Sivut

Kommentit (200)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Teille aikaisemmille yläasteelle siirtyville kommentoijille: ETTE ole lihavia vaan oikein normaalipainoisia. Yksi hyvä vinkki todeta ylipainoisuus on tämä: jos olet vaikka 156cm pitkä, ota kaksi viimeistä numeroa pituudestasi: 56 ja jos painat yli 8 kiloa enemmän kuin tuo paino, voit lisätä liikuntaa ja kasvisten osuutta ruokavaliossasi ja vähentää herkkujen syöntiä, mutta jos koet olosi hyväksi, ei sinun tarvitse ottaa stressia painostasi. Liikunta ja terveellisesti syöminen on kuitenkin hyväksi kaikille.

Älkääkä miettikö painoanne niin paljon. Paino vaihtelee päivänkin aikana todella paljon, esim itse painan illalla jopa 2 kiloa enemmän kuin aamulla koska olen syönyt ja juonut päivän aikana. Tytöillä paino saattaa nousta hetkellisesti myös kuukautisten aikana. Se on normaalia.

Paino ei ole edes hyvä tapa mitata terveyttä. Lihas kun painaa enemmän kuin rasva joten lihaksikas henkilö saattaa luulla olevansa ylipainoinen vaikka hän ei todellisuudessa ole. Eikä painoa kannata vertailla kavereiden kanssa, olette kaikki varmaan eripituisia joten ette voi kaikki painaa saman verran. Mitatkaa terveyttänne mieluummin jaksamisella arjessa ja jos välttämättä haluatte, mittanauhalla. Paras aika mitata itsensä on aamulla, vessassakäynnin jälkeen ennen kun on syönyt mitään, sillä ruoka ja juoma usein turvottavat mahaa MIKÄ ON AIVAN NORMAALIA. Pieni turvotus EI OLE läskiä eikä siitä tarvitse huolestua. Esim. jos on syönyt paljon herkkuja, pullaa tai esimerkiksi vehnäleipää, maha saattaa olla todella pullea ja näytät siltä, kuin olisit raskaana. seuraavana aamuna vatsasi on kuitenkin normaali.

seuraavassa viestissä kerron teille miten elää terveellisesti, laihduttaa ja kiinteyttää.

Vierailija

NUOREN OPAS LAIHDUTUKSEEN/KIINTEYTYKSEEN/TERVEELLISEEN ELÄMÄÄN

Ensiksi haluan sanoa, että ellet ole reilusti ylipainoinen, älä laihduta. Sen sijaan terveellinen elämä kannattaa aina, oli sitten kuka tahansa.

En myöskään ole terveydenhoitoalan ammattilainen, vaan tavallinen 15v tyttö, joka tietää näistä asioista paljon. Jos lääkäri/terveydenhoitaja/ravitsemusterapeutti/vanhempasi/jne on sanonut jotain muuta, noudata heidän neuvojaan

1. Kenen tarvitsee laihduttaa?
Tämä on jo kulunut sanonta, mutta aihduttaa kannattaa vain, jos on reilusti ylipainoinen, ja silloinkin ammattilaisen valvonnassa. Jos olet normaalipainoinen ja haluat muuttaa kehoasi, kiinnitä huomiota siihen, että juot tarpeeksi vettä, syöt, nukut, liikut ja venyttelet tarpeeksi ja oikein.

2.Miksi ei kannata laihtua syömättömyydellä
Tämä on tärkein laihduttamiseen liittyvä juttu. SYÖMÄTTÖMYYDELLÄ ET LAIHDU. Jos ei syö, keho menee loppujenlopuksi säästöliekille. Se tarkoittaa että et laihdu, sillä kun keho ei saa tarvitsemaansa ravintoa, se alkaa pitää kiinni rasvasta koska se ei tiedä milloin se saa ruokaa seuraavan kerran ja rasvasta kiinni pitämällä kehi yrittää taata sen, että aivot ja muut tärkeät elimet pysyvät toimintakykyisenä. Aluksi saatat laihtua, mutta silloin menetät vain lihaksia ja rasva jää jäljelle (esim. mielestäsi mahasi on liian läski ja päätät jättää aamupalan lounaan ja välipalan väliin ja syöt ensimmäisen kerran vasta illalla jogurttia ja omenan. Vähän ajan päästä huomaat, että mahasi ei ole pienentynyt yhtään mutta sitävastoin kätesi, jotka olivat mielestäsi hyvät, ovat kutistuneet koska niistä on lähtenyt kaikki lihakset)

3. Miten liikkua?
Liikunta on aina hyväksi. Hyvää liikuntaa ovat kävely, juoksu, pyöräily, uinti, tanssi, pallopelit, kuntosali, kotitreeni jne. Muista myös venytellä! Netistä löytyy paljon venyttely- ja kotitreeniohjeita! Joka päivä on hyvä liikkua esim puoli tuntia (myös venyttely lasketaan liikunnaksi!) Arkiliikuntakin on tärkeää. Se tarkoittaa esim. sitä, että sen sijaan että pyytäisit vanhempiasi viemään sinut kaverille, kävelet sinne. Lisäksi koulussa kannattaa aina itse nousta hakemaan monisteet ja tarvikkeet eikä pyytää kaveria tuomaan. Ei kannata istua liian pitkään, vaan esim. välitunneilla kannattaa seisoa ja vaikka kävellä ympäriinsä. Seiso aina kun voit!

(jatkuu)

Vierailija

4. Miten syödä ja juoda oikein?
Syömistapoja on monenlaisia. Jos sinulla on esim. keliakia, allergioita tms. noudata näitä ohjeita soveltaen.

Veden juonti on tärkeintä kaikille. Älä pelkää juoda vettä, vaikka se saisi vatsasi turpoamaan, sillä niin teet vain haittaa itsellesi. Vettä pitäisi juoda n. 2 litraa päivässä, jos liikkuu niin vielä enemmän. Pidä aina mukanasi vesipulloa ja jos et pidä veden mausta, lisää joukkoon esim.sitruunaa (ei kokoajan, ettei hampaiden kiille mene pilalle), mansikkaa, basilikaa, kurkkua... Veden juonti parantaa ihoasi, auttaa laihtumaan... Liika on kuitenkin liikaa.

Sitten syömiseen. Ruokavaliossa monipuolisuus on tärkeintä. Älä syö joka päivä samaa ruokaa. Muista joka aterialla proteiininlähde, rasvanlähde, hiilihydraatinlähde ja kasvikset. Hyviä ruoka-aineita, joita kannattaa suosia: kala, kana (punaista lihaa kannattaa syödä max. 500g viikossa), pavut, linssit, kananmunat, raejuusto, maitotuotteet, kaikki kasvikset, hedelmät, marjat, pähkinät, siemenet, kookos- ja oliiviöljy, täysjyväleipä (ei kannata syödä vehnäpatonkia), täyskaura- ja ruisleipä (kohtuudella) täysjyväpasta, riisi, bataatti, peruna.
Proteiinia saat siis lihasta, maitotuotteista, pavuista, linsseistä, täysjyvätuotteista, kananmunista ja myös pähkinöistä ja siemenistä.
Rasvaa saat mm. öljyistä, siemenistä, pähkinöistä, kalasta (esim. lohesta). Rasva on erittäin tärkeää ihmiselle,joten älä osta vähärasvaisia tuotteita, sillä niissä on usein lisätty paljon sokeria.
Hiilihydraattia saat viljoista, perunasta, riisistä, bataatista, kvinoasta, kasviksista. Muista syödä myös hiilihydraatteja.
Kasvikset, hedelmät, sienet ja marjat ovat ravinnon perusta. Niitä pitää syödä joka aterialla! Yritä kokeilla uutta kasvista joka viikko. Ne ovat kevyttä syötävää ja niitä voi syödä huoletta paljon. Aluksi joidenkin kasvisten makuun voi olla hankala tottua, mutta muista: ne ovat hyväksi terveydelle. Erittäin ravinteikkaita kasviksia ovat mm. parsakaali, lehtikaali, mustikat, pinaatti... Et tarvitse superfoodeja syödäksesi terveellisesti, mutta ne ovat hyvä lisä monipuoliseen ruokavalioon. Netistä löytyy paljon ohjeita superfoodien käyttöön.

(jatkuu)

Vierailija

Tässä yhden päivän esimerkkiruokavalio nuorelle. Määrät ovat yksilöllisiä, paljon liikkuva tarvitsee todella paljon ruokaa, vähän liikkuva pärjää vähemmälläkin. Kaikki aineet eivät sovi kaikille, jos olet allerginen, korvaa ruoka-aineet jollain muulla. Tämä on vain esimerkki!! Älä kuitenkaan ikinä skippaa aamupalaa, se on päivän tärkein ateria!

Aamupala: puuroa marjoilla/hedelmillä, raejuustoa, siemeniä/ 1tl öljyä puuron joukkoon. Voit laittaa puuroon esim. kanelia, kardemummaa ja vaniljajauhetta, jolloin se maistuu paremmalta!

Lounas: koulussa, puoli lautasellista kasviksia, 1/4 lautasta perunamuusia/pastaa/perunoita/riisiä jne. 1/4 proteiinia (lihapullat, kalapyörykät, pihvit, kastikkeet...) halutessasi leipä levitteellä ja lasi maitoa, vettä. Salaattiin kannatttaa laittaa vähän siemeniä, josnniitä on ja ripaus salaatinkastiketta

Jos sinulla on tässä vaiheessa nälkä, ota kotoa mukaan pari pähkinää, rusinoita, hapankorpunpalasia... :)

Välipala kotona: kreikkalaista jogurttia, hedelmä/marjoja, vähän mysliä

Iltaruoka: sama kuin päivällä. jos on keittoa, sitä lautasellinen ja lisäksi esim. leipä ja lasi maitoa.

Jos sinulla on vielä nälkä syö illalla esim. omena maapähkinävoilla

Tämä ei ole laihdutusruokavalio, vaan yksi esimerkki nuoren päivän ruokavaliosta. Jos liikut paljon, sinun kannattaa syödä enemmän ja kysyä ammattilaiselta neuvoja syömiseen. Toistan vielä: en ole ammattilainen, enkä voi taata että tämä ruokavalio sopii kaikille, mutta itselleni tämä on hyvä ruokavalio, joten ehkä tämä toimii sinullekin.
----------
Loppuun vielä. Kun 80% ajasta syö hyvin, voi loput 20% syödä vapaammin. Tämä tarkoittaa sitä, että jos syö viikossa 35 ateriaa (5/päivä) Voi 7 aterialla syödä vähän huonomminkin. Elämästä kannattaa nauttia; jos haluat karkkia, syö sitä kerran viikossa.

Arjessa kannattaa vältää sokeripommeja (maustetut jogurtit, myslit, jotkut leivät, pikapuurot jne.) mutta ei kannata stressata liikaa ruoasta. Se ei ole ainoa asia elämässäsi, muista myös elää!

Toivottavasti tästä kirjoituksesta oli apua jollekin, muistakaa että olette hyviä juuri sellaisena kuin olette!

Vierailija

Voisitteko auttaa minua. Olen 13-v poika ja 165cm pitkä ja painan 61-62 kg. Haluaisin päästä eroon rasvasta ainakin suurimmasta osasta. Minä olen ollut aina vähän pulska. Voiko joku kertoa miten saan poltettua paljon rasvaa ei väliä piten pitkään menee.

Vierailija

hei olen 12v ja painan 53 kiloa ja pituuteni on 162 kaverini sanovat minua laihaksi ja kumminkin nän itseni vähän pulleana ja en halua syödä sen takia aamupalaa ja joten joskus en syö sitä ja koulupäivinä ei ole nälkä ja jätän koulu tuuan välistä ja syön kotona banaanin ja toivon ettäpainoni tippuu mikä mua vaivaa

Vituttaa

Ite oon 13 ja painan 46 ja oon 145 pitkä mutta liikun säännöllisesti harrastan salibandya, syön terveellisesti miksi oon niin painava?!?!?

Vierailija

Voi voi.. itse olen 11v (ei saa kysyä miksi päädyin tänne😅) olen n.145-150cm ja painan 54kg... itsestäni olen läski.. tuskimpa sinä läski olet jos minuun vertaa;)

Vierailija

No moi!! Mä oonkin 12-vuotias tyttö ja painan 46-48 kg ja oon 163 cm pitkä. Mä oon niin kauheen lihava että itken joka päivä sen takia. Mitä teen?

Läskipallero

Mä oon läski mut mul on toinenki ongelma siis mun maha turpoo ku syön aamul se on iha normi mutta sitku syön se turpoo ja on koko päivän turvoksissa! Voitteko auttaa? Pliis! Ja kiitti jos autatte.

Vierailija

Olen 12v ja olen 166 cm pitkä ja painan 65.3 kg joka on siis lievä ylipaino. Haluaisin laihduttaa/tiputtaa painoa nopeasti joten ajattelin alottaa karkkilakon, vähentää perunaa, syödä enemmän salaattia ja mennä liikuntatunnit täysillä. Haluisin kommenteja siihen että onko jotain muuta millä voisin laskea painoa (mieluiten nopeasti).

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat