Vierailija

Minua on ruvennut mietityttämään, että voinko sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa vaikka veriarvot ovat (kuulemma) normaalit.

Minulla on useita kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita..mm. masennus, painon nousu (en ole onnistunut laihdutuksessa), kuivaa ihoa, alapaineen nousu, kuiva iho, turvotus, erittäin voimakas väsymys, kolesterolin nousu, hiusten lähtö, kuukautishäiriöt, hemoglobiini oli anemian rajoilla, kuiva iho, silmien vetistely ja kirvely, mielialan vaihtelut jne...

Mulle ei ole koskaan annettu noita tuloksia paperilla tai kerrottu arvoja suoraan ja annettu raja-arvoja.

Olen jopa kuullut, että terveyskeskuksen lääkärit ovat väittäneet arvoja normaaleiksi...potilas on sitten mennyt yksityisen kautta samoihin kokeisiin ja välittömästi oli aloitettu kilpirauhaslääkitys. Ja tämä ko. henkilö oli 5 vuotta syönyt masislääkkeitä turhaan!

• ylös 9
  • alas 3

Kommentit (11)

Mulle kävi niin,että epäiltiin pitkään kilpirauhasen vajaatoimintaa,muttei näkynyt tavallisissa verikokeissa.Oireet juuri samanmoisia kuin sinulla,eli tähän tautiin sopivat.Sitten terveyskeskus käynnillä muista asioista sattui olemaan päivystävä nuorehko mieslääkäri,joka tiiraili minua pitkään ja sanoi,että näytän sairastavan kilpirauhasen vajaatoimintaa..Perusti diagnoosin kasvojen,varsinkin silmien turvotukseen,heikkolaatuisiin hiuksiin ja kyselemiinsä kysymyksiin saamiinsa vastauksiin.Laittoi labraan lähetteen,jossa seulottiin tarkemmalla seulalla nämä kilpirauhasen arvot ja sieltähän löytyi kuin löytyikin tämä tauti,arvot täysin pielessä.lääkäri selitti,että joskus voi olla tavallaan piilevänä tämä tauti ja vaikea todentaa tavallisin kilpirauhaskokein.Käsittääkseni näitä kokeita voi pyytää ihan tavalliselta terveyskeskuslääkäriltä,eivät ole mitään" erikoiskokeita",kalliita sellaisia.Minulla taisi käydä tuuri,kun satuin tämän lääkärin ammatin taitavan ihmisen vastaanotolle,olen hänelle kiitollinen,koska oireet alkoivat helpottamaan kun saatiin lääkitys kohdilleen!Olisinpa tavannut hänet jo hiukan aiemmin,sillä esim.hiukset ehtivät ohenemaan aika paljon ja kaikki tietävät,että kun hius tuppi kuolee ravinnon puutteeseen,mitään ei ole enää tehtävissä.Joten,eikun pikaisesti lääkäriin.Voihan se tietty muutakin olla,mutta oireiden kirjo sopii hyvin.

Kävipä avausviestissä hassusti...Kelleen ei varmaan jääny kuivan ihon osuus epäselväksi ;D

Mä olen elämäni aikana saanut laihdutettua tasan kaksi kertaa...teininä lähti ihan ilman yrityksiä kuukaudessa 10kg. Sitten se hiipi takaisin. Ja nyt pari vuotta sitten lähti hieman pidemmässä ajassa ilman yrityksiä 10kg. Sekin hiipi takaisin tuplaten.
Söin viime kesänä erilaisia masennuslääkkeitä ja ne nosti painoa kesän aikana yli 10kg ja pois ei lähe. Samaten raskauskilot jäi tiukkaan. :-/
Voin sanoa, että alkaa jo tympimään tämä painon nousu, kun alas sitä ei vaan saa vaikka mitä tekisin.

Meillä terveyskeskukseen on todella vaikea päästä muutenkaan, niin siksi mietin yksityistä...mutta kuinkahan kalliita ne vaan mahtaa olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eipä nuo yksityiset maltaita maksa,yleensä käynti(20-30min) on 50-60 e luokkaa keskimäärin.Labrakokeet onkin sitten asia erikseen,olen kuullut niiden olevan hintavia.Meillä täällä kunnassa on ainakin omalääkäri,jolle soittoajat ja hoitsulle myös,jolta voisi pyytää sitä lähetettä labraan ilman erillistä lääkärissä käyntiä.Pintansa kannattaa pitää,sillä jos olisin ollut sitkeämpi jo aiemmin ja vaatinut selitystä oireilleni,olisin varmasti päässyt kokeisiin ihan omalääkärinkin kautta.Siis niin täällä meillä päin,hoitoon ja tutkimuksiin pääsee,mutta on oltava määrätietoinen ja sinnikäs ja sanottava suoraan asioista lääkäreille.Sen olen nyt huomannut,esim.en koskaan tyydy labrakokeitten tuloksia kysyessäni vastaukseen"normaaleja ovat",vaan haluan tietää jokaisen arvon erikseen.

Kiitos vastauksistasi :)

Ja taisin keksiä miten pääsen ilman tappelua noihin tarkempiin kokeisiin. Opiskelen ja varmaan koulun lääkärin kautta pääsen helpommin, kun oman tk:kautta.

Nyt vaan malttaa odottaa loman yli ja sitten 8)

Laboratoriokokeiden tulokset saa paperilla, jos osaa pyytää. Sitten voi katsoa hakukoneella, mitä mikäkin koe kertoo. Näin voi itse miettiä, miksi asiat ovat kuten ovat. Ainoa vaara on, että tulee ns. luulosairaaksi hyvin helposti. PS. Ellen myös itse olisi ollut sinnikäs, ja vaatinut lääkkeitä, olisin aivan eri tilanteessa kuin nyt.

Vierailija
Kävipä avausviestissä hassusti...Kelleen ei varmaan jääny kuivan ihon osuus epäselväksi ;D

Mä olen elämäni aikana saanut laihdutettua tasan kaksi kertaa...teininä lähti ihan ilman yrityksiä kuukaudessa 10kg. Sitten se hiipi takaisin. Ja nyt pari vuotta sitten lähti hieman pidemmässä ajassa ilman yrityksiä 10kg. Sekin hiipi takaisin tuplaten.
Söin viime kesänä erilaisia masennuslääkkeitä ja ne nosti painoa kesän aikana yli 10kg ja pois ei lähe. Samaten raskauskilot jäi tiukkaan. :-/
Voin sanoa, että alkaa jo tympimään tämä painon nousu, kun alas sitä ei vaan saa vaikka mitä tekisin.

Meillä terveyskeskukseen on todella vaikea päästä muutenkaan, niin siksi mietin yksityistä...mutta kuinkahan kalliita ne vaan mahtaa olla?

Kyllä terveyskeskuslääkäriin ja labroihin on jokaisella kansalaisella suomessa oikeus!!!!

Hei.
Hypotyreoosin / kilpirauhaskokeiden raja-arvot ovat varsin väljät. Yleislääkärit vahtivat näitä rajoja omalla taidollaan, joka voi olla parempi tai huonopi. Menepä saman tien sisätautien erikoislääkärin pakeille, heille hypotyreootikot ovat tuttuja asiakkaita. On ihan turha kärsiä oireista, joihin on olemassa helppo ja tehoava lääkitys, jonka säätö kohdalleen vaatii tosin aikaa ja vaivaa. Sisätautilääkäri on myös juuri se henkilö, joka osaa tehdä lääkityksen säädön kohdalleen, se on varsin herkkää peliä. Meille hypotyreootikoille on tyypillistä, että syödään mm. 1/4-pilleriä tavallisen kokonaisen tai puolikkaan pillerin lisänä jopa vain parina päivänä viikossa!

Kun oma tautini todettiin v. 1973, sanoi lääkärini, että tästä alkaa uusi elämäni. Enpä olisi uskonut mikä muutos todella oli, mikä valoisuus ja keveys astuivat mieleeni!

Tsemppiä ja onnea lääkärireissullesi!

Olenkin miettinyt, olenko ainoa "hassun" lääkemääräyksen saanut, kun minun pitää syödä kokonainen iso tabletti tyroksiinia arkipäivisin, mutta lauantaina ja sunnuntaina vain 3/4 tablettia. Ja näin olen voinut hyvin jo monta vuotta, minulla oli aluksi todellista säätöä, mutta nyt jo pari vuotta samalla annostuksella mennyt hyvin.

heipä hei..
Kyselisin näistä kilpirauhasarvoista sen verran, että itseltäni ne on ottettu raskauden aikana muista syistä vuonna 2009 ja silloin ne olivat tsh: 4.37 sen jälkeen jouduin lisä kokeisiin jossa todettiin 2:n viikonpäästä arvojen olevan jo T3-V:5.2 , T4-V:13 ja TSH oli 4.85.. viimeisten kokeitten jälkeen muutimme ja lääkärin kanssa sovittu tapaaminen jäi, joten onko nämä arvot olleet normaalit ja jos ei niin vaikuttavatko tuolloin todetut arvot nykypäivään hoitamattomana???

Yhtäkkiä katsottuna niin toi tsh on kyllä koholla koska sen viitearvo on 0,35-5 ja toi toinen on kyllä taas ihan ok kun jos se on 10 tai alle niin tulkitaan jo vajaa toiminnaksi mut jos se on lähellä 19 tai yli niin silloin se on liikatoimintaa.Toi tsh näyttää sen vajaatoiminnan.

Mulla tuli yhdellä rysäyksellä vajaa toiminta silloin oli tsh jotain 95,5 ja toinen oli pikälti alle 10 en muista tarkkaa. Paino nousi päivässä 7kiloa.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat