät mutta ei orgasmit. Ajatus jotenkin kulkee paremmin kuin ennen hormoonihurmassa. Sain jopa lopetettua tupakanpolton sekä juominen väheni huomattavasti, ei tarvitse hakea hyvää oloa jostain muusta kun on niin hyvä olla muutenkin. Minulla oli suolisto ongelmia 2 vuotena leikkauksen jälkeen sekä alaselkä vaivoja yhtä kauan, kukaan ei sanonut että voisi johtua kohdunpoistosta tai että siitä yleensäkään tulisi mitään vaivoja. Ei olisi kyllä muuttanut leikkaustarvetta, uusi elämä alkoi leikkauksen jälkeen ihanaa..
Niin leikkaus oli helppo alakautta ei jälkiä parani nopeasti ei jälkivuotoja. Kohtu oli kuulemma normaali ei mitään vikaa, silti vuosi kuin seula, monta viikkoa putkeen. jopa matot laitettin vaihtoon vuodon takia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat