Aivan hirveä kutina! Onko syynä punajäkälä, psoriaasi vai kenties ihokeliakia?

Kuva Shutterstock

Ihon jatkuva raapiminen kertoo, että jotain on pielessä. Syytä voi metsästää itse tai lääkärin pakeilla. Selvittämisen vaiva kannattaa joka tapauksessa.Lue koko juttu

Aivan hirveä kutina! Onko syynä punajäkälä, psoriaasi vai kenties ihokeliakia?

Kommentit (15)

IMMULIINI

Minä pesin Marseille - saippualla LE CHAT ( nahka ym..) niin auttoi kutinaan,kun se on rasvasempaa. Saa marketista. Öljyt on myös hyviä. Ei kannata pestä aina niin kamalasti kuivattaa liikaa. 🦋⚘

• ylös 179
  • alas 120
Atoopikko

Täsmälleen. Ei suihkusaippuaa ja pitkiä kuumia suihkuja. Pikkupesut päivittäin mutta ei kokosuihkua ellei sitten ole tosissaan likainen tietenkin. Pesuvoide jota saa apteekista pesee hikoilevat paikat puhtaaksi eikä vie ihon normaalia rasvaa.
Kosteassa, lämpimässä (alle 60 astetta) saunassa oleskelu puhdistaa ihoa hikoilemalla. Saippuapesu ei kannata saunan jälkeen, taas peseytyy ihon oikeat rasvat pois vielä tehokkaammin. Saunan kirvoittama hiki lähtee huuhtelemalla.
Päivittäiset suihkut saippuan kanssa ovat markkinamiehen keksintöä sillä suihkusaippuoissa/geeleissä on hyvää ainoastaan haju.

• ylös 73
  • alas 163
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Js

Hain puita liiteristä nyt kädet kovasti kutisee ja kirvelee, ei auta mikään. Kutina niin kova että ihan työn takana ettei raavi. Mikähän. Naapurissa kanoja jotka juoksee välillä meidänkin pihassa

• ylös 181
  • alas 97
Kutina

Keinokuidut ja villa vaatteet, allergia. Jos ala päätä kutittaa voi olla pienen pieniä satiaisia.

• ylös 77
  • alas 110
Vierailija

"Psyykkistä kutinaa on yleensä vain niillä alueilla, joita ylettyy hyvin raapimaan. Sitä ei löydy juuri koskaan yläselässä, vaan ennemmin käsivarsissa, säärissä ja reisissä."

En tiedä onko psyykkistä alun perin, mutta hyvinkin ihosta tai sen voinnista riippumatonta yläselän kutinaa minulla on ollut (ja on edelleen) Kävin asian tiimoilta ihotautilääkärillä ja sain tietää ettei ihossani tuolla kohtaa mitään vikaa tai erikoista, vaan kyse on ilmiöstä, johon ei varsinaisesti ole hoitoa. https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00663

• ylös 31
  • alas 61
Sokeriton

Jaahas! Mahtaa suurin syy kutinaan olla liika sokeri ruokavaliossa :o
Ainankun syön sokeripitoisia tuotteita tai leipää niin alkaa helposti kutitteleen.

• ylös 29
  • alas 66
Miesbbvv

Siis minä en kerta kaikkiian tule toimeen ilman antihistamiinitablettia jonkin ajan päästä vaikutuksen loputtua elikkä noin vuorokausi tulee ihan hirvittävä kutina koko kroppaan ja pakko raapia. Iho piirtopaukamoi kutiaa ja miltei koskee. Ihan jokapaikka kämmenselät kämmenet vatsa jalat selkä ihan hirveetä ja tulee pieniä patteja mun mielestä eni tietoo mistä johtuu ollenkaan tosin atoopoinen iho on. Mutta kutina tulee erittäin rajuna ja nopeasti jopa silmiin ja suuhun

• ylös 19
  • alas 66
Raps raps

Vasen käsivarsi alkoi kutista kesällä. Oli jo vaikea nukkua kun kutina oli pistävää ja aivan mahdotonta. Heräsin öisin ja huomasin raapivani hillittömästi käsivartta. Oliko syynä biodynaamiset tomaatit joita popsin varmaan kilokaupalla pensaasta,  kananmuna, vaiko aurinko, mutta kun viime yönä keksin sivellä Thaimaasta ostettua aloeveraa käsivarteen niin kutina rauhoittui. Tosi helpottavaa! Tänään aamulla ei käsivartta särkenyt , iho ei punoittanut eikä kutita. Toivottavasti vinkistä on apua muille raapijoille.

• ylös 11
  • alas 13
Aina impi Alapää

Mun pyllyvako on ihan punainen kutiaa välillä ja välil ei,laitoin perus voidetta siihen mutta punoitus jatkuu,kokeilin niveaa niin kutina loppui mutta punoitus jäi,pitää käydä ostamassa hydrokortison voidetta ja laittaa sitä persvakoon

• ylös 4
  • alas 10
Vierailija

Sinulla, jolle tulee paukamia, kun raavit, voi olla laktoosi-intoleranssi. Läheiselle tuli joka aamu kutina, jonka raapimisesta tuli punaisia juomuja käsivarsiin, vaikka oli juonut vain aamukahvin Selvisi, että johtui tavallisesta maidosta. Laktoosittomasta loppui kutinat.

Itselleni tulee suihkun jälkeen kauhea kutina, vaikka ihossa ei näy mitään. Tavallisista suihuisaippuoista iho on kuin tulessa. Mahdollisimman mietoa saippuaa pitää olla. Enää ei rasvaaminenkaan tahdo auta.

Kauneudenhoitoalan ammattilainen

Älä kissasaippualla pese le chat valkoinen fake saippuapala. Pese aidolla marseille oliivi älä missään nimessä tuota kehu ystäville jos et tiedä mitä se sisältää. Itse tiedän tarkkaan mitä aidossa marseillen saippuassa on se on oliiviöljystä se ihonhoitoon. Tuo mitä mainostat on mm. Vaatteidenpesuun hyvä jos käsi pesee mut vielä parempi on aito marseille vaatteiden pesuun.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat