Fibromyalgian vähättelyäkö?

Vierailija

" ... kuntoilu, lihasharjoittelu ja hyvä yöuni ovat fibromyalgian hoidossa vähintään yhtä tehokkaita kuin lääkkeet."

Ylläolevan yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelman kommentin perusteella tuntuu siltä, että hän ei juurikaan ole oivaltanut fibromyalgian olemusta. En väitä etteivätkö kuntoilu, lihasharjoittelu ja hyvä yöuni olisi fibromyalgian hoidossa tehokkaita, vaan väitän, että on tilanteita, joissa ne eivät korvaa asianmukaisia lääkkeitä. Toivoisin, että fibromyalgiaan suhtauduttaisiin vähättelemättä.

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Pahimmillaan fibromyalgia on "kokovartalohammassaärky", joka tekee ihmisen hetkellisesti tai päiväkausiksi niin kyvyttömäksi, että vessaankin saa mennä kierittelemällä. Lähde siinä sitten iloisena ulos reippailemaan!
Lääkärit vähättelevät kaikkea kipua ja kaikkia kiusallisen epäselviä sairauksia, koska eivät kestä omaa tietämättömyyttään. Kuten ei kukaan muukaan...

Vierailija
Vierailija
" ... kuntoilu, lihasharjoittelu ja hyvä yöuni ovat fibromyalgian hoidossa vähintään yhtä tehokkaita kuin lääkkeet."

Ylläolevan yleislääketieteen erikoislääkäri Osmo Saarelman kommentin perusteella tuntuu siltä, että hän ei juurikaan ole oivaltanut fibromyalgian olemusta. En väitä etteivätkö kuntoilu, lihasharjoittelu ja hyvä yöuni olisi fibromyalgian hoidossa tehokkaita, vaan väitän, että on tilanteita, joissa ne eivät korvaa asianmukaisia lääkkeitä. Toivoisin, että fibromyalgiaan suhtauduttaisiin vähättelemättä.

Ei fibroon ole mitään lääkkeitä.

LDN on ja se tehoaa, joten sitä syön.

Vierailija

Minulla on fibromyalgia, mutta jo alusta pitäen otin sen kannan, etten rupea syömään minkäänlaisia särkylääkkeitä siihen.
Ne heikentävät kehoa ja rasittavat maksaa.

Olen huomannut, että paras lääke on fyysisen kunnon ylläpito.
Olen jopa oireettomana jos muistan liikkua. Kun liikunta jää vähiin, ovat säryt väijymässä samalla kertaa.

Ainakin tuo liikunta-resepti on kohdallani auttanut.

Se mitä tässä kirjoitan, ei tarkoita että vähättelisin muiden kipuja tai tuomitsisin jonkun joka käyttää lääkkeitä fibromyalgiaan.

Jotkut pitävät fibromyalgiaa lähinnä jonain mielenvikaisuutena. Eivät voisi olla enempää väärässä.
Tottahan ihminen saattaa masentua jos aina särkee, eihän se mielialaa kohota.
Mutta jos säryt saa aisoihin, niin onhan olo kaikin puolin parempi ja mielialakin korkeampi.

Fibromyalgia ei ole siis mikään mielisairaus.
Mutta aika moni siitä kärsivä on herkkä ihminen, joka reagoi ikäviin asioihin kehollaan. Myös ylitunnollinen.
Siksipä olisi hyvä oppia käsittelemään ikäviä tunteita rehellisesti, mutta jäämättä niitä liikaa vatvomaan.
On hyvä myös antaa itselleen lupa olla herkkä ja olla syyllistämättä itseään asioista. Ja koettaa ottaa rennommin.

Vierailija

Minulla on fibro ollut toista vuotta. Reumalääkäri ja työterveyshuollon lääkärit ovat kaikki määräneet kipulääkkeitä. Toisista on ollut apua toisista ei. Kipulääkitys on auttanut siinä, että olen jaksanut lähteä kuntoilemaan,töihin ja harrastuksiin.
Se mikä sopii minulle, ei välttämättä sovi toiselle fibropotilaalle. Jokaisen on etsittävä se sopiva hoito. Jokainen fibropotilas on oman kivun kokemisensa asiantuntija. Terveydenhoitohenkilöstö on lääketieteen ja hoitotyön asiantuntijoita. Kaikkien asiantuntijoiden keskenäinen neuvottelu voi mahdollisesti antaa avun.

Vierailija

Reilu puolen vuoden fibro. Vain normaali särkylääkkeitä kokeiltu, ei auta, enkä oikeastaan haluaisikaan pilleripelleksi. Minun on kyllä myöskin todettava, että liikunta on hyvä lääke, ja nimenomaan mitä rasittavampi, sen parempi.

Vierailija

Minulla on ollut parin vuoden ajan selittamattomia lihaskipuja, jotka itse olen diagnostisoinut fibromyalgiaksi. Sisarellani on sama sairaus. Minun kipujani vahensi huomattavasti Cipramil pienella annoksella. Nyt kun olen paattanyt lopettaa Cipramilin oton, kivut ovat palanneet.

Vierailija

FM diagnosoitu -95, kokeiltu ja käytetty erilaisia kipulääkkeitä ja mielialalääkettä yötä vasten. Kokemuksesta totean, että auttaa ja sitten taas ei. Paras lääke oli koiran hankkiminen ja ulkoilu kolme kertaa päivää koiran "pakottamana". Koiraa ei enää ole joten nyt olen taas alkuruudussa.

Kun oireiluuni on koko ajan kuulunut univaikeudet ja erilaiset vatsaoireet on HYVÄ yöuni ollut kohta 20 v hakusessa. En ole vielä oivaltanut miten sen yöunen saisin, kun vatsakin välillä öisin vaivaa. NÄIHIN koiran kanssa kulkeminen ei auttanut.

On se vaan niin helppo sanoa mikä auttaa olematta itse tässä piinassa. Olen työelämässä edelleen, välillä sinnittelemällä välillä hyvin voiden.

Sen olen oppinut ja tiedän varmasti, että kaikki on asenteesta kiinni. Pitää opetella positiivisuutta ja sinnikkyyttä, oltava armollinen itselleen, eli opiskeltava/tunnettava rajansa ja mahdollisuutensa - jotta ei ole liian sinnikäs.

Tulee ei pidä jäädä makaamaan, voimia kaikille, :)

Vierailija

Fibrosta on minulle sanottu, että se on roskakori-sairaus. Ei muuten ole. Minulla se diagnostisoitiin -97 ja hän oli reumasairauksiin perehtynyt lääkäri. Tosi mukava ja asiansa tunteva. Sitä ennen olin vaan kipeä ja valittava potilas, josta ei tiedetty, mikä vaivasi. Sitten tuli se masennus ja nyt hoidetaan vaan masennusta oli vaiva ihan mikä tahansa. "Olet vaan masentunut", sanotaan, kun valitan kovaa väsymystä, johon ei nukkuminen tuo apua. Ei kaikki vaiva ole masennusta, vaikka sen kerran olisikin potenut. Jos nyt olen ollenkaan potenut. Voi olla, että kuvioihin astunut kilpparin vajaatoiminta on sen takana ja myöskin fibroväsymys. Ne yhdessä kai vie mehut ihmisestä. Kipua on jatkuvasti ja sitä on kuin sääpuntari, kun sääala vaihtuu. Lääkettä on pakko käyttää, että selviää päivästä ja öiksi on kipua lievittävää ja kipulääkettä,kuten Lyricaa. Kallista, mutta hyvä lääke. Sekä unta antavaa, että auttavaa lääkettä.

Vierailija

Hei. Minulla on samanlaisia kokemuksia yhdeltä lääkäriltä. Minulla on ollut fibromyalgia jo esikoisen syntymästä saakka, joka puhkesi sen jälkeen yli 40v.sitten, johon ei silloin ollut vielä diagnoosia. On ollut melkoista rahan menoa, kun kuljin lääkäristä lääkäriin ja erilaisissa kuntoutuksissa, mutta turhaan. Apua en saanut. Viimein sain omalta terveyskeskuslääkäriltäni lähetteen REUMALLE ja siellä noin 25-30v sitten oli lääkärinä Kari Lehtinen ja hän antoi minun sairaudelleni nimen. Sanoi että on 99% varma, että minulla on fibromyalgia, ja niin olikin. On muuten todella hankala sairaus. Siitä ei tiedä, jos ei itsellä ole, ja kipu ei näy. Sitä ennen minulle syötettiin myös useita masennuslääkkeitä ja tämä yksi lääkäri sanoi, että hän määrää minulle psykiatrin konsultaation ja siellä kävin kaksi kertaa siitä kolmesta mitä hän määräsi. Psykiatri sanoi minulle, että tältä puolelta hän ei löydä mitään, ja en tuntenutkaan itseäni masentuneeksi. Onneksi masennuslääkket eivät sopineet ja olen tottunut näiden kipujen kanssa elämään, vaikkakin välillä huonommin. Nyt otan vain tuohon päänsärkyyn ja hankalaan lapaluiden väliseen särkyyn Panadol comp, joka vähän auttaa. Illalla otan puolikkaan Klotriptyl Miteä, että saan nukuttua Imovanen ja Melatoniin hormoonin lisäksi. Sanotaan että fibro helpottaa, kun ikää tulee, mutta minulla ne kivut on vain lisääntyneet. Välillä on tuon jaksamisen kanssa vähän huonoa. Pahimmat oireeni ovat:Lapaluiden välinen polttava kirvelevä kova kipu, ummetus, vatsakivut, päänsärky, kuivasilmäisyys, unihäiriöt, jäykkyys, väsymys, keskittymiskyky, muisti, uuden oppimisen vaikeus, huimaus, virtsaamistarve lisääntynyt, verenkiertohäiriöt ja palelee. Kyllä näissä kivuissa mieliala joskus laskee, jos joka päivä näiden kanssa joutuu elämään. On muuten sairaus jota ei ymmärretä, ja johon ei ole hyvää tehokasta lääkettä. Olen nyt kuullut että magneettipohjalliset auttavat, mutta en ole itse kokeillut, koska ovat aika kalliita. Tehosta ja terveellisyydestä ei ole tietoa. On myös pidettävä puolensa, että kaikkia sairauksia ei laiteta fibromyalgian piikkiin. Minulle kävi niin, että olen joutunut turvautumaan yksityisesti magneettikuvaan ja sieltä löytyi leikattavaa. Olen menettänyt suuren määrän rahaa tämän sairauden turhiin hoitoihin ja yksityislääkäreillä käynteihin vuosien varrella. Tässä paljon asiaa, mutta vähän kirjoitettu asiat sekaisin.
:(
Toivottavasti lukija ymmärtää asian.

Vierailija

minulla kovan influenssan jälkitilana alkoi kovat kivut kaikkialla kehossani, vuoden ihmettelin että mikä kumma on kun ei enää jaksa kivuilta kävellä kuin pieniä matkoja, koko keho oli tuskassa milloin mistäkin kohtaa, jouduin luopumaan paljosta, esimerkikisi tanssimaan en enää pystynyt. Fibrodiagnoosin sain, mitkään lääkkeet ei oikein auttaneet, kipu oli kokoajan olemassa, yövuorot lopetettiin. Magneettikuvissa löytyi takaraivolla olevaan kipuun ym vaivoihin vastaus ja tehtiin korjausleikkaus. Sairauden nimi on arnold chiari 1 malformaatio. Tästä aloin parantua kivuista, kävelyvaikeuksista, virtsavaivoista, hengitysvaivoista, tasapainohäiriöistä, takaraivopäänsäryt ja päänsäryt ovat löppuneet kokonaan, ainoastaan on jäänyt jotakin jäytämistä ja käytän nyt 2 g paratabsia 1x2 ja triptyliä, joka antaa minulle rennon yön ja lopetti kuin seinään vaihdevuosihikoilun, kaikenkaikkiaan vointini on 80 % parempi ja nyt olen lähdössä kuntoutukseen josta odotan paljon, panostan siihen, sillä olen työelämässä hoitoalalla ja aion olla mahdollisimman pitkään. Mielialaa kannattaa tsempata, itse sanon joka aamu itselleni, että kyllä minä olen iloinen, virkeä ja reipas, se vie eteenpäin, mutta minullakin on parantamisen varaa, väsymys vaanii iskeäkseen ihan pienestä. Opettelen hyväksymään itseni sellaisena kuin olen.

Vierailija

Hei1Mumma vastaa .Sama juttu .lääkäreillä"hyppäämistä".Kolotusta siellä täällä.Liikunta auttaa,mutta,mutta jalat aina kipeätLiika lihava!!Ovenraosta kerrottu;fibro ei testiäKymmenen vuotta.HuhHuh

Vierailija

Onko kellään hyvästä omahoidosta huolimatta pahentunut tämä sairaus?

Jossain joku "viisas" kirjoittaa, jotta vanhana sitten lievenee tämä tauti.

Paskan marjat. Kiihtyy vaan kivut ja uupumus, vaikka nukkuu kuin tukki 8 tuntia yösä ja 2 tuntia päivällä.

Vierailija

Fibromyalgia ei todellakaan ole sairaus joka on vain korvien välissä. Vuosia kestäneiden pitkäaikaisten kiputilojen ja kovan väsymyksen syyksi reumalääkäri diagnosoi v.2004 fibromyalgian. Olin Reumalla 3 x hoidossa ja kuntoutuksessa ja sieltä sain mitä parhaimmat ohjeet ja lääkityksen tähän kurjistuttavaan sairauteen. Reuman lääkärit olivat aivan mahtavia!!
Stressitila lisää kivut vähintäänkin tuplasti. Punaisen lihan syönti kostautuu seuraavana päivänä. On ollut pakko opetella elämän hallintaa niin henkisesti kuin fyysisestikin ja antaa itselleen luvan olla juuri sellainen kuin on. Melko usein kivut myös valvottavat ja siitä seuraa ns.pökkyräisiä päiviä. Onneksi on tuo Triptyl lääkitys, myös Arcoxia on hyvä kipulääke sekä Imovane tuo unen jos valvottaa Triptylistä huolimatta. Paikallistesti laajoihin kiputiloihin olen saanut apua MSM Horse Power hevoslinimentistä. Sitä saa mm. Agrimarketista. 500 ml pullo kestää monta kuukautta. Minua on myös vaivannut molempien lonkkien yhtäaikanen limapussintulehdus, ja niihin kipuihin MSM on auttanut ratkaisevasti.
Nyt olisi aika aloittaa avantouinti. Sain siitä pirteyttä ja kivuttomia päiviä monen vuoden ajan. Uintikielto tuli korkean verenpaineen vuoksi, mutta nyt tilanne on parempi. Suosittelen kokeilemaan avantoa jos se on vaan mahdollista. Siihen jää helposti koukkuun, koska tunne avantoon pulahtamisen jälkeen on mahtava!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat