Sivut

Kommentit (198)

Olen 12 vuotias. pituutta on 162 ja painoa on n.50 kg.Häpeän painoani sillä se on iso. haluan laihduttaa. Reiteni ovat läskit ja olen muutenkin iso läskikasa. Tehokkaita laihdutusvinkkejä? 'ystäväni' väittävät minua laihaksi mutta samaan aikaan sanovat 'vitun laiska' 'läski' vihaan itseäni. Olen yrittänyt jättäytyä auton alle tahallani. Haluan laihtua,kertokaa vinkkejä?

Jos kokee kiinteytymisen tarvetta, auttaa siihen oikeastaan vain säännöllinen liikunta. Kehonpainolla suoritettu harjoittelu on turvallista ja tehokasta. Suosittelen myös erilaisia lankkuharjoituksia, litistävät vatsan seutua kiristämällä syviä vatsalihaksia(ei se six-pack) ja näin vetäytyy alavatsa sisään päin. Harjoittelu tulee suorittaa hikoiluun asti kovalla sykkeellä vähintään puoli tuntia putkeen, ainakin pari kertaa viikossa. Tämä lisää energian kulutusta ja aktivoi lihaksia.

 

Mitä ruokavalioon tulee niin älkää turhaan syömistänne alkako vähentämään, poistakaa vain ruokavaliosta mahdolliset karkit, limut, vehnäleivät/pullat. Ruokavalioon reilusti kuitua, proteiinia ja monipuolisesti erilaisia rasvoja ja oljyjä. Kasviksilla sitten maha niin fyysisesti turvoksiin kuin haluaa.

 

Tuntuu moni nuori pitävän itseänsä lihavana vaikka paino ei siihen viittaisi, saatatte osa olla liian vain liian kriittisiä itseänne kohtaan. Jos kuitenkin tunnette itsenne löysäksi, niin siihen auttaa liikunta paljon ravinnon rajoittamista terveellisemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pääpiirteittäin hyviä ohjeita, mutta ruokavalion suhteen ei tarvitse olla aivan ehdoton. Eli esim. 80% näillä ohjeilla ja 20% rennommin. Eli ihan kaikkia namusiakaan ei tarvitse mielestäni heittää pois. Lihaskuntoharjoittelu on ehdottomasti kotiinpäin. Lihas syö läskiä. Huomionarvoista on kuitenkin se, että käsittääkseni noilla mitoilla ei olla lihava. 3-4 h välein ruokailu on ok, paitsi että mielestäni omaa näläntunnetta pitää kunnioittaa.

Toisaalta täysrasvaiset maitotuotteet kohtuumäärissä sopivat myös mukaan ja yleensä ne koetaan myös miellyttävän makuisiksi.

Sami Uusitalo

Dipl. ins. Espoo

Olen samanikäinen,  tytöntyllerö vähän pitempi ja vähän kevyempi. Paino ei oikeastaan merkihe mitään, sillä lihas painaa enempi kuin läski. Sanoisin että murrosiässä ei todellakaan kannata laihduttaa vaikka itekki aattelen nii!! Ei,älä laihduta vaan liiku enemän. Esim. Joka päivä 3km kävely tai juoksu ois hyvä. Ja tietenki että syöt terveellisesti.ja tää ei tarkota sitä että alat kattomaan jokaikisestä ruuasta kaloreita ja hiilihydraatteja no ei tosiaanja. Mietit vaa mite usein syöt karkkia, sipsiä yms. Nitä voisit vähentää ja tietenki kannattaa herkuteöla. Ei liian usein kuitekkaa. 

 

Olen samanikäinen,  tytöntyllerö vähän pitempi ja vähän kevyempi. Paino ei oikeastaan merkihe mitään, sillä lihas painaa enempi kuin läski. Sanoisin että murrosiässä ei todellakaan kannata laihduttaa vaikka itekki aattelen nii!! Ei,älä laihduta vaan liiku enemän. Esim. Joka päivä 3km kävely tai juoksu ois hyvä. Ja tietenki että syöt terveellisesti.ja tää ei tarkota sitä että alat kattomaan jokaikisestä ruuasta kaloreita ja hiilihydraatteja no ei tosiaanja. Mietit vaa mite usein syöt karkkia, sipsiä yms. Nitä voisit vähentää ja tietenki kannattaa herkuteöla. Ei liian usein kuitekkaa. 

 

jos haluat kiinteämmän vatsaasi, kokeile ihmeessä blogilatesia! Se on tosi hauska tapa laihtua, ja saada vatsalihaksia :) en itsekään ollut tyytyväinen itseeni, joten kokeilin blogilatesia ja nyt olen enemmän kuin tyytyväinen! Jos kokeilet, niin kannattaa aloittaa aloittelijoiden kalenterista, jonka jälkeen huomaat varmasti suuren muutoksen vartalossasi. itse olen siis 14.

Mä oon 11v/145cm/35kg. Mulle on sanottu, että oon normipainonen ja tällee, mut mul on kamalat vatsamakkarat mun mielestä. Liikun jonkin verran, mutta syön aika vähän ja siitä mulle aina valitetaan. Haluisin itekki hieman laihtuu tai sillee. Ei sillä kg oo mitää merkitystä mulle, mut kunha mun  maha ei ois semmone ällöttävä makkara. Onks kellää mitää vinkkei?   Kyl tietty nää perus ruokavalion muutto ja tämmöset. Mutta miten muutan ruokavalioo ku mikää ei maistu, enkä syö paljoo. :/

Painoa minulla on 53kg ja pituutta 167 cm. Olen kokenut jo kauan itseni lihavaksi joistain kohdista kehoni. Ja jos ikää pitää tähän väliin sanoa, niin viisitoista. En ole koskaan ollut ylpeä vartalosta, koska henkilökohtainen ihannekuva on itselläni erilainen kuin muilla. Valitettavasti omistan leveän lantion (ei juurikaan läskiä, mutta liian päärynä muotoinen vartalo) ja vaikka tämä onkin näitä naisellisia piirteitä, minua suoraan sanottuna oksettaa se. Vatsa ei ole kovin iso (tyhjänä ihan littana), mutta sääret ovat asia erikseen. Käyn aktiivisesti kolme kertaa jäähallilla luistelemassa (harrastan taitoluistelua/kilpailen) ja käyn joka toinen päivä koirien kanssa tunnin lenkillä. ++ vielä koulun kuusi tuntien liikunta viikossa ja omatoimiset lenkkeilyt ja kuntosalilla käyminen. Syön terveellisesti suurimmaksi osaksi, mutta nykyään olen enemmän alkanut hallita syömistäni. Nyt joku pilkunviilaaja tulee toteamaan, että minulla on syömishäiriö. C'moon, kyl mä nyt itekki tietäisin sen. Kutsun tätä projektia enemmän kiinteyttämiseksi. Olisiko vinkkejä? Tiedän perusvinkit, jota tässä keskustelussa on kerrottu ja olen noudattanut niitä suurinpiirtein sillä tavalla. Voisin tähän vielä lisätä, että olen keliaakikko, vaikka tuskin vaikuttaa.

Huoh, nyt vasta tajusin kirjoittaneeni sellaisella tavalla tekstini, että ymmärrätte minut väärin. Ja vielä se, etten kasva enää montaakaan cm.

Noh....mä itse painan 47.4kg,132-133cm ja 9v että saisinko itse mitään hyviä laihdutus ohjeita? en halua olla näin lihava,haluan olla laiha niinkuin muutkin,terkkari valittaa mun painosta ja kaikkee...... :(

Hei ihmiset nyt! Ite oon 13 ja en oo saanu pyrähdystä vielä. Ite oon suht normipainoinen. Älkää ny tässä iässä alkako mitään laihdutuskuureja pitämään! Mut jos haluut varmistaa että pysyt hyvässä kunnossa kannattaa hankkia vaikka harrastus jossa urheillaan ja ei ees tarvii olla montaa kertaa viikossa! Tai jos et sopivaa harrastusta löydä voit aina yrittää osallistua paremmin koulun liikkatunneilla! Ja kasvavan nuoren on myös tärkee liikkua vapaa-ajalla joten voit käydä vaikka pikku lenkillä tai urheilla jotenki mutta ei millään sellasella tavalla että sen kautta laihtuisit. Ja sitte voihan ihan perus vatsalihaksia ja punnerruksia tehä mutta kunnon ruokavalion,liikunnan ja nukkumisen kautta se terveys tulee! Ja vettä kannattaa juoda ja napostelu jättää pois! Myös karkkipäivä olisi hyvä jos tykkää herkuista :)

Normaali ruokailu on hyväistä !   Nuorella voi olla aineenvaihdunta nopeaa ja se vaikuttaa myös painoon mutta se tulee hidastumaan iän myötä usko pois! Jos on aktiivinen liikkuja/urheilija syö/juo runsaasti ja monipuolisesti ! Vältä kaverien trokaamaa lidl'n halpaa siideriä/olutta  ! Ne ei oo hyväksi sulle tai kenellekään !

Mitä mun pitäis tehä ku oon 12v tyttö ja oon 161cm pitkä ja mun paino häiritsee sikana ku se heittelee 59-67kg välillä joka on paaljon mä syö terveelisesti ja säänölisesti en napostele sun muuta mut e voi kunnolla liikkua sairauden takia joka ärsyttää olen vähentänyt syömiäni aterioitani paaljon mutta kuitenkin olen se läskein koko koulusta

Hei, olen 13 vuotias ja minä olen lihava. Olen 153, 6 ja painan 45 ja olen kuullut että joku on jotain yli 159cm ja se painaa 45, siis olenko ylilihava vai en?

Moi mäki oon 13 mut mulla tuli sellai tunne tänää et pakko alkaa laihduttaa et oon hirveen läski ja on vielki sellai mut sit luen näitä nii alan ymmärtää. Oon hokenu koko illan ittelleni melkeen et mä oon läski ja ruma ja ihan idiootti ku oon päästäny itteni tähän kuntoon. Eli oon 155 pitkä ja paina 57kg ja mua häiritsee se mut mä käyn lääkärissä astman takia nii siellä sanottiin että mä en sais laihduttaa koska mä oon murrosiässä ja mulla on kans kasvupyrähdys alkamassa ellei jo alkannutkin nii se on normaalia paino nouser ensin ja sit vasta pituus 

Kannattaa aloittaa kevyesti. Eli älä aloita liian rajusti. Asiaan vaikuttaa se , kuinka paljon liikuit ennen kun aloit miettiä tätä asiaa. Minulla ei ole mitään nuorten laihdutusta vastaan, jos touhu pysyy järkevänä. Voit aloittaa vaikka ihan kävelylenkeillä, jos juoksu tuntuu liian raskaalta. Voit myös jumpata vaikka kotona, sillä netistä löytyy paljon ohjeita. Ruokavaliosta sen verran, että jos et tahdo lopettaa karkin syöntiä kokonaan, (jos edes syöt karkkia) voit aikakin vähentää sen määrää. Myös monipuolinen ravinto auttaa sinua pysymään virkeänä ja jaksamaan. Toivon että tästä oli sinulle jotain apua! :)

 

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat